ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Lugn och ro - här är 5 turkiska strandfynd

En av Bodrums bäst bevarade hemligheter - viken Mazi.

1/9

2/9

Foto: Tommy Pedersen

Att segla med en<br>gület är ett härligt sätt att uppleva turkiska kusten.<br>

Att segla med en
gület är ett härligt sätt att uppleva turkiska kusten.

3/9

4/9

5/9

6/9

7/9

8/9

Foto: Tommy Pedersen

I Gümüslük finns en antik stengata en halvmeter under vattenytan som leder ut till resterna av den antika staden Myndos.<br>

9/9

Lugn och ro - här är 5 turkiska strandfynd

Turkiet är sommarens populäraste charterresmål. Här kan du fortfarande hitta orörda stränder och genuin turkisk kultur. Söndag guidar dig till Bodrumhalvöns bästa upplevelser.

Vägen slingrar sig genom små byar och olivlundar. Sedan uppenbarar sig en av Bodrums bäst bevarade hemligheter: viken Mazi. När du väl kommit hit vill du aldrig åka härifrån. Bodrumhalvön är ett lite lyxigare alternativ till Alanya och Side, men till Mazi öster om Bodrum har hittills varken lyx eller massturism nått.
När Söndag kommer ner på stranden ligger en kvinna på en gul luftmadrass i vattnet. Hon vet inte riktigt var hon är.
- Viken heter Mazi, berättar vi.
Kvinnan heter Bianca Boss och är holländare. Hennes förvirring beror på att hon just kom hit med en gület, en ståtlig turkisk segelbåt, på veckolång kryssning i Gökovabukten. Då är det inte lätt att hålla reda på stränderna.
- Häromdagen la vi till någonstans och tog en buss till Marmaris, i morgon ska vi vara tillbaka i Bodrum.
Hon berättar entusiastiskt om sin vecka ombord. Hon och de tolv andra passagerarna har sett delfiner och badat varje morgon.

"Vi vill stanna här"

Efter en stund paddlar hon tillbaka på sin luftmadrass och kliver ombord igen.
Fotografen och jag har precis druckit var sin kopp turkiskt kaffe på Sahil Pansiyons servering. Där fick vi järnkoll på var vi befinner oss eftersom ägarens söner i tio-tolvårsåldern satt i baren och nätsurfade. De visade på Google Earth och förklarade exakt var vi är och vilken fin strand det finns ytterligare en udde österut.
Men vi vill hellre stanna här. Till den grad att jag ber att få se på ett rum trots att vi ska resa hem nästa dag. Pappan skickar i väg en av killarna för att visa ett trebäddsrum med både luftkonditionering och dusch. Det är minimalistiskt i ordets rätta bemärkelse, inte en onödig grej, inte ens tv.
Bäst av allt är utsikten, rakt mot havet som bara ligger tio meter bort. Helpension kostar 285 kronor per dygn och person. Jag skulle gärna bli kvar.

Stranden förvandlas ntill något annat

Vi kom hit från Bodrum på vindlande vägar genom små byar och olivlundar. TuristTurkiet tog slut så fort vi lämnade huvudvägen, men återuppstod i mindre skala när vi nådde havet igen. Första vattenkänningen var vid Yali Ciftlik några mil tidigare. Där hittade vi både ett varv och ett Club Med-hotell så vi reste strax vidare. Någonstans ska det väl finnas en orörd vik?
Jo, nästan i alla fall. Här i Mazi ligger visserligen två små pensionat och några strandserveringar, men mer är det inte. På stenstranden hittar vi solbäddar i trä och skeva parasoller. En man går förbi med sin ko. En båt kommer in till bryggan. Fiskaren står på däck och reder ut näten.
Men frågan är hur länge idyllen får bestå. Här och där längs vägen såg vi oroväckande skyltar med texten "Mazi real estate". Jag hittar ett "mäklarkontor" i en container och får veta att här planeras semesterbostäder på kullarna bakom stranden. Tillstånd finns inte ännu, men försäljaren verkar vara säker på att få bygga. Det betyder att även Mazi, liksom så gott som varje vik på hela Bodrumhalvön, snart kommer att ha en samling vita sommarhus utspridda på sluttningarna.
Då får Sahil Pansiyon konkurrens, parkeringen måste byggas ut och getterna på vägen dit får maka på sig för alla bilar. Man förstår ju att byborna vill tjäna en slant på att sälja sin mark, och sedan förvandlas både stranden och den lilla byn en bit in i landet till något annat.
Men än så länge kan du njuta av att ha stranden så gott som för dig själv. Ibland önskar man att tiden kunde stå stilla.