Klagomål på resor – de fick rätt mot resebolagen

Kräksjuka, myror i stugan – eller kanske någon annan som redan bor där. 

Ibland blir semestern inte som man tänkt sig. 

Men den behöver inte vara förstörd för det. 

Klaga och stå på dig om du inte får det du betalat för!

Här är några som gjorde det – och vann mot resebolagen.

Kräksjuka på kryssningen Foto: Alfonso De Tomas

1. Så klagar du – få rätt mot resebolagen

 

Om något går fel på resan är det viktigt att klaga direkt på resmålet till arrangören. Vänta inte tills du kommit hem. Om resebolaget ändå inte rättar till felet och inte heller vill ersätta dig kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, på www.arn.se.

ARN avgjorde 1 024 reseklagomål 2014. Resenärerna vann i 47 procent av fallen, i resten tyckte ARN att bolagen gjort rätt.

För det mesta följer resebolagen ARN:s rekommendation och betalar ersättning till resenärerna. Men under första halvan av 2014 struntade 24 av 100 bolag i ARN och betalade inte. Hur det gick under resten av året är inte klart än.

Läs om tolv resor som gick fel – men där resenären vann till slut.

Så klagar du

*Vänd dig först till arrangören, flygbolaget, hotellet eller vem det är som felat. Försök få rättelse direkt, innan du kommer hem. Om det inte fungerade försöker du på samma ställe efter resan.

*Har du fortfarande inte fått rättelse går du in på Konsumentverkets sajt www.hallakonsument.se/reseguide. Där finns råd om hur man går vidare.

*ARN är sista utvägen. De kan rekommendera arrangören att betala tillbaka hela resan eller en del av priset. De flesta företag följer ARN:s beslut. Annars hamnar de på Råd & Röns svarta lista.

 

1. Kräksjuka på kryssningen

På den norska kryssningens fjärde dag drabbades mannen av kräkningar och diarré. Han kunde varken vara med på några utflykter eller aktiviteter eller äta under resten av resan. Några dagar senare var det hans hustrus tur. Paret vill ha ersättning med en tredjedel av resans pris.

Latitude Travel menar att paret liksom ett 20-tal andra passagerare drabbats av norovirus, vilket företaget inte kan hållas ansvarigt för, utan tvärtom har drabbats av lika mycket som gästerna.

ARN menar att när förhållandena på en båt är sådana att passagerarna insjuknar föreligger ett fel som ger rätt till ersättning och rekommenderar Latitude Travel att betala paret de begärda 3 456 kronorna.

 

Förlorade bagaget på flyget Foto: Colourbox

2. Förlorat bagage på flyget

 

En kvinna från Malmö blev av med resväskan med sitt och pojkvännens bagage på flyget till Barcelona. I väskan fanns saker till ett värde av 25 000 kronor, bland annat en Mulberryväska för 13 500 kronor och en plattång värd 1 500. Paret fyllde i en PIR-rapport på flygplatsen och fick besked om att bagaget skulle komma fram inom några dagar. Men inget bagage kom och Vueling svarade inte heller på mejl eller telefonsamtal.

Senare uppger Vueling att de måste ha PIR-rapporten i original samt flera andra handlingar för att kunna granska anmälan.

ARN konstaterar att den försett Vueling med alla begärda dokument och att bolaget är ersättningsskyldigt enligt Montrealkonventionen. Ansvaret begränsas dock till 13 120 kronor vilket bolaget bör betala till kvinnan. Mannen ska få sina begärda 4 000 kronor.

 

Bussresan blev en fyllefest Foto: Colourbox

3. Fylla på bussen

 

En man från Västsverige som reste med Forellenresor till Tysklands Grand Prix i Formel 1 i juli 2014 önskade en behaglig resa och var därför glad över att det i resevillkoren stod att alkohol inte fick tas med i bussen.

Desto mer irriterad blev han när det visade sig att regeln inte alls följdes och att flera passagerare drack stora mängder starköl ombord på bussen. Ännu mer förvånande var att föraren själv sålde starköl från ett kylskåp.

Mannen mejlade Forellenresor under färd och klagade, att säga till chauffören tyckte han var meningslöst.

Forellenresor noterar i sitt svar till ARN att mannen inte ringt på jourtelefonen och inte heller klagat hos bussens besättning (=föraren) och vill därför inte ge honom någon ersättning.

ARN menar att det inte är rimligt att passageraren skulle klaga till den ölförsäljande chauffören och uppmanar därför Forellenresor att ersätta honom med de tusen kronor han begärt.

 

4. Problem med betalning på nätet

 

En pappa i Stockholm bokade en flygresa till Nice åt sin dotter och hennes kompis, men efter elva dagar hade han fortfarande varken fått bekräftelse eller biljett. Han kontaktade Travellink och fick besked om att bokningen inte gått igenom och att pengarna skulle betalas tillbaka. Pappan bokade då i stället biljetter direkt på Norwegians sajt.

Ytterligare elva dagar senare har han fortfarande inte fått några pengar. Travellinks besked var nu att bokningen är bekräftad. Senare hävdade bolaget att pengarna redan återbetalats. Till ARN uppger man att biljetterna skickades till dotterns mejladress.

ARN konstaterar att eventuella fel på det tekniska systemet är resebyråns ansvar och att bolaget i ett mejl skrivit att pengarna ska betalas tillbaka. Det är en bindande utfästelse och Travellink uppmanas alltså att betala tillbaka de begärda 3 272 kronorna.

 

Buller och slag mot golvet gjorde det omöjligt att sova Foto: Zoran Mladenovic

5. Buller i hotellrummet

 

Buller och slag mot golvet gjorde det omöjligt att sova i hotellrummet när ett par från Stockholm var på en paketresa i Italien. Ljuden kom från en dialysmaskin i rummet ovanpå. 

Paret fick också genomlida hemska bussfärder då reseledaren och föraren ständigt pratade med varandra trots de otäcka kurvorna i bergen. Till råga på allt fick de betala skojarpriser för två ”frivilliga” luncher.

ARN noterar att paret fick byta rum efter två av sju nätter, och anser därför att Triangelresor ska ersätta paret med 5 000 kronor, cirka 20 procent av resans pris. Eventuella fel när det gäller guide, busschaufför eller måltider anser nämnden däremot inte att paret kunnat bevisa.

 

Huset var fyllt av myror Foto: Colourbox

6. Myror i huset

 

När den småländska familjen på sju personer anlände till semesterhuset i Danmark var det invaderat av myror i alla rum. De skickade foton till Interhome som meddelade att familjen kunde ta in på hotell medan de ordnade nytt boende. Ersättning skulle de få senare. Efter två nätter var inget nytt hus fixat så familjen ordnade ett på egen hand. Efter resan fick de besked om att de skulle få ersättning om cirka fyra veckor.

Men efter fem veckor var beskedet ett annat. Inga pengar skulle betalas tillbaka eftersom det första huset hade sanerats med myrgift och då blivit helt beboeligt. Interhome hänvisar till sin leverantör Dancenter som menar att myror i sommarhus är vanliga i Danmark och enkelt kan åtgärdas.

ARN går på familjens linje och rekommenderar Interhome att betala hela den begärda summan på 16 198 kronor. Det är Interhome och inte Dancenter som är säljare av resan och därför ansvarigt.

 

Poolen var stängd

7. Ingen pool eller båtresa

 

Ett par från Sundsvall valde hotellet Olympia i kroatiska Vodice för att kunna bada i hotellets stora pool. Men när de kom fram visade det sig att poolen var stängd på grund av ett fel på ett rör. I stället skulle de få bada i ett grannhotells pool. Men den poolen var mycket mindre än Olympias, till och med mindre än Olympias barnpool. 

Paret åkte också på en utflykt som inte alls höll vad den lovade, ingen båtresa eftersom det var söndag och ett besök på en bondgård i stället för på temaparken Etnoland. För dessa brister vill de ha en ersättning på 3 000 kronor.

Scandjet erbjuder kompensation på 500 kronor i form av presentkort. Mer vill de inte betala eftersom det fanns pool på hotellet bredvid och paret fick en middag som kompensation för bristerna i utflykten.

ARN håller med paret och betonar att Scandjet redan före avresan visste att poolen var avstängd. Nämnden uppmanar Scandjet att betala de begärda 3 000 kronorna.

 

Feltryck i priset på resan till Val Thorens

8. Billig alpresa – Nortlander hävdade tryckfel

 

Mannen från Stockholm tyckte att 7 995 kronor var ett bra pris på en skidresa till Val Thorens i Frankrike under julen och slog till på en resa för sig och sin partner. Men när han betalat anmälningsavgiften och fått bokningsbekräftelsen ringde man från Nortlander och ville ställa in resan. Den hade sålts för billigt. Det saknades en etta i priset som skulle varit 17 995 kronor per person.

Nortlander hävdar att mannen borde insett att priset var felaktigt och att man reserverat sig för tryckfel.

ARN tycker som mannen att priset inte alls var orimligt lågt, trots att andra enklare boenden var dyrare vid tillfället. Det förekommer ofta kampanjerbjudanden med kraftigt nedsatta priser. Nortlander uppmanas därför att leverera resan till det avtalade priset på 15 990 kronor för två personer.

 

Semestern i Västervik blev inte som planerat Foto: Anna Hagvärn

9. Äventyrsbadet var stängt

 

Två familjer med fem badtokiga barn bokade campingplats på Västervik Resort för att ägna en vecka åt bad i campingens nya äventyrsbad. När de kom dit visade det sig att invigningen av badet skjutits upp eftersom det upptäckts en läcka under bassängbotten. Bara delar av badet var öppet. Semestern blev inte alls som familjerna tänkt sig, särskilt inte för yngsta flickan som inte kunde bada i havet på grund av allergi.

Västervik Resort hänvisar till force majeure och vill inte betala tillbaka halva priset som familjerna krävt. ARN går på besökarnas linje och konstaterar att de inte fått vad som avtalats. Västervik Resort uppmanas att betala tillbaka 3 050 kronor.

 

 

Hade bokat resa till Naxos fick resa hem från Mykonos Foto: Jan Wiriden

10. En ö för mycket

 

Ett sällskap på tre personer från Stockholmstrakten hade bokat en resa till Naxos. När resan närmade sig läste de på Apollos hemsida att de redan dagen före hemresan måste checka ut och ta en båt till Mykonos där de skulle bo sista natten. Denna information fanns varken på bokningssidan eller biljetten. Hade de vetat detta skulle de aldrig ha bokat resan.

Båtresan till Mykonos blev olidlig i 35 graders värme utan vatten. Hotellet på Mykonos var inte av samma klass som det på Naxos och de fick ingen hjälp med att bära sitt bagage.

Apollo svarar att det anges tydligt på hemsidan att hemresan går via Mykonos med övernattning och att det står på bekräftelsen att det är viktigt att ta del av all information där. De beklagar att resenärerna trott att någon annan skulle transportera deras bagage och att det inte gick att köpa vatten på färjan. De konstaterar också att anmälaren själv fick välja hotell på Mykonos och menar att det inte alls var några fel på rummet.

ARN läser i bokningsbekräftelsen att det står att resenärerna ska bo på Naxos under hela resan. Därför bör Apollo ersätta dem med 1 000 kronor var. Någon ersättning för bristen på bärhjälp, vatten eller det påstått bristfälliga hotellet på Mykonos blir det däremot inte.

 

Golfresan till Florida blev misslyckad Foto: Patrick Foto

11. Golf på fel bana

 

Golfresan till Florida blev inte alls vad paret från Småland väntat sig. Till en början fick de inte ens en egen lägenhet utan fick dela den med andra gäster. När de väl fick eget boende tyckte golfvärden att de skulle låta bli att klaga på småsaker som att det saknades soffbord och sänglampor. Paret saknade också utlovade aktiviteter som matlagningskvällar, frukosten var dålig, shuttlebuss till golfbanorna saknades, det var inte gångavstånd till exempelvis stranden och golfbanorna höll inte alls utlovad världsklass. De fick spela färre gånger än utlovat på den bättre banan, fick ingen golfträning samt saknade pool hela resan och jacuzzi halva.

M-Way Golfresor svarar bland annat att paret läst information på fel ställe på hemsidan, om Orlando i stället för om Myrtle Beach och att det mesta de anser skulle ha ingått i resan inte alls var utlovat.

ARN menar att paret enligt bokningsbekräftelsen visst kunde vänta sig mer spel på den bättre banan och att det skulle finnas både pool och jacuzzi. Därför bör M-Way Golfresor betala tillbaka 3 000 kronor, men inte 10 000 som paret begärt.

 

Förlorade en dag på safari i Kenya Foto: Anna Omelchenko

12. Förlorad safaridag

 

En hel dag på safari gick förlorad när en kvinna från Uppsala missade flyget från Amsterdam till Nairobi. Det innebar att hon inte kunde träffa sin son och några vänner och åka på safari med dem den första dagen i Kenya. 

Äventyrsresor menar att det är flygbolaget KLM som är ansvarigt för förseningen och att kvinnan borde reklamera till dem i stället. Dessutom lämnade hon in sin anmälan för sent. Sms:et som hon skickade under resan uppfattar de inte som en reklamation.

ARN konstaterar att paketreselagen gäller och att Äventyrsresor därför är ansvarig även för flygresan. Sms:et ska visst ses som en reklamation. Äventyrsresor rekommenderas därför att ersätta kvinnan med 3 000 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande