Sjön Bolmen i Småland vill inte förknippas med mer än toalettborsten med samma namn.
Sjön Bolmen i Småland vill inte förknippas med mer än toalettborsten med samma namn. Foto: Shutterstock/Ikea

Sjön Bolmen vill vara mer än en toaborste från Ikea

Bolmen, Järvfjället, Skärhamn, Kallax och Toftan är bara några exempel ur den svenska geografin som för de flesta förknippas mer med Ikea-produkter än med själva platserna. Det vill Visit Sweden ändra på i en ny kampanj.

”Ikea har lånat hundratals namn från vårt vackra land och använt dem till alltifrån hyllor till papperskorgar”, säger komikern Klara Zimmergren i Visit Swedens nya reklamfilm, och nästan spottar ut det sista ordet igen: ”Papperskorgar!”. Syftet med kampanjen ”Upptäck originalen” är att få folk att hitta till platserna bakom namnen i Ikeas sortiment.

– Vi vill nu med värme och med glimten i ögat visa upp originalen bakom några av de kanske lustigt klingande produktnamnen som blivit mer kända än platserna som namnen lånats ifrån, säger Susanne Andersson, vd för Visit Sweden.

Trött på att förknippas med en toalettborste

I kampanjen presenteras 21 platser där man kan besöka allt från vikingamonument, pittoreska städer, slott och silvergruvor till att testa forspaddling, hundspann, flugfiske och isbad. 

En av dessa platser är den småländska sjön Bolmen. Som ett led i initiativet kommer kommunerna kring sjön Bolmen nu att lansera en ny slogan: ”Bolmen – more than an Ikea toilet brush”.

– Vi uppskattar att Ikea döpt en produkt efter vår fina sjö, säger Magnus Gunnarsson, ordförande i Smålands sjörike och kommunalråd i Ljungby kommun. Men nu vill vi tillsammans med Visit Sweden visa världen att Bolmen faktiskt är mycket mer än en produkt man gör rent toaletten med. Det är en oerhört vacker plats som vi lokalbor älskar.  

Klara Zimmergren i den nya kampanjen från Visit Sweden. Foto: Visit Sweden

LÄS MER: Magiska och unika boenden i Småland