Ett frimärke från Kongo som hyllar Trans Europ Express.
Ett frimärke från Kongo som hyllar Trans Europ Express. Foto: Shutterstock

Tyskland planerar nystart av Trans Europ Express

Nu finns planer för comeback för en av världens mest ikoniska tåglinjer – som till och med har hyllats med ett album av syntpionjärerna Kraftwerk. Regeringen i Tyskland, som för tillfället innehar ordförandeskapet i EU, har aviserat att man planerar att nylansera Trans Europ Express 2025 under namnet TEE 2.0.

Trans Europ Express (TEE) grundades 1957 och var den första internationella järnvägslinjen som förband de större städerna i Västeuropa med ett första klassens snabbtåg. Tåget kunde smidigt korsa gränserna och tillät affärsmän och välbärgade turister att resa från ett land till ett annat och tillbaka igen på samma dag. Med en medelhastighet på 130 kilometer i timmen på vissa sträckor var det Europas snabbaste tåg fram till lanseringen av det franska snabbtåget TGV 1984.

Tysklands transportminister Andreas Scheuer har nu tillkännagett planer på ett TEE 2.0, som genom partnerskap mellan olika tågbolag skulle kunna trafikera tre eller fyra länder i Europa, och så småningom ännu fler. Starten är planerad till 2025.

Till en början är det åtta rutter som övervägs, enligt sajten Aviation 24. Det är bland annat Paris–Bryssel–Liège–Köln–Berlin–Warszawa, Amsterdam–Antwerpen–Bryssel–Paris–Lyon–Barcelona, Amsterdam–Köln–Basel–Milano–Rom och Berlin–Frankfurt–Lyon–Montpellier–Barcelona. Restiden mellan Bryssel och Barcelona är beräknad till 8 timmar, och mellan Bryssel och Warszawa till mindre än 12 timmar.

Tanken är att TEE 2.0 även ska kompletteras med ett nätverk av nattåg på samma tågsträckor. På längre sikt finns också planer på att länka Skandinavien med resten av Europa.

Ett klassiskt TEE-tåg på en järnvägsstation i Schweiz. Foto: Shutterstock

LÄS MER: X2000 fyller 30 år – snart kommer nya versionen 

Lyx och komfort utan motstycke

Den ursprungliga Trans Europ Express var under nästan fyra decennier kungen i den europeiska järnvägstrafiken, med en lyx och komfort utan motstycke. Affärsmän kunde exempelvis använda sig av särskilda kontor ombord på tåget där det fanns trespråkiga sekreterare som kunde skicka telegram eller göra reservationer i förväg innan man kom fram till sin destination. Förutom restauranger som serverade högklassig mat fanns också en bar och en loungearea av samma typ som brukar finnas på hotell där resenärerna kunde umgås. Självklart fanns också bekväma sovvagnar för dem som gjorde längre resor över natten. 

1974 stod TEE på sin absoluta topp. Linjenätet omfattade då 45 tåg som band samman 130 städer, från Spanien i väst till Österrike i öst och från Danmark i norr till södra Italien, och var något av en symbol för drömmen om det gränslösa Europa. I Tyskland kom järnvägslinjen att symbolisera landets ekonomiska under efter kriget, och 1977 fick tåget en plats i populärkulturen då de tyska syntpionjärerna Kraftwerk släppte sitt ikoniska album ”Trans-Europe Express”.

Men i takt med att affärsresenärerna alltmer började välja flyget och nya flygplatser öppnade dalade också intresset för lyxtåget. Under 1980-talet ersattes de flesta TEE-tågen med ett nytt europeiskt tågnätverk, EuroCity, som till skillnad från TEE hade både första och andra klass. 1995 togs de sista TEE-tågen ur bruk, och en epok inom järnvägshistorien var därmed till ändå – en epok som nu ser ut att få ett nytt kapitel trettio år senare.

Tyskt TEE-tåg med annan färgsättning än den ursprungliga. Foto: Shutterstock

LÄS MER: Spana in världens 10 lyxigaste resor med tåg 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande