Så här kan framtidens flygkabiner se ut

Coronaviruset har medfört en betydande nedgång i flygtrafiken. Trots att ansiktsmasker är obligatoriska hos de flesta flygbolag har flygplansdesigners tagit fram egna lösningar för säkra flygningar i framtiden.

Att coronapandemin redan har förändrat flygandet är helt klart. Ansiktsmasker är redan obligatoriska hos de flesta flygbolag, och ingen kommer att titta snett om du frenetiskt börjar rengöra alla ytor i närheten. Designföretagen är också kreativa när det gäller resor och kommer med innovativa koncept för utseendet på flygkabinens inredning som kan förändra flygresorna radikalt. Sajten Insider har tittat närmare på några av de mest kreativa förslagen.

Dubbeldäckarsäten hjälper till att hålla avståndet

Dubbeldäckarsäten gör att fler passagerare kan få plats på samma utrymme. Foto: Zephyr Seat

Formgivaren Jeffrey O'Neill har skapat Zephyr Seat, en design av dubbeldäckartyp som både gör det möjligt för passagerare i ekonomiklass att ligga ner och samtidigt hålla social distans. Två passagerare delar på en rad, lite som en våningssäng, det vill säga ovanpå varandra. Det innebär mer utrymme utan att flygbolagen behöver kompromissa om antalet passagerare som får gå ombord. 

LÄS MER: Corona kan göra så boardingen går snabbare 

Bakvända mittensäten separerar passagerare

Bakvända stolar och transparenta sköldar separerar passagerarna. Foto: Avio Interiors

Den italienska designfirman Avio Interiors har skapat en annan lösning, Janus, som möjliggör för flygbolagen att fylla planen utan att passagerarna behöver komma för nära varandra. Genom att vända på mittensätet i varje rad och sätta upp transparenta skydd separeras passagerarna från varandra utan att kapaciteten minskar.

LÄS MER: ”Flygandet tillbaka som vanligt först 2023”

Kokonger av glas skyddar passagerarna från smitta

I Glassafe sitter varje passagerare i sin egen kokong. Foto: Avio Interiors

Glassafe är en annan designidé från Avio Interiors. Detta är ett koncept som inte kräver att planen byggs om, utan bara adderar ett slags genomskinlig ostkupa över varje säte som fungerar som en kokong och skyddar passagerarna från luftburen smitta genom att isolera dem från sina medpassagerare. 

Hur snabbt dessa förslag kan lämna idéstadiet och förverkligas är dock oklart. Zephyr Seat räknar exempelvis med upp till tre år bara för att testa dubbeldäckarsätets säkerhet.

LÄS MER: Här ska du sitta för att undvika virus på flyget 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande