När den är färdig kommer Fehmarn Bält-tunneln att bli världens längsta kombinerade väg- och järnvägstunnel.
När den är färdig kommer Fehmarn Bält-tunneln att bli världens längsta kombinerade väg- och järnvägstunnel. Foto: Femern A/S

Nu byggs rekordtunneln från Danmark till Tyskland

Efter mer än ett decennium av planering har arbetet med världens längsta nedsänkta tunnel äntligen påbörjats. Fehmarn Bält-tunneln kommer som mest att gå 40 meter under Östersjön och förbinda Danmark och Tyskland, vilket kommer att minska restiderna till kontinenten rejält.

Tunneln, som kommer att bli 18 kilometer lång, är ett av Europas största byggprojekt med en budget på över 7 miljarder euro (drygt 70 miljarder kronor). Som en jämförelse kostade den 50 kilometer långa Kanaltunneln mellan England och Frankrike, som färdigställdes 1993, nästan dubbelt så mycket i dagens penningvärde. Även om den var längre än Fehmarn Bält-tunneln byggdes Kanaltunneln med en arborrningsmaskin i stället för genom nedsänkning av förbyggda tunnelsektioner som grävs ner i havsbotten.

En sektion av tunneln i genomskärning. Foto: ICONO A/S / FEMERN A/S

LÄS MER: Tyskland planerar nystart av Trans Europ Express 

Samma sträckning som Rødby–Puttgarden

Tunneln kommer att byggas i Fehmarn Bält och i princip få samma sträckning som färjelinjen Rødby–Puttgarden, och är tänkt att vara ett alternativ till färjelinjen som transporterar miljoner människor varje år. Med färja tar överfarten 45 minuter, medan samma sträcka i tunneln kommer att ta sju minuter med tåg och tio minuter med bil.

Tunneln, vars officiella namn är Fehmarnbelt Fixed Link, blir också världens längsta kombinerade väg- och järnvägstunnel. 

https://www.expressen.se/qs-widgets/qma/map/dansktunneln-2/

– Att ta tåget från Köpenhamn till Hamburg tar i dag cirka fyra och en halv timme, säger Jens Ole Kaslund, teknisk chef på Femern A/S, det statligt ägda danska företaget som ansvarar för projektet, till CNN. När tunneln är klar kommer samma resa att ta två och en halv timme.

– I dag flyger många människor mellan de två städerna, men i framtiden blir det bättre att bara ta tåget, tillägger han.

Med bil kommer samma resa att gå ungefär en timme snabbare än i dag, med hänsyn till tidsbesparingen man gör genom att inte behöva stå i kö för färjan.

Motsvarar 50 Eiffeltorn

Det kommer att krävas cirka 3 000 personer för att bygga tunneln under åtta och ett halvt år. Den mängd stål som går åt motsvarar 50 Eiffeltorn.

Redan 2008 undertecknade Damark och Tyskland ett avtal om att bygga en förbindelse över Fehmarn Bält. Från början var tanken att bygga en bro, men 2010 beslöt man att satsa på en tunnel, på grund av priset, miljöaspekterna och risken för båtkollisioner. Men nu – tio år senare – är i alla fall arbetet i gång. Tunneln är beräknad att tas i bruk 2029.

Tio av sektionerna kommer att ha särskilda utvidgningar som kommer att hysa den elektriska utrustning som behövs för att tunneln ska fungera. Foto: Femern A/S

LÄS MER: Ny snabbfärja tar dig till Tyskland på under 3 timmar 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday Rea - 70% rabatt på Allt om Resor! Se erbjudande