Miljön i ett flygplan anses säkrare än de flesta inomhusmiljöer, enligt nya undersökningar.
Miljön i ett flygplan anses säkrare än de flesta inomhusmiljöer, enligt nya undersökningar. Foto: SHUTTERSTOCK

Extremt låg risk att smittas av covid-19 vid flygresa

Sedan början av 2020 har 44 fall av corona rapporterats där smittoöverföringen kan härledas till en flygresa. Under samma period har runt 1,2 miljarder passagerare befunnit sig på ett flygplan, enligt en rapport flygbranschorganisationen IATA som menar att det är säkrare att befinna sig på ett flygplan än på ett kontor just nu.

Enligt en ny rapport från flygbranschorganisationen IATA är risken att smittas av covid-19 under en flygresa en på 27 miljoner. Siffran är baserad på de 44 smittofall sedan början av 2020, jämfört med de 1,2 miljarder passagerare som samtidigt var ute och reste.

– Vi inser att siffran på smittade kan vara underskattad, men även om 90 procent av fallen inte rapporterades skulle resultatet bli en på 2,7 miljoner resenärer. Vi tycker att dessa siffror är extremt lugnande. Dessutom inträffade de allra flesta fall innan munskydd blev obligatoriskt, säger David Powell, IATA:s medicinska rådgivare.

Sverige smittspårar mycket på flygplan

Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell har Folkhälsomyndigheten tagit del av rapporten som stämmer väldigt väl överens med deras egna erfarenheter.

– Vi smittspårar just nu väldigt mycket på flygplan, och i Sverige har vi i princip inte hittat någonting, så det stämmer med det allmänna intrycket. Att smittas ombord på ett flygplan, den risken är väldigt, väldigt liten, sa Anders Tegnell till Allt om Resor på dagens presskonferens.

Enligt Anders Tegnell är resandet i dagens värld väldigt komplicerat, och det är inte själva flygandet i sig som är problemet.

– Länderna ändrar sina regler väldigt snabbt, i många delar av världen är det svårt att få tillgång till bra sjukvård, ännu svårare än det någonsin varit. Man kan hamna i ett läge där man blir tvångsisolerad i vissa länder. Jag tror att det är den typen av egen analys man måste göra om man vill ta de riskerna om man är ute och reser, säger Anders Tegnell.

Luftflödet har en viktig roll

Insikterna kring de låga siffrorna av coronafall på flyget kommer från en gemensam studie genomförd av flygplanstillverkarna Airbus, Boeing och Embraer, där man har undersökt hur olika partiklar rör sig genom luften i kabinen. Luftflödet i en kabin är minimalt framåt och bakåt, utan är i stället riktat nedåt, från taket mot golvet. Dessutom byts luften ut 20 till 30 gånger per timme och går igenom HEPA-filter (high efficiency particulate arresting) som är mycket effektiva mot virus och bakterier. När kravet på munskydd initierades tillkom ytterligare en viktig faktor som gör en flygkabin säkrare än de flesta inomhusmiljöer. Kabinens design och inredning spelar också en roll i hur lätt det är för ett virus att spridas, liksom sätenas placering där alla passagerare sitter framåtriktade och där ryggstöden agerar som en barriär mellan passagerarna. 

Säkrare än de flesta inomhusmiljöer

I sin undersökning använde sig Airbus av noggranna tekniska metoderför att skapa en simulering av luften i en A320-kabin för att se hur droppsmitta rör sig i kabinen. 

– Efter flera, mycket detaljerade simuleringar med mycket exakta vetenskapliga metoder, har vi konkret data som visar att en flygplanskabin erbjuder en mycket säkrare miljö än offentliga utrymmen inomhus, säger Bruno Fargeon, Airbus Engineering och ledaren för Airbus Keep Trust i Air Travel Initiative. 

LÄS MER: Världens längsta flygresa tillbaka – nu ännu längre

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande