Coronapandemin har medfört tuffa tider för kryssningsbranschen.
Coronapandemin har medfört tuffa tider för kryssningsbranschen. Foto: Shutterstock

Här är sista viloplatsen för världens kryssningsfartyg

Ingenting varar för evigt, inte ens lyxiga kryssningsfartyg – något som coronapandemin har blivit en obehaglig påminnelse om. Men har du någonsin undrat vad som händer med kryssningsfartyg efter att de inte längre används? Vi har svaret.

Att åka på kryssning var fram till coronapandemin ett allt populärare sätt att resa på för den som ville ha en semester till havs och samtidigt upptäcka nya länder och platser. 

Att pandemin har fått stora konsekvenser för resebranschen är ingen hemlighet, och kryssningar hör till de delar som har drabbats hårdast. I juli meddelade exempelvis kryssningsbolaget Birka Cruises att de lägger ned verksamheten efter 49 år, och alla stora kryssningsbolag har ställt in sina internationella kryssningar sedan i våras. 

– Pandemin har påskyndat processen för avställning av kryssningsfartyg, eftersom rederierna inte har råd att hålla stora flottor med full besättning för att se till att alla system fungerar, att fartyget är rent och säkert och så vidare, säger kryssningsjournalisten Peter Knego till Reader's Digest.

Tyvärr har många kryssningsfartyg fått sina liv kortade på grund av pandemin. 

– De arton fartyg som Carnival Corporation (moderbolag till bland annat Carnival Cruises) och de tre som Royal Caribbean hittills har avyttrat var fortfarande livskraftiga och populära fartyg tills pandemin slog till, säger Peter Knego. I de flesta fall kunde de alla ha varit kvar i tjänst i flera år till, men utan någon efterfrågan och med höga omkostnader hade rederierna inget val, utan var tvungna att börja skära ner på sina flottor. Och om pandemin fortsätter mycket längre är det vi hittills har sett bara början på en mycket större utrensning. 

Enligt sajten Cruise Industry News är Carnival Fantasy, Carnival Inspiration, Carnival Imagination, Carnival Fascination några av de fartyg som Carnival har tvingats göra sig av med. Även Sun Princess från Princess Cruises samt Oceana, Pacific Dawn och Pacific Arla från P&O är fartyg som tillhör Carnival Corporation och som nu har gjort sin sista kryssning.

Det tidigare flaggskeppet Carnival Fantasy står på försäljningslistan. Foto: Shutterstock

LÄS MER: Ny snabbfärja tar dig till Tyskland på under 3 timmar 

Byggda för att hålla i 30 år

Vanligtvis är ett kryssningsfartyg byggt för att hålla i cirka 30 år. När det är dags för fartyget att gå i pension finns det några olika faktorer att överväga, som fartygets skick och ifall det finns någon som är intresserad av att köpa det. 

– I vissa fall kan pensionerade fartyg få ett nytt liv och säljas till andra rederier, berättar Colleen McDaniel, chefredaktör för Cruise Critic. I andra fall säljs de som skrot – det vill säga att skeppet hamnar på ett varv och de mest värdefulla delarna säljs bit för bit medan resten av fartyget demoleras.

Med tanke på det nuvarande läget med pandemin är det svårare att hitta köpare, och risken är därmed större att fartygen går direkt till skrot.

Precis som för pensionerade flygplan finns det även en slutlig viloplats för kryssningsfartyg sin egen slutliga viloplats, en ”kryssningsfartygskyrkogård” med andra ord. Världens största skrotgård för fartyg ligger i Alang i Indien, där cirka 50 procent av materialet i de avställda kryssningsfartygen återvinns efter att ägaren tagit bort allt som de vill sälja separat. Med tanke på att dagens kryssningsfartyg är mer lika flytande städer med swimmingpooler, kasinon, spa, barer och så vidare finns en hel del att plocka bort.

Fartyg som väntar på att bli slaktade på stranden i Alang i Indien. Foto: Shutterstock

Alang – fartygens sista viloplats

I Alang finns en lång strand med åtta meters skillnad mellan ebb och flod, dit en mindre besättning på kanske 50 personer transporterar fartyget utan passagerare, enligt CNN Travel.

– Fartygen körs in där vid högvatten, och sedan när tidvattnet sjunker går arbetarna ut, tar bort det som går att ta bort och börjar hugga ner fartyget, berättar Peter Knego. 

På den en och en halv mil långa stranden kan upp till 200 fartyg rivas samtidigt, vilket gör att det ser ut som ”Armageddon” eller något ur en science fiction-film, säger Peter Knego. 

– Tankfartyg delar sanden med kryssningsfartyg, färjor, containerfartyg och till och med föråldrade oljeborrtorn.

Enligt Knego säljs många delar, som möbler och belysning, på den lokala marknaden.

Görs om till hotell

En annan möjlighet är att fartyget görs om till turistattraktioner eller hotell. Drömmen hade förstås varit att bärga Titanic, men det lär vara alldeles försent vid det här laget även bortsett från att den ligger i flera delar på 3 800 meters djup i Atlanten. Men den forna oceanångaren Queen Mary är exempelvis numera ett flytande hotell i Long Beach i Kalifornien, medan den legendariska Queen Elizabeth 2 fyller samma funktion i Dubai.

Trots de hårda tiderna för kryssningar har många rederier annonserat att de planerar att återstarta verksamheten i november 2020 eller i början av nästa år. Räkna med strikta restriktioner kring hygien, social distansering samt temperaturmätning och coronatester ombord. Man kommer inte heller att fylla fartygen på det sätt som gjordes före pandemin – MSC Grandiosa som var det först kryssningsfartyget som återgick i tjänst i Medelhavet efter pandemins utbrott var exempelvis bara fyllt till 60 procent av sin normala kapacitet.

Queen Mary – en gång lyxfartyg, numera hotell i Long Beach. Foto: Shutterstock

LÄS MER: Här byggs framtidens kryssningsfartyg 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande