Corona-pandemin kan komma att förändra sättet på vilket vi boardar ett plan i framtiden.
1 av 2: Corona-pandemin kan komma att förändra sättet på vilket vi boardar ett plan i framtiden. Foto: Shutterstock
Ombordstigningen är oftast en av de tråkigaste delarna av resan.
2 av 2: Ombordstigningen är oftast en av de tråkigaste delarna av resan. Foto: Shutterstock

Corona kan göra så boardingen går snabbare

Corona-pandemin har inneburit både tragedier och stora problem för väldigt många människor. Men en oväntad positiv bieffekt är att den kan underlätta hur vi går ombord på ett flygplan i framtiden, skriver resesajten Escape.

Att resa är för det mesta härligt, och i dessa tider längtar många av oss mer än någonsin att få komma i väg. Men just boardingen brukar vara en av de mer tråkiga delarna av flygresan.

Ofta görs den dessutom på ett väldigt ologiskt sätt. Du har säkert varit med om att stå stilla i mittgången medan personen framför dig kämpar med att få in sin kabinväska i överskåpet.

Men på grund av alla åtgärder med social distansering som corona-pandemin har medfört runtom i världen – åtgärder som uppmuntrar människor att hålla avstånd från varandra – måste flygbolagen börja tänka om när det gäller hur passagerare går ombord på deras flygplan.

Traditionellt låter de flesta flygbolag passagerarna gå ombord i en ordning baserad på bonusstatus, biljettkostnad och om passageraren bokat en viss plats. På grund av detta fyller många flygbolag vanligtvis på planet framifrån och bakåt, vilket innebär att passagerare som sitter långt fram blir exponerade för alla passagerare som sitter bakom dem när dessa går bakåt i planet.

I USA har Delta Air Lines reviderat sin ombordstigningsprocess så att passagerare som sitter långt bak får gå ombord på flygplanet först. Den nya processen syftar till att ”stödja social distansering och minska förekomsten av kunder som behöver passera varandra för att nå sitt säte”, förklarade flygbolaget i ett pressmeddelande.

Troligen kommer andra flygbolag att börja följa efter och börja använda bakifrån och fram-metoden även i framtiden.

LÄS MER: Därför ska du förstöra boardingkortet efter resan 

Snabbaste sättet att gå ombord på ett plan

En astrofysiker vid namn doktor Jason Steffen, som bland annat har jobbat för Nasa, utvecklade en beprövad ombordstigningsmetod redan 2008, men än så länge har inget flygbolag hoppat på idén.

Han använde en optimeringsalgoritm och kom med hjälp av datorsimuleringar fram till ett sätt som skulle kunna minska boardingtiden med tre fjärdedelar. Nyckeln är att få passagerare att sätta sig i en viss ordning så att de inte kommer i vägen för varandra.

Ett exempel: Om ett plan har 20 rader med sittplatser, med tre säten på varje sida om mittgången och A och F är fönsterplatser, kommer 20A att gå ombord först. Sedan 18A, 16A, 14A och så vidare hela vägen fram. Därefter är det dags för passagerarna på andra sidan av planet att gå ombord: först 20F, sedan 18F och så vidare. Därefter sätter sig de vid de udda fönsterplatserna på samma sätt. Sedan sätter sig passagerarna på mellansätena (B och E) och de som sitter närmast mittgången (C och D) enligt samma system.

Att inte ett enda flygbolag har använt Steffens metod sedan den publicerades 2008 är förbluffande med tanke på att snabbare boarding sparar stora pengar för flygbolagen – förseningar kostar uppskattningsvis 39 miljarder dollar (cirka 400 miljarder kronor) varje år bara i USA, enligt ABC.

LÄS MER: Tio saker du inte bör göra på flyget 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande