Annons
X
EXPRESSEN.SE
Allt om resor>Hotell

Publicerad 1 feb 2018 12:49

Svenskarna rasar över Vings nya solstolsavgift

Nu kan du boka solstol i förväg på utvalda Vinghotell, som Sunprime Atlantic View på Gran Canaria.

Nu kan du boka solstol i förväg på utvalda Vinghotell, som Sunprime Atlantic View på Gran Canaria.

1/2

Foto: JENNY UNNEGÅRD/VING

För 25 euro får du din favoritstol hela vistelsen. Men nyheten gick inte hem bland Vings följare på Facebook.

För 25 euro får du din favoritstol hela vistelsen. Men nyheten gick inte hem bland Vings följare på Facebook.

2/2

Foto: FOTOLIA

Kriget om de bästa solstolarna är ett ständigt problem bland charterresenärer.

Ving trodde förmodligen man hittat en lösning med sin nya giv.

Men oj, vad många kunder som blev tvärilskna.

Ving presenterar nu en helt ny tjänst på sina resor: 

Boka din favoritsolstol på hotellet i förväg inför semestern.

Greppet testas till att börja med på två utvalda hotell – Sunprime Atlantic View på Gran Canaria och Sentido Buganvilla Hotel & Spa på Fuerteventura – med start i slutet av den här månaden.

Till sommaren kommer 30 hotell inom Vings utbud att kunna erbjuda tjänsten. 

LÄS MER: Turisternas fiffiga lösning när solstolarna förbjöds

Boka solstol i förväg hos Ving

Cirka 10–20 procent av hotellens solstolar kommer att vara bokningsbara i förväg mot en kostnad av av 25 euro per solbädd för hela vistelsen, oavsett reslängd. Förbokade solstolar reserveras och kan inte nyttjas av andra gäster. 

Övriga solstolar finns som vanligt tillgängliga gratis. 

Ving hänvisar till sin senaste så kallade "resepanel" där 30 procent av de tillfrågade uppgav att de skulle vara intresserade av att förboka en solstol om möjligheten fanns.

Men det nya greppet har retat upp många kunder. På Vings Facebooksida vimlar det av negativa kommentarer. Här är ett urval:

Negativa reaktioner på Facebook

 "Vi är storkunder hos er men tycker verkligen inte detta är bra! Det ska finnas solstolar till alla och inte gå att förboka de bästa platserna."

"Bokade solstolar är ett onödigt irritationsmoment på en trevlig semester. Se till att det finns gott om stolar i bra läge i stället. Bokade hemifrån är ännu värre..."

"Skitdålig idé! Det bokas upp o sedan är man inte där. Ta bort alla bokade stolar om man inte är där vid en viss tid. Även när man är morgonpigg o tänker sig att lägga sig på en solstol så kan alla vara upptagna, o så kommer folket vid lunch."

LÄS MER: Turist paxade solstol – fick 1 500 kronor i böter 

"Tror inte det är sant. Det var det mest korkade jag läst!!! Men det finns ju andra bolag att resa med (fast vi trivs bra med Ving). Men om det blir så, så väljer vi och säkert många med oss annat bolag."

"Så otroligt irriterande. Skulle aldrig åka till ett sådant hotell. Har alltid åkt med er men aldrig mera om det ska vara på det sättet. Bokade solstolar är bland det värsta folk vet."

"Nu får ni göra om och göra rätt! Ni kommer för det mesta med bra idéer och tillval, men det här tar priset, skandal! Solstolarna skall INTE kunna bokas! Se i stället till att stävja oskicket med handdukar som bokar stolarna men inte används. Se till att ha samma rutin som de har på Sunprime Kamala, Sunwing Kamala & Sunwing Bangtao där de plockar bort alla handdukar och lägger dem i en hög om de inte används före 9:30. Nej, nu får ni tänka ett varv till och ta bort detta idiotiska tillval! /Trogen gäst."

Facebookposten som väckt vrede bland svenskarna: 

https://www.facebook.com/vingresor/posts/10155812027021226:0

ELISABETH MONTGOMERY