Flygplanspersonalen scannar av gästerna när de stiger ombord på flygplanet, berättar Simon J Marton, före detta steward.
1 av 2: Flygplanspersonalen scannar av gästerna när de stiger ombord på flygplanet, berättar Simon J Marton, före detta steward. Foto: Shutterstock
Om en passagerare larmar om något angående flygplanet tas detta på största allvar, skriver Simon J Marton i sin bok ”Journey of a Reluctant Air Steward”.
2 av 2: Om en passagerare larmar om något angående flygplanet tas detta på största allvar, skriver Simon J Marton i sin bok ”Journey of a Reluctant Air Steward”. Foto: Shutterstock

”Värsta passagerarna finns i business class”

Vad tycker egentligen kabinpersonalen om passagerarna? Är det någon skillnad på resenärer i ekonomiklass och de framför skynket? Simon J Marton, före detta steward på Brittish airways, avslöjar för MailOnline varför business class är värst.

I sin bok ”Journey of a Reluctant Air Steward” berättar Simon J Marton om sina år som steward på British Airways. Där skriver han bland annat om hur passagerarna scannas av när de stiger ombord. När personalen hälsar dig välkommen checkar de inte bara av boardingkortet utan även din hälsa, om du verkar vara en person som kan hjälpa till vid en nödsituation – eller om du ser ut att kunna ställa till problem, menar Simon. 

”Man noterar tecken på dålig attityd, aggressivitet eller potentiell fara. Befälhavaren informeras före avgång om allt som skulle kunna hota säkerheten ombord, oavsett hur obetydligt det kan tyckas vara”, skriver han i boken.

LÄS MER: Piloten: ”Det stressar mig mest under en flygning” 

https://www.instagram.com/p/B7d2uhFndmr/?utm_source=ig_web_copy_link

Simon som började arbeta inom flygindustrin 1996 berättar också att saker som uppmärksammas av passagerarna, till exempel möjliga defekter i flygplansskrovet, tas på största allvar. 

”Krävande – och ibland motbjudande”

Ett annat ämne som Simon tar upp i sin bok är vilken typ av resenärer som innebär största utmaningen. ”De mest krävande – och ibland motbjudande – personerna” är enligt Simon resenärerna i business class eller förstaklass. Och speciellt guldkorts-medlemmar. De värsta vredesutbrotten och pedantiska beteenden hittar man bland den här sortens kunder”, berättar han och minns en guldkorts-medlem i förstaklass på ett flyg till Los Angeles. 

De värsta vredesutbrotten har Simon bevittnat i business class eller förstaklass. Foto: Shutterstock

”Jag kände bara för att klaga”

Passageraren klagade missnöjt att ”ingen eskorterade mig till mitt säte”, ”min jacka hängdes inte upp omedelbart och det tog flera minuter innan våra drinkar serverades”. Och när Simon bad om ursäkt och frågade om det var något han kunde göra för dem, svarade kunden: ”Nej, egentligen inte. Jag kände bara för att klaga”. 

”Men det ska sägas att i de allra flesta fall är dessa kunder fina, respektfulla och snälla”, avslutar Simon J Marton.

LÄS MER: 11 saker som en van flygresenär aldrig gör 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande