Annons
X
EXPRESSEN.SE

Publicerad 5 feb 2018 10:14

Arlandas nya pir försenas – med två år

Skiss av nya Pir G vid terminal 5 på Arlanda – som nu skjuts upp.

Skiss av nya Pir G vid terminal 5 på Arlanda – som nu skjuts upp.

1/2

Foto: Swedavia

Den nya piren behövs för att för Arlanda ska kunna möta den ökande efterfrågan på fler interkontinentala linjer och större flygplan, som A380.

Den nya piren behövs för att för Arlanda ska kunna möta den ökande efterfrågan på fler interkontinentala linjer och större flygplan, som A380.

2/2

Foto: AIRBUS

Äntligen skulle världens största passagerarplan kunna börja trafikera Arlanda.

Men nu skjuts bygget av piren som skulle göra det möjligt upp i två år.

Bygget av nya Pir G vid terminal 5 på Arlanda skulle ha påbörjats i år. Men nu flyttar Swedavia fram byggstarten två år.

Med den nya piren ska Arlanda kunna ta emot ännu fler resenärer och större flygplan som Airbus A380, världens i dag största passagerarplan.

Gate F36/66 på F-piren kan visserligen redan ta emot A380, men det är inget som ännu sker regelbundet. 

Antalet resande till och från Stockholm Arlanda förväntas växa med drygt 2,3 procent per år fram till 2050.

LÄS MER: 5 hälsomyter om flygplan som du MÅSTE sluta tro på 

Arlanda vill kunna möta ökande efterfrågan

Den nya piren är en del i ett stort investeringsprogram som avser att förbättra infrastrukturen, servicenivåerna och kapaciteten för större trafikvolymer vid ett flertal av Swedavias flygplatser, enligt Swedavia. 

Pir G utformas speciellt för att möta den ökande efterfrågan på fler interkontinentala linjer och större flygplansmodeller.

Byggstarten var planerad till andra kvartalet 2018. Men nu skjuter Swedavia på projektet i två år, till många flygentusiasters besvikelse.

– Vi måste prioritera snabba åtgärder som ökar kapaciteten på kort sikt, säger Hans Uhrus, presschef Swedavia Airports till byggvarlden.se.

Bygget av Pir G ska nu inledas 2020 och avslutas senast 2025.

ELISABETH MONTGOMERY