ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Petter Stordalen bjuder på sina bästa hotellknep

Hotellmagnaten Petter Stordalen älskar hotell. Här ger han sina fem hotellknep för att du ska bli behandlad som en stjärna.

Hotellmagnaten Petter Stordalen älskar hotell. Här ger han sina fem hotellknep för att du ska bli behandlad som en stjärna.

1/3

Foto: ELISABETH MONTGOMERY

Här är Stockholms nya takbar Tak på hotellet At Six. Hotellet ägs av Petter Stordalen och hans råd till alla är att utnyttja hotellets alla ytor.

Här är Stockholms nya takbar Tak på hotellet At Six. Hotellet ägs av Petter Stordalen och hans råd till alla är att utnyttja hotellets alla ytor.

2/3

Foto: AMF FASTIGHETER

–Var positiv när du checkar in på ett hotell. Då blir alla vänliga mot dig, säger hotellmagnaten Petter Stordalen.

–Var positiv när du checkar in på ett hotell. Då blir alla vänliga mot dig, säger hotellmagnaten Petter Stordalen.

3/3

Foto: ELISABETH MONTGOMERY

Petter Stordalen bjuder på sina bästa hotellknep

Petter Stordalen äger mer än 90 hotell i Sverige.

Vem är bättre än han på att ge hotellknep?

Här är den norska hotellmagnatens fem råd till dig som vill bli behandlad som en stjärna på hotell i världen.

Hotellentreprenören Petter Stordalen verkar vara besatt av att öppna nya hotell. Nyligen öppnades två nya hotell i Stockholm i nya stadsdelen Urban Escape vid nya Brunkebergstorg. Det ena heter At Six och rymmer 343 rum plus en presidentsvit och ytterligare ett fyrtiotal små och stora sviter. Det beskrivs som "ett sofistikerat lyxhotell med konst och design, mat och cocktailbarer samt flera fantastiska ytor att umgås på". 

Det andra hotellet, Hobo, har 200 rum och en stor svit och ska vara "ett livstilshotell och en mötesplats där urbanismen och modern design möter grönska och kärleken till det lokala".

Båda hotellen är ägda och drivs av Petter Stordalens hotellkedja Nordic Choice.

–Det viktiga för mig när det gäller hotell är att de ska vara unika. De får inte kännas som industrilokaler eller vara tråkiga. Konst och mat vill jag också att det satsas på, säger Petter Stordalen.

Även i Göteborg tar Nordic Choice Hotels nu över driften av hotellen Clarion Collection Hotel Odin och Best Western Plus Hotel Mektagonen i centrala Göteborg.

–Det är personalen inte lyxen som skapar bra stämning på hotell, säger Petter Stordalen, här på nyöppnade hotell At Six.

Foto: ELISABETH MONTGOMERY

Varför är du så fascinerad av hotell?

– Hotell är ju mötesplatser. Det är där vi umgås, firar 80-års dagen, konfirmerar oss och gifter oss. Hotell är magi, säger Petter Stordalen.

Här är Petter Stordalens fem tips för en härliga upplevelse på hotell:

Bestäm dig för ditt syfte

1. Bestäm dig för syftet med resan! Ska du bo centralt, billigt eller vill du ha lyx? Ska du gå på konsert och använda pengarna på annat än hotell, välj ett hotell mitt i stan som är ett budgethotell. Som får superbra betyg på olika hotellsajter. Välj inte hotell efter antal stjärnor.  

Sök råd på sociala medier

2. Sök råd hos vänner och bekanta på sociala medier. Känner du ingen som har varit där tidigare kolla sajter som TripAdvisor för att få råd om vilket hotell som är bäst. Där kan du också filtrera olika kategorier - om du vill bo på budget- eller lyxhotell.

Var alltid positiv!

3. Det viktigaste när du kommer in på ett hotell är att du är positiv. Oavsett om hotellet har två eller fem stjärnor. För om du är positiv så kommer alla som jobbar på hotellet att vara positiva tillbaka. Du har du chans till att bli uppgraderad, bli vänligt bemött, väl omhändertagen och få mest möjliga ut av att hotellvistelsen.

Häng mer i lobbyn

4. Det viktigaste med hotell är inte rummen. Även om vi försöker fixa magiska rum så är det viktigaste upplevelsen av de gemensamma ytorna. I baren, i receptionen och i lobbyn. Även om du är ensam kan du vara ensam tillsammans med andra. Använd de gemensamma ytorna på hotellet. Sätt dig till exempel med din dator i hotellbaren eller i lobbyn så behöver du aldrig känna dig ensam. Där kan du uppleva pulsen och det vibrerande livet på ett hotell.

Personalen älskar dig

5. Alla människor som jobbar på hotell är där för din skull. Använd personalen för de älskar dig. Välj inte hotell efter mässing eller marmor eller efter hur många miljoner man har satsat på hotellet. Det är personalen som skapar upplevelsen. Jag var nyligen på ett topphotell i Paris och personalen såg mig inte, de behandlade mig som luft. Det kan aldrig ge en toppenupplevelse.

 

LÄS MER:

ELISABETH MONTGOMERY