Kinesiska AutoFlight V1500M beräknas kunna vara i trafik 2024.
Kinesiska AutoFlight V1500M beräknas kunna vara i trafik 2024. Foto: Pressbild

Pilotlösa passagerarplan kan bli verklighet 2024

Eldrivna taxiflygplan som startar och landar vertikalt, och som flygs helt utan pilot – det låter som något ur en science fiction-film, men tekniken finns redan i dag. Skulle du våga flyga ett pilotlöst flygplan?

Vid den nyligen avslutade China Airshow i Zhuhai i Kina visade det kinesiska bolaget AutoFlight upp sin senaste modell V1500M – en eVTOL-farkost som kan ta upp till fyra passagerare och som flygs helt utan pilot. eVTOL (Electric Vertical Take Off and Landing) är farkoster som kan lyfta och landa vertikalt och även stå stilla i luften, som en helikopter, och som ofta flygs utan pilot. Planen är att den ska kunna tas i trafik redan 2024.

– Det här är en av de saker som det pratas mest om bland flygintresserade just nu, säger Dag Waldenström, generalsekreterare i Föreningen Svenskt Flyg. Man tror mycket på att flyga kortare distanser med eVTOL-farkoster. Framför allt handlar det om att flyga in och ut i stadskärnor, exempelvis till en flygplats, för att slippa trafiken.

LÄS MER: Framtidens tåg: Oslo–Stockholm på 30 minuter 

Både miljövänliga och tysta

Det finns flera fördelar med eVTOL-teknologin, menar Dag Waldenström.

– I stora städer som New York finns ju redan helipads där helikoptrar kan starta och landa, men de här planen tar mindre plats, de är smidigare och kommer ner på mindre ytor. En del svänger i luften så att de flyger som ett plan men landar vertikalt. Sedan är det ju tänkt att de ska vara batteridrivna och ha fläktmotorer, vilket gör att de både är miljövänliga och förhållandevis tysta.

Det låter som om det snarare handlar om ett slags flygtaxi än något som kommer att användas för långresor?

– Ja, absolut, batterierna har ju en viss begränsning. Man kommer inte att kunna flyga mellan Stockholm och Göteborg, men kanske 20–30 kilometer eller lite mer. Det handlar om korta sträckor i stadsmiljö där de används i stället för bil och tunnelbana.

Ett annat kinesiskt företag, EHang, har konstruerat en modell kallad VT-30 som tar två passagerare och sägs kunna flyga upp till 300 kilometer med en maximal flygtid på 100 minuter. 

EHang VT-30 på väg att landa på en ”veriport”. Foto: Pressbild

LÄS MER: Så här kan framtidens flygkabiner se ut 

Upp till 300 kilometer i timmen

Flera andra aktörer är också på banan. Det tyska företaget Lilium, med svenske Skype-grundaren Niklas Zennström som delägare, har tagit fram eVTOL-planet Lilium Jet som ska kunna ta fem passagerare och kunna flyga i hastigheter upp till 300 kilometer i timmen. Initialt kommer det att flygas med en pilot, men tanken är att även det i framtiden ska bli pilotlöst.

Lilium Jet ska kunna flyga i hastigheter upp till 300 kilometer i timmen. Foto: Pressbild

 

Kanadensiska Horizon Aircraft satsar på en 5-sitsig eVTOL, Cavorite X5, med en cool mekanism med sex kanalfläktar på varje bakvinge och två på varje framvinge som gör det enkelt att växla mellan horisontell flygning och VTOL-läge. Enligt Horizon kommer planet när det är fulllastat att ha en räckvidd på 500 kilometer och kunna flyga i en hastighet på 350 kilometer i timmen.

Dag Waldenström är dock skeptisk till uppgifterna.

– När det är många nya farkoster i samma klass publiceras det ofta optimistiska siffror.

Kanadensiska Cavorite X5 kan enkelt övergå från vertikalt till horisontellt läge i luften. Foto: Pressbild

Flygbolaget Japan Airlines räkna med att deras kommersiella eVTOL-plan ska vara i gång redan 2025, enligt Simple Flying. De kommer att samarbeta med den tyska tillverkaren Volocopter, vars flygande tvåsitsiga taxibilar ska kunna färdas 35 kilometer i hastigheter upp till 110 kilometer i timmen. Och den sydkoreanska biltillverkaren Hyundai har planer på att lansera ett obemannat passagerarplan 2028, två år efter sitt obemannade fraktflygplan. Den slovenska flygplanstillverkaren Pipistrel kommer också satsa på obemannade fraktflygplan innan deras flygtaxi blir verklighet.

Tekniken finns redan. Om passagerarna sedan är beredda att kliva in i ett pilotlöst flygplan återstår att se.

Slovenska Pipistrel har planer på en obemannad flygtaxi. Foto: Pressbild

LÄS MER: Nya luftskepp ska göra flygresandet klimatneutralt 

Aktuellt just nu