ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 22 jul 2011 07.21

Natur och kyla vanlig Sverigebild

Sverige är: Vacker natur inpå knuten, kallt, Stockholm, skogar, fjäll, lugn och ro, blondiner, höga priser och vänliga människor.

Sverige är: Vacker natur inpå knuten, kallt, Stockholm, skogar, fjäll, lugn och ro, blondiner, höga priser och vänliga människor.

Vacker natur inpå knuten, kallt, Stockholm, skogar, fjäll, lugn och ro, blondiner, höga priser och vänliga människor. Men också fjordar och klockor är något som potentiella utländska turister associerar med Sverige.
Det är några resultat i en webbenkät där Visit Sweden bett 6 400 potentiella Sverigeresenärer i elva länder svara på vad de spontant tänker på om Sverige som resmål. Undersökningen har gjorts i Europa inklusive Ryssland och USA.
Inte oväntat är det den svenska naturen, med berg, fjäll, skogar och sjöar som den presumtive utländske turisten främst förknippar med vårt land. Kallt, snö, gott om plats, dyrt och billigt är andra svar. Mycket är sådant som är väl känt sedan tidigare.
Shopping, mygg och bastubad
Norrmännen ser Sverige som ett shoppingland, en fjärdedel anser att det är prisvärt att handla här. Andra associerar Sverige med Greta Garbo, myggor och bastubad. Många britter har en bild av Sverige som dyrt och kallt.
- Den bild av Sverige som vi vill föra ut stämmer inte alltid överens med den image omvärlden har, säger Thomas Brühl. vd för Visit Sweden.
Nytt i enkäten är att man i vissa länder, bland annat Italien, tycker att Sverige är ett modernt och progressivt land med kreativa näringar, som mode och design.
- Det är skönt att få den bilden bekräftad, säger Thomas Brühl.

Fjordar och klockor

Enligt Brühl har Sverige ett väldigt starkt varumärke i flera länder, men i andra är det fortfarande för svagt eller okänt. Exempelvis blandas Sverige ofta ihop med andra länder – var tionde italienare och fransman associerar Sverige med norska fjordar. Andra förväxlar Sverige med schweiziska klockor och choklad.
Vad säger det om marknadsföringen av Sverige utomlands?
- Det är ett väldigt bra exempel på att vi har en bit kvar att jobba. Vi måste jobba konsekvent och intensifiera marknadsföringen av Sverige. Vi har något fint att leverera men det är för okänt i en del länder, säger Thomas Brühl.

ELISABETH MONTGOMERY