Nya Air Force One blir mer än två år försenat
Nästa generations Air Force One kommer att levereras först i mitten av 2024, mer än två år efter det ursprungliga leveransdatumet. Orsaken är ”en kombination av faktorer”, enligt det amerikanska flygvapnet.
Från Franklin D Roosevelt till Joe Biden har alla amerikanska presidenter haft ett specialutrustat flygplan för sina resor, det som i folkmun kallas Air Force One (även om Air Force One tekniskt sett är namnet eller anropssignalen på vilket flygplan som helst i det amerikanska flygvapnet som vid tillfället flyger USA:s president).
I dag finns två Boeing 747-200s som tjänstgör som presidentens officiella plan, men 2019 tillkännagav dåvarande presidenten Donald Trump att de skulle bytas ut mot en ny modell, Boeing 747-8, med en annorlunda design än de tidigare. Det nya planet har en något högre maxhastighet, 0,855 Mach mot 0,84 Mach för 747-200, vilket gör det till världens snabbaste kommersiella flygplan. Boeing 747-8 har också ett betydligt bredare vingspann, 68 meter mot 59,6 meter för 747-200, vilket gör att den kan ta mer last, att dess bränsleförbrukning kan bli lägre och att marschfarten kan bli högre. Med en längd på drygt 76 meter är det också världens längsta kommersiella flygplan, och hela fem meter längre än företrädaren.
Påverkan från pandemin en orsak till förseningen
Tanken var att det nya planet skulle tas i tjänst under 2022, men en talesman från det amerikanska flygvapnet säger till Bloomberg att planet nu riskerar att bli över två år försenat, och att det inte kommer att vara färdigt förrän i mitten av 2024. Faktorerna bakom förseningen inkluderar ”påverkan från covid-19-pandemin, byte av leverantörer av interiörer, brist på arbetskraft, tidslinjer för design och hastigheten för utförande av tester”, enligt uttalandet.
Dåvarande president Donald Trump visade 2019 upp en röd-, vit- och mörkblåmålad Air Force One-modell under en intervju på ABC News, vilket var ett stort avsteg från de klassiska färgerna vitt, blått och babyblått som valdes ut av dåvarande presidentfrun Jackie Kennedy i början av 1960-talet och som har hängt med sedan dess.
De viktigaste skillnaderna mellan Air Force One och en Boeing 747 i standardutförande är att presidentplanet har navigationsutrustning, elektronisk utrustning och kommunikationsutrustning i absolut toppklass. Även inredningen skiljer sig väsentligt mot ett vanligt passagerarplan. Ombord på Air Force One finns ett konferensrum som också kan användas som matsal, sovrum för presidenten och hans fru, flera kontorsutrymmen varav ett vid behov kan omvandlas till sjukvårdsinrättning samt arbets- och viloplatser för Vita husets personal och presskåren.
LÄS MER: En era är över – Boeing slutar tillverka ikonen 747
LÄS MER: Nya flighten som blir världens längsta flyglinje
LÄS MER: Lufthansa visar upp sitt nya superlyxplan