Norwegian hade överlägset flest ärenden hos ARN under 2014, 137 stycken.
1 av 3: Norwegian hade överlägset flest ärenden hos ARN under 2014, 137 stycken. Foto: Johan Nilsson
Ving, SAS, Thomas Cook Airways, Apollo och Ryanair hade också många missnöjda resenärer som vände sig till ARN.
2 av 3: Ving, SAS, Thomas Cook Airways, Apollo och Ryanair hade också många missnöjda resenärer som vände sig till ARN. Foto: Colourbox
Charterbolagen klarar sig bättre.
3 av 3: Charterbolagen klarar sig bättre. Foto: Tommy Pedersen

Norwegian hade flest klagomål hos ARN

Norwegian hade flest ärenden av alla resebolag i ARN 2014. Mer än dubbelt så många som tvåan Fritidsresor. Norwegian fälldes dessutom mer än åtta gånger av tio.

Ving, SAS, Thomas Cook Airways, Apollo och Ryanair hade också många missnöjda resenärer som vände sig till ARN.

Reseavdelningen på Allmänna reklamationsnämnden, ARN, avgjorde 1 024 fall 2014. I nästan hälften av fallen, 47 procent, fick resenärerna helt eller delvis rätt.

Norwegian hade överlägset flest ärenden i nämnden, 137 stycken. Bolaget fälldes dessutom ovanligt ofta, 118 gånger. Även de andra stora flygbolagen blev fällda i minst hälften av fallen. Det visar siffror som ARN tagit fram på Allt om Resors begäran.

– När det gäller flygbolagen handlar det ofta om förseningar där EU-förordningen gäller. Då blir det en högre andel fällningar, säger Stefan Larsson, jurist och ansvarig för reseavdelningen på ARN.

Europaparlamentets förordning 261/2004 säger att man har rätt till upp till 600 euro i ersättning om flyget är försenat.

Dreamliner med problem

Norwegian hade stora problem med sina krånglande Dreamlinerplan under 2013 och 2014. De som klagat på dessa förseningar har i allmänhet fått rätt av ARN.

De som däremot vill ha ersättning för att de inte fått flyga den nya och i början rejält hajpade Dreamlinern, utan något annat plan i stället, har däremot fått avslag, utom i något enstaka fall. Ett exempel är fyra resenärer som ARN tycker ska få hundra kronor var som kompensation för att ersättningsplanet inte hade personliga pekskärmar som Norwegian hade lovat i ett personligt utskick strax före resan.

Charterbolagen klarar sig bättre

Till skillnad mot flygbolagen klarar sig charterbolagen nästan alltid i Allmänna reklamationsnämnden.

– Charterbolagen kanske går på tidigare praxis och anpassar sig efter den, kommenterar Stefan Larsson.

Resenärerna fick bara rätt i tolv av 147 anmälningar mot de fyra största charterbolagen.

Exempel på ärenden som avslagits är en familj som klagade på att andra gäster rökte och drack alkohol bredvid hotellets lekpark, att det var ostädat i lägenheten och smutsigt på planet. Inte heller fick paret som klagade på för tidiga starttider på golfbanan i turkiska Belek rätt i ARN.

Däremot tilldömdes en familj som blivit utsatt för inbrott i sitt hotellrum ersättning. Inbrottet hade skett utan att några lås brutits upp. ARN menade att det tydde på brister i hotellets säkerhet, vilket gjorde charterbolaget ansvarigt.

Ärenden i ARN 2014 Fällda*

Charterbolag

Fritidsresor 62 5 (8 %)

Ving 48 3 (6 %)

Apollo 25 3 (12 %)

Solresor 12 1 (8 %)

 

Flygbolag

Norwegian 137 118 (86 %)

SAS 42 21 (50 %)

Thomas Cook Airways 39 38 (97 %)

Ryanair 21 14 (67 %)

 

*Resenären har fått helt eller delvis bifall.

 

Källa: Allmänna reklamationsnämnden

 

 

LÄS OCKSÅ: Fick drömresan förstörd – klagade och fick rätt

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday Rea - 70% rabatt på Allt om Resor! Se erbjudande