På grund av platsbrist på Saint Martins klippiga yta börjar landningsbanan på Princess Juliana Airport bara tre meter från vattenbrynet.
På grund av platsbrist på Saint Martins klippiga yta börjar landningsbanan på Princess Juliana Airport bara tre meter från vattenbrynet. Foto: All over press

Här är världens värsta landningsbanor

De är vackra, häftiga – eller rentav livsfarliga. CNN har gjort en sammanställning över världens mest dramatiska landningsbanor.

Bland de värsta är Princess Juliana Airport på Saint Martin i Karibien – där volleybollspelare får se upp med höjdbollar när plan är på ingående.

På grund av platsbrist på Saint Martins klippiga yta börjar landningsbanan på Princess Juliana Airport bara några meter från vattenbrynet.

Inkommande flygplan passerar strax över huvudet på solbadare och volleybollspelare på stranden.

Vid dålig sikt är landningsbanan lätt att missa och i dokumentären "Why planes crash: Brace for impact" beskrivs Princess Juliana som en "olycka som bara väntar på att inträffa".

23 döda

En av de mer uppmärksammade olyckorna var när ALM Flight 980 från New York efter tre misslyckade landningsförsök tvingades landa i vattnet.

Planet träffade ytan med sådan kraft att 23 personer omkom och 37 skadades.

Detta var den 2 maj 1970.

Även på skotska ön Barra är det ont om plats, men här har man struntat helt i landningsbana. Piloten får vänta på tidvattnet för att därefter landa direkt på stranden.

Flygplatsernas Mount Everest

Värst av dem alla är dock Tenzing-Hillary Airport i nepalesiska Lukla där den 460 meter långa landningsbanan skär mellan ett berg och ett stup på 700 meter – och dessutom lutar uppåt.

Lukla är en vanlig utgångspunkt för dem som tänkt bestiga Mount Everest och Tenzing-Hillary beskrivs ofta som just världens farligaste flygplats. I en undersökning som flygsökningsmotorn Which Budget gjort är den ohotad etta med en tredjedel av rösterna.

"Det finns inget utrymme för ett andra landningsförsök," löd en av kommentarerna.

"Det finns ingen återvändo"

Så sent som i september kraschade en helikopter här, och fyra personer skadades, skriver The Himalayan Times.…

Även i europeiska berg finns dramatik. På Couchevel Airport i Frankrike har piloten bara 525 meter på sig att få stopp på planet – i över tiogradig lutning.

"Det finns ingen återvändo, antingen landar du eller så kraschar du" lyder en kommentar i Which Budgets omröstning.

Andra extrema flygplatser

Juancho E. Yrausquin Airport, Saba

En del landningsbanor verkar inte finnas alls. På karibiska ön Saba hittar du världens kortaste med 396 meter.

Toncontín Airport, Honduras

Världens näst farligaste flygplats enligt The History Channel. Efter en olycka 2008 där fem personer dog flyttade dåvarande presidenten Manuel Zelaya alla internationella avgångar. I den bergiga terrängen får piloter nöja sig med ett svängrum på dryga två kilometer – jämfört med Arlandas 3,3 och Landvetters 3,2.

Harstad/Narvik Airport, Norge

Att landa på Harstads flygplats bland Narviks fjordar vintertid liknas av CNN vid att landa på en hockeyrink.

Madeira Airport, Portugal

På portugisiska Madeira Airport har landningsbanan byggts ut på pålar i vattnet för att åtminstone se ut att vara säker att landa på.

Kansai International Airport, Japan

Här ligger landningsbanorna på två specialbyggda öar i vattnet, det närmaste du kan komma känslan av att landa på ett hangarskepp utan att gå med i flygvapnet.

Paro Airport, Bhutan

Himalayas bergsområde är oförlåtande för oaktsamma piloter. Flygplatsen Paro i Bhutan vilar mellan 6 000 meter höga toppar, och den som tänkt landa där måste först genomgå särskild utbildning.

Gibraltar International Airport, Gibraltar

Den som tagit flyget till Gibraltar på iberiska halvöns sydspets lär inte bara få känslan av att vara på väg huvudstupa rätt in i det enorma kalkberget - landningsbanan korsar även regionens största motorväg. Den stängs dock av vid start och landning.

Gustaf III Airpot, Saint Barthelemy

Bär den svenske kungens namn som ett arv från sin forne ägare, men saknar svenska myndigheters säkerhetsfokus. Den som inte vågar flyga tillräckligt nära bilvägen riskerar för hög hastighet och snäv vinkel för att få stopp på planet innan landningsbanan slutar i havet. Den här <a target="_blank" href="http://www.youtube.com/watch?v=i9Z1ie1OdzE"><strong>youtubevideon</strong></a> visar att stranden i värsta fall fungerar som nödbroms.