Koffertarna kunde vara stora som nutida garderober med plats för både hängande och liggande kläder.
1 av 7: Koffertarna kunde vara stora som nutida garderober med plats för både hängande och liggande kläder.
När Karl-Oskar och Kristina i "Utvandrarna" gav sig i väg skulle de aldrig återvända så de ville få med sig så mycket som möjligt. Ägodelarna packades i amerikakoffertar.
2 av 7: När Karl-Oskar och Kristina i "Utvandrarna" gav sig i väg skulle de aldrig återvända så de ville få med sig så mycket som möjligt. Ägodelarna packades i amerikakoffertar.
Inte förrän på slutet av 1800-talet dök de första resväskorna upp.
3 av 7: Inte förrän på slutet av 1800-talet dök de första resväskorna upp.
Flygbolagen har infört allt striktare bagageregler och börjat ta betalt för bagaget. Svaret är lättare och gärna expanderbara väskor.
4 av 7: Flygbolagen har infört allt striktare bagageregler och börjat ta betalt för bagaget. Svaret är lättare och gärna expanderbara väskor.
En spinner kan man skjuta eller dra eller låta den virvla runt.
5 av 7: En spinner kan man skjuta eller dra eller låta den virvla runt. Foto: Robert Grou
En upprätt väska med två hjul och teleskophandtag visade sig vara precis vad flygbesättningar i hela världen efterfrågade. Snart marscherade horder av piloter och flygvärdinnor genom flygplatserna med sina rollaboards.
6 av 7: En upprätt väska med två hjul och teleskophandtag visade sig vara precis vad flygbesättningar i hela världen efterfrågade. Snart marscherade horder av piloter och flygvärdinnor genom flygplatserna med sina rollaboards. Foto: Olle Sporrong
Men hjälp av 3D-skrivare kan du i framtiden dyka upp på flygplatsen i endast kläderna du har på dig och printa hela den tänkta resväskans innehåll när du kommer fram.
7 av 7: Men hjälp av 3D-skrivare kan du i framtiden dyka upp på flygplatsen i endast kläderna du har på dig och printa hela den tänkta resväskans innehåll när du kommer fram.

Kul fakta du nog inte visste om resväskan

Resväskor – de hänger med vart vi än åker. Men byter ständigt skepnad.

Häng med på resväskans historia, från forna tiders koffert via den första rullväskan och flygvärdinnornas rollaboards till dagens virvlande spinner.

Koffert

Modern turism startade på 1600-talet när det blev status bland unga adelsmän att ge sig ut på en bildande ”grand tour” för att besöka klassiska kulturella resmål som Paris, Venedig, Rom, Wien och Berlin.

Och vad packade de i? Koffertar så klart. Resan pågick helst i flera år så packningen var omfattande. Koffertarna kunde vara stora som nutida garderober med plats för både hängande och liggande kläder.

Tungt att kånka på? Vadå, det sköter ju tjänstefolket.

Amerikakoffert

Emigrationen till Amerika tog fart på 1800-talet och många reste för första gången utanför sin egen socken. När Karl-Oskar och Kristina i ”Utvandrarna” gav sig i väg skulle de aldrig återvända så de ville få med sig så mycket som möjligt. Ägodelarna packades i amerikakoffertar, rejäla saker i metall, trä eller läder med beslag på kanterna som skulle klara alla törnar på den långa resan.

Resväska

När Phileas Fogg skulle resa jorden runt på 80 dagar packade han inte i en resväska – den var inte uppfunnen 1873 när boken kom ut. I stället använde han och Passepartout smärtingväskor, tåliga och inte alltför tunga.

Inte förrän på slutet av 1800-talet dök de första resväskorna upp. Nymodigheter som tåg och ångfartyg gjorde det möjligt att resa för nöjes skull. Och det var inte längre bara de som hade ett följe av tjänstefolk med sig som reste.

Entré för resväskan, liten och behändig (nåja, i jämförelse med koffertarna i alla fall), ofta gjord av läder eller gummerat tyg. Och den stora nyheten: handtag på ena långsidan så den enkelt kunde bäras med bara en hand!

Rullväska

I decennier bar turister på sina väskor, ända tills Bernard Sadow, vice vd på ett amerikanskt väskföretag, kånkade familjens resväskor på väg hem från semestern på Aruba en dag 1970. Han såg en flygplatsarbetare som rullade utrustning på en vagn och fick en av resebranschens mest revolutionerande idéer – väska på hjul!

Han sökte och fick patent på en väska med fyra hjul och en snodd att dra i. I Sverige är modellen nog mest känd för scenen i ”Sällskapsresan” där Lasse Åberg går in i en snurrdörr med en väska och kommer ut med en hund i koppel.

I dag är hjul på väskan en självklarhet men Bernard fick gå runt till en massa varuhus i New York innan han fick napp. Inköpscheferna var tveksamma. Skulle en riktig man dra en väska efter sig i ett snöre? Inte särskilt macho.

Macy’s köpte till slut in några stycken. Det blev succé. Tiden var mogen nu när allt fler hade börjat flyga i stället för att åka tåg. På stora flygplatser är det för tungt att bära väskor.

Rollaboard

Piloten Bob Plath fick in kanonidé när han stod i kön till säkerhetskontrollen 1987 och såg på när folk mödosamt lossade väskorna som satt fast med gummistroppar på de då så vanliga pirrorna. När han kom hem till verkstan i garaget skruvade han fast en pirra på väskan. Rollaboard var född.

Visserligen hade Cavalet lanserat en liknande modell redan 1982, men den hade inte blivit någon internationell succé. Nu visade sig en upprätt väska med två hjul och teleskophandtag vara precis vad flygbesättningar i hela världen efterfrågade. Snart marscherade horder av piloter och flygvärdinnor genom flygplatserna med sina rollaboards. Alla vill vara coola som en pilot så världens kabinväskor restes på högkant. Och flygbolagen tvingades anpassa sina väskhyllor därefter – 55x40x23 centimeter är det vanligaste måttet.

Lätt och flexibelt

Flygbolagen har infört allt striktare bagageregler och börjat ta betalt för bagaget. Svaret är lättare och gärna expanderbara väskor. De hårda väskorna i tjock plast ersätts av lättviktsvarianter i tunnare men segare material. Olika fiffiga lösningar gör att väskorna växer efter behov. Liten handbagagebag på utresan fälls ut till rejäl resväska som har plats för all shopping i London eller New York.

Spinner

Tillbaka till fyra hjul, nu svängande åt alla håll. Man kan skjuta den eller dra den eller låta den virvla runt. Praktiskt i sega köer och den smala gången på planet, men inget för flygbesättningen. Flygvärdinnan Karissa Mackin menar i USA Today att spinners nog kan passa barn och åldringar, men för henne är de för långsamma. Dessutom tar de för mycket plats när man går med dem bredvid sig och de ställer till med alla möjliga problem när de får fart och börjar rulla i väg från sina ägare. Andra drar sig inte för att kalla spinner-väskorna onda.

Och sen då?

Ja, vem vet? Kanske struntar vi i väskan och printar ut vår resegarderob i en 3D-skrivare. Den finske designern Janne Kyttanen har redan lanserat damkollektionen Lost Luggage. Nio produkter ingår, bland annat en handväska, solglasögon, skor och en dräkt som kan bäras på fyra olika sätt.

Aktuellt just nu