Är luftskeppen framtiden för flygresandet?
Är luftskeppen framtiden för flygresandet? Foto: Pressbild

Nya luftskepp ska göra flygresandet klimatneutralt

Drömmer du om att flyga mellan Stockholm och Oslo, eller mellan Barcelona och Mallorca, men vill minimera ditt koldioxidavtryck – och dessutom färdas nästan helt ljudlöst? Då kan luftskepp vara lösningen. Nu står en ny generation redo att lätta från marken.

1920- och 1930-talen var luftskeppens storhetstid, och ett antal ”zeppelinare” gick i reguljär trafik över Atlanten. Världens mest framgångsrika luftskepp, Graf Zeppelin, lyckades flyga jorden runt på 12 dagar. Efter den tragiska Hindenburgkatastrofen 1937 verkade dock luftskeppen för alltid ha förpassats till historiens sophög, och flygplan tog över passagerartrafiken. 

Men tiderna förändras, och när fokus riktas på klimatsmart resande kan luftskeppen gå mot en ny vår. En ny generation av retro-futuristiska luftskepp står enligt entusiasterna redo att revolutionera flygresandet det kommande decenniet. Vissa tror till och med att lyxiga luftskepp kommer att ersätta lyxjakter som det nya statussättet att resa för världens rikaste.

Det brittiska företaget Hybrid Air Vehicles (HAV) har utvecklat ett nytt miljövänligt luftskepp som de hoppas kunna ta i trafik 2025. Airlander 10, som luftskeppet heter, kommer att ta 100 passagerare och är tänkt att trafikera flera olika sträckor. En resa mellan Barcelona och Palma de Mallorca beräknas exempelvis ta fyra och en halv timme. Enligt The Guardian säger företaget att resan tar ungefär lika lång tid som en flygresa, om man även räknar in färden till och från flygplatsen, men att koldioxidavtrycket per passagerare bara blir en tiondel av det man lämnar om man flyger med ett vanligt passagerarplan. Bland övriga planerade rutter finns Stockholm–Oslo, som beräknas ta sex och en halv timme, och Liverpool–Belfast, som beräknas ta fem timmar och tjugo minuter.

LÄS MER: Glöm Concorde – här är Uniteds nya överljudsplan 

Luftskepp över storstäder kanske blir en vanlig syn om några decennier. Foto: Pressbild

Svenskt luftskepp till Nordpolen

HAV säger att man för diskussioner med flera flygbolag och kommer att avslöja några kommande partnerskap de närmaste månaderna. Redan nu har dock det svenska lyxresebolaget Ocean Sky Cruises beställt ett luftskepp som man planerar att använda till resor över Nordpolen.

– Vi siktar på att bli först i världen med att flyga till Nordpolen och landa där med ett storskaligt luftskepp, och på så sätt skapa en konkurrensfördel genom att vara först ut på marknaden, säger Carl-Oscar Lawaczeck, grundare av Ocean Sky Cruises. Vi hoppas att kunna göra det redan 2023, men 2024 kanske är mer troligt.

Företaget kallar det själva för ”experimental travel”, äventyrsresor i lyxklass. Biljettförsäljningen har redan pågått i två år, och har enligt Carl-Oscar Lawaczeck gått över förväntan – trots prislappen på en miljon kronor per person. Då kommer man bara vara två personer i varje kabin (det är totalt åtta kabiner i gondolan) och får vara med om en helt unik upplevelse.

– Man får vara med om början på en ny era inom flygindustrin. Det här kan ge mänskligheten att nytt transportsätt som både är bekvämt och helt fossilfritt.

Lockheed Martin har utvecklat ett luftskepp för att frakta mineraler från svårtillgängliga gruvor Foto: Pressbild

Stora klimatfördelar mot flyget

Just klimatfördelarna är ett av de tyngsta argumenten för luftskepp.

– Tre fjärdedelar av koldioxidminskningen kommer nästan gratis, säger Mike Durham, HAV:s tekniske chef, till Science Focus. Det är helium som håller oss uppe, så vi behöver bara bränsle för att ta oss framåt. Konventionella flygplan måste bränna bränsle för att hålla sig uppe också.

Alla håller dock inte med om den analysen.

– Den viktigaste källan till heliumproduktion är olje- och gasutvinning, säger Julian Hunt, forskare vid International Institute for Applied Systems Analysis i Österrike. Om den främsta drivkraften för en framtida luftskeppsindustri är att minska koldioxidutsläppen från flyg kommer en heliumbaserad luftskeppsindustri att behöva förlita sig på en fungerande olje- och gasindustri. Det låter inte rimligt.

Om nu inte helium är lösningen är det kanske väte som luftskeppens ballonger kommer att fyllas med. Det är både billigare, lättare och relativt vanligt förekommande jämfört med helium. 

– Väte är det självklara alternativet till helium, säger John-Paul Clarke, professor i rymdteknik vid University of Texas i Austin. Det kan produceras grönt och mer och mer billigt för varje dag.

Kabinen i Airlander 10 bjuder på gott om utrymme för passagerarna. Foto: Pressbild

Fönster från golv till tak

Men hur är då känslan av att flyga i ett luftskepp, jämfört med ett vanligt flygplan?

– Det är en kabin med låg ljudnivå, låg vibration och låg turbulens där du i många fall till och med kan öppna ett fönster, säger Mike Durham på HAV. Den har också fönster från golv till tak, så det omgivande ljuset är också annorlunda. Och kabinen har mycket mer volym per passagerare.

Brittiska HAV är inte det enda luftskeppsföretaget som ligger i startgroparna. Den amerikanska flyg- och rymdjätten Lockheed Martin har utvecklat ett luftskepp för att leverera hjälp i katastrofzoner och frakta mineraler från svårtillgängliga gruvor. Det franska företaget Flying Whales har utvecklat ett luftskepp som är tänkt att använda till godstrafik, och som både kan lasta av och lasta på sin last utan att landa. Deras heliumfyllda luftskepp kommer att använda vinschar för av- och pålastning, vilket sparar energi. Och det israeliska startup-företaget Atlas LTA har tagit fram tre olika modeller, främst avsedda för godstransporter. Deras luftskepp är tänkta att drivas av vätgas, kompletterat med diesel.

Men det är förstås passagerartrafiken som är mest intressant. Även Ocean Sky Cruises är intresserade av att köra reguljära resor i ett senare skede, till helt andra priser. Och Carl-Oscar Lawaczeck är övertygad om att luftskeppen har framtiden för sig.

– Absolut, luftskepp är potentiellt billigare än både flygplan och tåg. Både underhåll och material kostar mindre om man kommer i gång med serieproduktion, och de behöver bara tre–fyra procent av den effekt som ett flygplan med samma viktkapacitet behöver. Och det finns enorma möjligheter. Om du kan ta lika många passagerare som ett flygplan, men kan erbjuda tio gånger så mycket utrymme – hur skulle en sådan resa se ut? Det kommer vi att visa inom en snar framtid.

Luftskeppen från israeliska Atlas LTA drivs av vätgas. Foto: Pressbild

LÄS MER: Så reser vi 2050: rymdhissar och supertåg 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande