ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 6 dec 2016 08.30

Nu kan du lösa ett mord på resan till Göteborg

Det är teatergruppen Wall och Vivien som sätter upp den interaktiva föreställningen på tåget.

Det är teatergruppen Wall och Vivien som sätter upp den interaktiva föreställningen på tåget.

1/3

Foto: Rickard Lindblom

Redan när man kommer in i vagnen anar man att det är något speciellt.

Redan när man kommer in i vagnen anar man att det är något speciellt.

2/3

Foto: Rickard Lindblom

I teatern ingår även sångnummer. Här av divan Jean-Louis och den hunsade Arne.

I teatern ingår även sångnummer. Här av divan Jean-Louis och den hunsade Arne.

3/3

Foto: Rickard Lindblom

Ett mord begås mitt i en fullsatt tågvagn, men ingen har ändå sett brottet begås. Nu är det dags för detektiven allmänheten att träda in och lösa brottet.

– Det här är en ny form för oss, säger skådespelaren David Wall som ägnat sig åt interaktiv teater i över 20 år.

Strax efter att vi lämnat Södertälje syd stapplar en man genom tågvagnen med en sax i ryggen – minuten senare är han död. Det är inledningen på en mordgåta som ska sätta huvudbry i passagerarna på snabbtåget mellan Stockholm och Göteborg i ett par timmar framöver.

Som Cluedo och Mordet på Orientexpressen

Den här blandningen av ”Cluedo” och ”Mordet på Orientexpressen” är i själva verket en teaterpjäs som teatergruppen Wall och Vivien sätter upp på MTRs expresståg mellan huvudstaden och lilla London på västkusten.

– Vi spelar mordgåtor över hela Norden i slott och herrgårdar. Vi skriver materialet själva, det här är nyskrivet just för det här tillfället, berättar David Wall som tillsammans med Barbro Vivien driver den lilla teatergruppen som utgörs av fem skådespelare, när jag pratar med honom efter föreställningen.

Redan när man går in i vagnen anar man att den här resan är något utöver det vanliga.

Längst fram i återfinns ett stilleben som utgörs av en liten matta med klassiskt persiskt motiv framför ett par antika koffertar och en blomma. På väggen bakom hänger ett vitt tygstycke för att rama in det hela. Här och där i vagnen har man dessutom placerat ut koffertar och gamla hattar för att få den tidstypiska stämning som rådde när Agatha Christies Hercule Poirot löste ett liknande mord på orienten.

 

Sceografin.

Foto: Rickard Lindblom

Får byta plats

”Idag har vi ett lite speciellt inslag för er som reser i vagn C och D”, förkunnar tågvärden som hälsar oss välkomna ombord i högtalarna strax efter att det fräscha tåget som har en lätt doft av ny bil inuti punktligt lämnar Stockholms central.

Vi får veta att vi har möjlighet att byta plats till en vagn där ingen ska bli mördad ifall vi inte vill ta del av skådespelet. Ett par personer nappar på erbjudandet. Mannen som sitter bredvid mig, en proper kille i trettioårsåldern, vill först se början av pjäsen, men bestämmer sig sedan för att lämna vagnen för att få en plats i första klass direkt i stället.

När föreställningen pågår ska vi helst sitta still på våra platser, vilket föranleder en mindre anstormning i restaurangvagnen innan utannonserad showstart.

”Det är lite kaotiskt i kaféet på grund av att det är så många som handlar”, berättar konduktören när hon kommer förbi för att avisera biljetterna.

Den lite orientaliska mattan som ligger i hela mittgången ha korvat sig, något även konduktören har noterat.

”Det här var ju inte bra”, muttrar hon när hon inser att risken att någon ska snubbla på den är överhängande. Under resten av resan kommer de lite då och då och rycker i mattans bortre ände för att förebygga olyckor.

 

Interaktion i vagnen.

Foto: Rickard Lindblom

Karaktärerna presenteras för publiken

Själva föreställningen inleds med att karaktärerna presenteras noggrant för publiken. En extravagant kvinna introducerar oss för den outhärdliga divan och musikern Jean-Louis (som man om man bara tagit del av någon deckare i sina dagar direkt förstår att han inte kommer överleva denna tågresa) och hans hunsade kollega Arne. Strax efteråt får vi även bekanta oss med den propra detektiven Maximilian och råskinnet Conny. Den senare kör ordentlig bearbetning av publiken där han går runt och frågar alla om de vill beställa mord. Här planteras ledtrådar och möjliga mordmotiv ut som ett pärlband.

Skådespelarna vinner över publiken ganska snabbt. Efter tio minuter sitter hela vagnen och skrattar medan de lever sig in i handlingen.

– Det är viktigt att alla ombord är med på vad som ska hända, så att de inte blir överraskade. Det är också viktigt att de inte är uppe och springer i gångarna, säger David Wall.

 

Detektiven Maximilian.

Foto: Rickard Lindblom

Spelas i två vagnar samtidigt

Strax efter mordet är det dags för en paus. Sorlet stiger i vagnen. Efter en stund kommer skådespelarna ut igen, nu får publiken prata med dem och försöka lösa mordet med hjälp av ledtrådarna man tidigare fått och fotografier som den självpåtagna detektiven Maximilian visar upp.

Det speciella med den här mordteatern, förutom att den spelas på ett tåg, är att den spelas i två vagnar samtidigt – utan att det blir några pauser eller avbrott. Det innebär att det hela tiden spelas två scener parallellt, som måste vara lika långa eftersom skådespelarna sedan ska byta vagn med varandra.

– Jag tycker att det gick bra. Det är en ny form för oss. Vi har jobbat med interaktiva mordgåtor i 20 år, men det här är en ny form – att prova att spela i två vagnar parallellt. Det är spännande, säger David Wall. Att det kan vara små barn som reser med i vagnen tycker han inte är något problem, då han tycker att det är ganska tydligt att det är skådespel det handlar om och aldrig blir läskigt på allvar.

 

En av ledtrådarna som publiken får ta del av.

Foto: Rickard Lindblom

Mordgåtan får en lösning

När vi närmar oss Herrljunga ska gåtan slutgiltigt lösas. Vilket görs på klassiskt Agatha Christie-manér med alla presumtiva gärningsmän samlade i vagnen. Alla har ungefär lika starka motiv att vara den skyldige. Lösningen kommer fram av att karaktären Maximilian tillsammans med detektiven allmänheten, här i form av ett gäng trötta men engagerade tågresenärer, diskuterar sig fram till vem som kan ha utfört mordet. Vem som var skyldig till detta saxmord? Det får du resa till Göteborg och försöka reda ut på egen hand.

"Kanske var det en aning för lätt"

På tåget tillbaka till Stockholm hör jag skådespelarna prata om kvällens föreställning, de verkar nöjda.

– Kanske att det var en aning för lätt, funderar David Wall och fortsätter med ett resonemang om att man kanske måste fila på ledtrådarna ytterligare litegrann så att det blir lite svårare att förstå vem som är mördaren.

 

LÄS OCKSÅ:

• 13 självklara skäl att älska Göteborg

• Världens 10 bästa upplevelser på räls

• Här löser du mordmysterier under resan

ELISABETH MONTGOMERY