En Qantas Aiways Boeing 787 Dreamliner – destination ingenstans.
En Qantas Aiways Boeing 787 Dreamliner – destination ingenstans. Foto: Shutterstock

Nya resetrenden: flyg till ingenstans

De flesta betraktar väl flyg som ett sätt att komma från en destination till en annan så snabbt som möjligt. Men coronapandemin har fått en del att längta efter själva flygupplevelsen – från spänningen vid start till utsikten över jorden från kabinfönstret. Det har öppnat för en helt ny resetrend: ”Flyg till ingenstans”.

”Flyg till ingenstans”, eller ”flights to nowhere”, är enkelt uttryckt flygresor som äger rum endast för resans egen skull, inte för att man ska ta sig till en viss destination.

Enligt CNN, som rapporterat om fenomenet, såldes nyligen en flygning till ingenstans med det australiska bolaget Qantas slut på tio minuter – ”förmodligen den snabbast sålda flygningen i Qantas historia”, enligt flygbolagets vd Alan Joyce.

– Människor saknar helt klart resor och flygupplevelsen, fortsatte Alan Joyce. Om efterfrågan finns kommer vi definitivt att titta på att göra fler av dessa natursköna flygningar medan vi alla väntar på att gränserna ska öppnas.

Den sju timmar långa flygningen som ägde rum i lördags startade och landade i Sydney, och under resans gång passerade man över Queensland, Northern Territory, New South Wales med Stora Barriärrevet, Byron Bay och den ikoniska hamnen i Sydney, för att ta några exempel. Planet, en Boeing 787 Dreamliner, gick också ner på lägre höjd över klassiska landmärken som Uluru och Bondi Beach, och biljettpriserna för den annorlunda flygningen låg mellan 5 000 och 25 000 kronor.

Och Qantas är inte det enda flygbolaget som flyger till ingenstans. I augusti gjorde det taiwanesiska bolaget EVA Air samma sak i en specialmålad Airbus A330 med Hello Kitty-design och mat tillagad av den trestjärnige Michelinkocken Motokazu Nakamura. Passagerarna på den tre timmar långa flighten som startade och landade på Taipei Taoyuan Airport kunde njuta av vyer över Taiwan och närliggande öar. 

Den Hello Kitty-målade Airbus A330 som flög till ingenstans från Taiwan i augusti. Foto: Shutterstock

LÄS MER: Så här kan framtidens flygkabiner se ut 

Protester från klimataktivister

Japanska ANA körde också en en och en halv timme lång ”flight to nowhere” i augusti, och Singapore Airlines planerar tretimmarsresor till ingenstans med start i slutet på oktober. Avgång och ankomst blir på Changi Airport som brukar anses som världens bästa flygplats.

Men i en värld som försöker minska på onödiga utsläpp kan man ju verkligen fråga sig hur vettigt det är att flyga för resans egen skull, utan att ens ha ett mål att komma fram till.

SG Climate Rally, en organisation som syftar till att göra Singapore koldioxidneutralt 2050, har protesterat mot Singapore Airlines planer. ”Flygningarna uppmuntrar koldioxidintensiva resor utan goda skäl”, skriver organisationen.

Klimataktivister i Australien, Storbritannien och på andra håll har uttryckt liknande oro över miljöpåverkan av flyg som inte tjänar något syfte utöver turismen, enligt tidskriften Fortune. De anser att populariteten för flygningar till ingenstans inte är något uppmuntrande tecken för dem som hoppas att en värld efter pandemin kan vara inledningen på en ny era av mer hållbara resor.

LÄS MER: ”Flygandet tillbaka som vanligt först 2023” 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande