Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Klagomål på resor – de fick rätt mot resebolagen

Kräksjuka, myror i stugan – eller kanske någon annan som redan bor där.

Ibland blir semestern inte som man tänkt sig.

Men den behöver inte vara förstörd för det.

Klaga och stå på dig om du inte får det du betalat för!

Här är några som gjorde det – och vann mot resebolagen.

Kräksjuka på kryssningen

Foto: Alfonso De Tomas

1 av 12

1. Så klagar du – få rätt mot resebolagen

Om något går fel på resan är det viktigt att klaga direkt på resmålet till arrangören. Vänta inte tills du kommit hem. Om resebolaget ändå inte rättar till felet och inte heller vill ersätta dig kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, på www.arn.se.

ARN avgjorde 1 024 reseklagomål 2014. Resenärerna vann i 47 procent av fallen, i resten tyckte ARN att bolagen gjort rätt.

För det mesta följer resebolagen ARN:s rekommendation och betalar ersättning till resenärerna. Men under första halvan av 2014 struntade 24 av 100 bolag i ARN och betalade inte. Hur det gick under resten av året är inte klart än.

Läs om tolv resor som gick fel – men där resenären vann till slut.

Så klagar du

*Vänd dig först till arrangören, flygbolaget, hotellet eller vem det är som felat. Försök få rättelse direkt, innan du kommer hem. Om det inte fungerade försöker du på samma ställe efter resan.

*Har du fortfarande inte fått rättelse går du in på Konsumentverkets sajt www.hallakonsument.se/reseguide. Där finns råd om hur man går vidare.

*ARN är sista utvägen. De kan rekommendera arrangören att betala tillbaka hela resan eller en del av priset. De flesta företag följer ARN:s beslut. Annars hamnar de på Råd & Röns svarta lista.


1. Kräksjuka på kryssningen

På den norska kryssningens fjärde dag drabbades mannen av kräkningar och diarré. Han kunde varken vara med på några utflykter eller aktiviteter eller äta under resten av resan. Några dagar senare var det hans hustrus tur. Paret vill ha ersättning med en tredjedel av resans pris.

Latitude Travel menar att paret liksom ett 20-tal andra passagerare drabbats av norovirus, vilket företaget inte kan hållas ansvarigt för, utan tvärtom har drabbats av lika mycket som gästerna.

ARN menar att när förhållandena på en båt är sådana att passagerarna insjuknar föreligger ett fel som ger rätt till ersättning och rekommenderar Latitude Travel att betala paret de begärda 3 456 kronorna.

1 av 12