ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 5 aug 2009 10.38

Med båt längs Strömsholms kanal

M/S Strömsholm lägger till vid Schenströmska herrgården i Ramnäs.

M/S Strömsholm lägger till vid Schenströmska herrgården i Ramnäs.

Foto: Bea Tigerhielm

Under en dagstripp på Strömsholms kanal hinner vi med allt från slussningar och kulturhistoria till fika och soldyrkande.

Foto: Foto: Bea Tigerhielm

Foto: Foto: Bea Tigerhielm

Foto: Foto: Bea Tigerhielm

På bryggan nedanför Schenströmska herrgården i västmanländska Ramnäs tar Jessica och Marcus Dennerstedt emot vid kanalbåten M/S Strömsholm som ska ta oss till Västanfors via Oljeön i Ängelsberg.
Förutom oss består sällskapet av 36 medlemmar från en pensionärsförening i Västerås som åkte redan klockan nio på morgonen för att hinna till kanal-båtens avgång samt kanalbåtsentusiasterna Kjell Damberg, 61, från Kinna och Jan Gustavsson, 40, från Fritsla.
–Det är en hemskt vacker bygd. Det finns mycket kulturhistoria här, säger Västeråsbon Jörgen Lindén, 63, och nämner dagens utflykt till Oljeön som exempel.

Allt från större sjöar till smala vasskantade kanaler får man uppleva på en tur längs Strömsholms kanal.

Foto: Foto: Bea Tigerhielm

Väl ombord på den vita,
låga kanalbåten med plats för 60 personer blir det kaffe och kaka. Jessica, 33, och Marcus Dennerstedt, 39, berättar att de satsat mycket pengar på att renovera denna kanalbåt som i åratal har trafikerat olika delar av Strömsholms kanal och som i år återigen togs i bruk.
Uppe på det solindränkta toppdäcket finns fällstolar uppfällda och här sätter vi oss för att beundra utsikten. Röda hus med vita knutar. En grupp om tio kor ute i vattenbrynet. Det är så grunt att det faktiskt ser ut som att de står på vattenytan! En annan ko har lojt lagt sig på en liten ö under en trädklunga.
Vad gör man då på en kanalbåt, när man inte fikar eller kollar på klövdoppande kossor? Man slussar! Här på Ströms-holms kanals norra del sker det fortfarande manuellt, med livs levande slussvakter.

Kanalen smalnar av när vi närmar oss den första slussporten i Fermansbo. Totalt finns det 26 slussar i hela kanalen, vi ska ta oss igenom fyra i dag. Slussvakten Jennifer Thorcén, 18, tar vant emot repet som Marcus kastar från relingen och stänger sedan de bakre slussportarna när hela kanalbåten kommit in i det lilla vattenfacket, alltmedan Marcus lägger ut fendrar längs sidorna på båten.
Jennifer öppnar och vattnet forsar in från de främre slussportarna för att vi ska ta oss upp till samma vattennivå som kanalen framför oss. Vattennivåskillnaden är tre meter och hela proceduren tar cirka femton minuter.
När vi slussat klart får Jennifer kasta sig på cykeln för att hinna i tid till vår nästa slussning i Seglingsberg.

Allt från större sjöar till smala vasskantade kanaler susar vi igenom. Ibland blir det så trångt att kapten Klaas Tolk, 61, måste ägna full koncentration åt att inte slå i undervattensväggar. Som när vi passerar området som kallas "Muren" av kanalrävar, omkring två timmars färd från Ramnäs, där det är så snävt och grunt att man lätt går på grund.
I Virsbo är det lunchdags och maten lockar. Vi går ner under däck till salongen. Det blir lax med färskpotatissallad som Jessica Dennerstedt serverar från det minimala köket.
Vi anländer till den gamla bruksorten Ängelsberg efter lunch. Här finns världsarvet Engelsbergs bruk och Oljeön, där oljeprodukter framställdes mellan 1875 och 1902.
Hela sällskapet stiger av M/S Strömsholm för att i stället ta den motordrivna träflotten Petrolia till Oljeön (egentligen Barrö) i sjön Åmänningen. Kanten på aktern, om nu flottar kan sägas ha sådana, är i jämnhöjd med vattnet och åker till och med under när vi samlas där för att titta ut över den stilla sjön vars yta endast krusas av vår flotte och några badande tonårstjejer.

På Oljeön finns världens äldsta oljeraffinaderi bevarat. Det var bonden och entusiasten Per August Ålund som gav sig den på att börja framställa oljeprodukter år 1875 och tillverkningen pågick en bit in på 1900-talet.
Vår guide Roland Pettersson berättar att råoljan importerades från delstaten Pennsylvania i USA för att sedan transporteras på just Strömsholms kanal för att förädlas på Oljeön, med en snittproduktion på fem oljefat per dag. Oljeraffineringen skedde till en början på annat håll men flyttades till ön efter att en rad explosioner gjort behovet av att skydda omgivningen från den farliga verksamheten tydligt.

Under flotturen tillbaka slår vi oss ner bredvid Bernt, 81, och Sonja Johnson, 78, för att beundra sjön och omgivningarna.
–Det här är Sverige när det är som bäst, underbart vackert. Det är Västmanland i ett nötskal, säger Sonja och tittar ut över Åmänningen och Ängelsberg.
Vid Västanfors hembygdsgård avslutar vi turen; fem timmar, fyra mil och tre slussar sedan avfärden från Schenströmska herrgården i Ramnäs i förmiddags.

Pris just nu!

Kulturtrippen med M/S Strömsholm från Ramnäs till Västanfors med utflykt till Oljeön och buss tillbaka till Ramnäs inklusive fika och lunch kostar 600 kronor per person.
På grund av höga vattennivåer är kanalen just nu stängd men Strömsholms kanals vd Hans Petersson hoppas inom kort kunna öppna de delar som M/S Strömsholm trafikerar och även förlänga säsongen en bit in på hösten.

ELISABETH MONTGOMERY