TUI inför nya rutiner inför framtidens resande

Nu lanserar TUI en plan för hur framtidens resande ska bli så säker och bekväm som möjligt för både gäster som personal. Några av åtgärderna som införs är online check-in på hotellen och färre gäster på restaurangerna. Allt för att minska risken för smittspridning.

Coronapandemin innebär en stor utmaning för hela resebranschen. Medan många väntar på att resor från Sverige ska kunna återupptas som vanligt förbereder sig TUI på att kunna ta emot sina gäster så fort världen är redo. Just nu pågår arbetet med ett antal åtgärder för hotell, flyg, transfer, kryssningar och övriga upplevelser. Först ut är hotellen. Åtgärderna kommer att genomföras på samtliga av koncernens egna hotell, samtidigt uppmanar arrangören sina hotellpartners att göra likadant.

– Vi tror att resandet kommer att se annorlunda ut när vi väl börjar resa igen. Tydligt för oss är att våra kunder vill ut och resa igen, men att det behöver ske på ett säkert sätt. Därför förbereder vi oss nu för en uppstart genom att vidta åtgärder för att säkerställa säkerhet och hygien på våra hotell runtom i världen. Våra gäster kommer kunna ha samma härliga upplevelse av sin resa samtidigt som vi minskar risken för sjukdom. Säger Adam Györki, kommunikationschef för TUI.

 LÄS MER: Så kan du uppleva Grekland – utan att lämna hemmet 

Så ska hotellvistelsen bli säkrare

1. Online-incheckning

Resenärerna kommer själva att kunna checka-in utan kontakt med personal på många hotell. Detta utförs online till exempel via gästernas smartphones.

2. Personalen håller avstånd

I allmänna utrymmen som i restauranger, korridorer och gym är alla anställda skyldiga att hålla ett avstånd på 1,5 till 2 meter till gästerna. Till exempel rengörs bord i restauranger endast när gästerna har lämnat dem.

3. Avgränsade team

Personalen kommer att samarbeta i fasta arbetslag för att minimera möjliga infektionskedjor.

4. Färre gäster i restauranger och större avstånd mellan borden

För att begränsa antalet gäster i restauranger kommer kapaciteten att reduceras. Bord kommer att placeras med ett avstånd på minst 1,5 meter från varandra.

5. Restauranger öppna längre för att minska trängsel

För att ge tillräckligt med utrymme för alla gäster förlängs öppettiderna för restauranger och andra mötesplatser på hotellen.

6. Underhållning och aktiviteter anpassas

Endast evenemang, sport och underhållning med ett litet antal deltagare och utan nära kontakt kommer att vara tillgängligt. Spa-erbjudandet kommer att anpassas och barnomsorg kommer att organiseras enligt nya standarder i överensstämmelse med kraven på destinationerna och gästernas ursprungsländers rekommendationer.

7. Handsprit tillgänglig för gäster och personal

Antalet automater för desinfektionsmedel kommer att öka avsevärt så att gäster och anställda kan desinficera sina händer vid alla viktiga kontaktpunkter. Till exempel alla platser där mat och dryck erbjuds, idrottsanläggningar och i lobbyn.

8. Djuprengöring av rummen

Nya omfattande rengöringsmetoder kommer att införas för att ge bästa möjliga skydd mot spridning av coronavirus. Alla rum kommer att rengöras extra noggrant innan gästerna anländer och samma intensiva rengöringsprotokoll kommer att tillämpas vid varje gästbyte. 

9. Mindre självbetjäning

Självservering som vid bufféer kommer att reduceras. När det är möjligt serveras mat och dryck till gästerna av personal som bär skyddsmasker.

10. Medarbetare får säkerhetsutbildning

TUI utbildar alla anställda på sina egna hotell. De första utbildningsdokumenten kommer att finnas tillgängliga denna vecka. 

LÄS MER: ”Flygandet tillbaka som vanligt först 2023” 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande