Om åtta år ska det första av Uniteds nya överljudsplan kunna rulla ut från hangaren.
Om åtta år ska det första av Uniteds nya överljudsplan kunna rulla ut från hangaren. Foto: Pressbild

Glöm Concorde – här är Uniteds nya överljudsplan

Flygbolaget United Airlines har tillkännagett att de avser att köpa 50 nya överljudsplan från Boom Overture, och att de ska kunna sättas i trafik redan 2029, skriver The Conversation.

Med ett överljudsplan halveras tiden som det tar att flyga från exempelvis London till New York – från sju timmar till tre och en halv. Efter Concordes spektakulära krasch i juli 2000 dröjde det bara tre år tills planet togs ur bruk, och sedan dess har inga nya överljudsplan tagits i bruk för kommersiell trafik. Extremt höga biljettpriser och hög bränsleåtgång var andra faktorer som satte stopp för Concorde.

Om de nya överljudsplanen från Boom ska lyckas måste de lösa de problem som stoppade Concorde. Att bryta ljudvallen kräver motorer som bränner massor av flygbränsle, vilket var en av Concordes stora nackdelar. Att Boom – vars flygplan fortfarande befinner sig på prototypstadiet – kommer att försöka göra allt för att öka bränsleeffektiviteten är därför ingen djärv gissning.

Boom Overture är nästan exakt lika långt som Concorde – 62,5 meter jämfört med 61,7 för Concorde. Men planet kommer att ta färre passagerare än sin legendariska föregångare. Medan Concorde kunde ta mellan 92 och 120 passagerare och hade 2 + 2 säten i varje rad kommer Boom Overture bara att kunna ta mellan 65 och 88 passagerare, och ha 1 + 1 säte i varje rad. Overture är också något långsammare – medan Concorde kom upp i dubbla ljudhastigheten (Mach 2.0) kommer Overture som mest ligga på Mach 1.7. Overture kommer dock ha en längre räckvidd än föregångaren – 7 870 kilometer mot Concordes 7 223 kilometer.

Overture kommer maximalt att kunna ta 88 passagerare som sitter en och en. Foto: FANGXIANUO

LÄS MER: Så här kan framtidens flygkabiner se ut

Hundra procent förnybart bränsle

Givetvis finns också miljöaspekter med i beräkningen. En del av affären mellan Boom och United handlar om ett samarbete kring leverans av ett hållbart flygbränsle. Detta är något som efterfrågas inte bara av United utan av hela branschen – för närvarande beräknas flyget stå för omkring 2,8 procent av de globala utsläppen av koldioxid. Tanken är att Overture enbart ska använda förnybart bränsle och att reducera koldioxidutsläppen till noll – en tuff utmaning. Boom räknar dock med att svårigheterna ska vara övervunna när flygplanet enligt plan ska börja ta emot betalande passagerare 2029. 

Sajten Simple Flying har spekulerat i vilka sträckor som United kommer att sätta in Overture på. Heathrow, Paris CDG och Frankfurt är alla troliga destinationer i Europa, medan Washington och Newark är de troligaste destinationerna i USA. En möjlig första sträcka skulle kunna vara mellan Heathrow i London och Newark i New York, en resa som alltså kommer att ta cirka tre och en halv timme. Senare sträckor skulle exempelvis kunna inkludera Los Angeles–Sydney – en resa som i dag tar 15 timmar men som med ett överljudsplan skulle kunna gå på drygt åtta timmar. Sträckan San Francisco–Tokyo skulle kunna ta sex timmar, ungefär halva tiden mot i dag.

Att flyga med Overture kommer dock inte vara något för budgetresenären – man kalkylerar med ett biljettpris från 3 500 euro (cirka 35 000 kronor) och uppåt. Om överljudsplanen har framtiden för sig återstår att se.

London–New York är en tänkbar förstasträcka för Overture. Foto: Pressbild

LÄS MER: Nya tysta planet flyger över Atlanten på 3 timmar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande