På Arlanda är det ovanligt att flygplansbesättningar blir påkomna med att vara fulla – men det händer.
1 av 2: På Arlanda är det ovanligt att flygplansbesättningar blir påkomna med att vara fulla – men det händer. Foto: Lisa Mattisson
Nu ber flygbolaget Air Baltic om ursäkt, och berättar att besättningen är avstängd från sitt arbete.
2 av 2: Nu ber flygbolaget Air Baltic om ursäkt, och berättar att besättningen är avstängd från sitt arbete. Foto: Air Baltic

"Hänt en eller ett par gånger på Arlanda"

Hela besättningen var alkoholpåverkad – och charterplanet på väg från Norge till Grekland stoppades innan det hann lyfta.

Nu ber flygbolaget Air Baltic om ursäkt, och berättar att besättningen är avstängd från sitt arbete.

På Arlanda är det ovanligt att flygplansbesättningar blir påkomna med att vara fulla - men det händer.

– Jag blev förvånad över att alla i besättningen verkar ha varit på fest, säger Anders Nilsson, stationsbefäl på Arlandas gränspolis.

Semestern fick en snopen start för de 109 passagerarna som skulle åka från Norge till Grekland – hela besättningen var fulla, och planet stoppades i sista stund.

Air Baltic, som ansvarade för flygningen, skriver i en kommentar att flybesättningen nu undergår en "noggrann medicinsk undersökning" för att undersöka alkoholnivåerna i deras blod. De fyra besättningsmedlemmarna är tillfälligt avstängda från sina arbeten, tills utredningen är avslutad.

I kommentaren ber flygbolaget också om ursäkt för det som hänt, och den förening det ledde till för resenärerna.

"Vi har nolltolerans för att frångå säkerhetsprinciper och så snart som en omfattande utredning är klar kommer vi att utvärdera ytterligare säkerhetsåtgärder i samarbete med luftfartsmyndigheter" skriver Air Baltic vidare.

På svenska Arlanda är det ovanligt att flygplansbesättningar åker dit i alkoholkontroller, säger Anders Nilsson, stationsbefäl på Arlandas gränspolis. Men det händer - ibland.

– Ja, det har hänt en eller ett par gånger på Arlanda, men inte det senaste halvåret. Det är väldigt sällan.

Inte bara piloter

Det behöver inte bara handla om piloter säger Anders Nilsson.

– Det kan vara andra i besättningen som är ansvariga för säkerheten ombord, som flygvärdinnor. Eller de som lastar, och de som sitter i flygledartornet. Vi blåser inte bara de som sitter i planet.

Han berättar att polisen utför stickkontroller av flygbesättningarnas promillehalter på Arlanda, ungefär som polisen arbetar i biltrafiken. Stickkontrollerna görs antingen när planen landat på Arlanda, eller innan passagerarna går på ett plan på flygplatsen.

– Vi gör det inte på varje flight, men med jämna mellanrum.

Anders Nilsson blev förvånad när han läste om de berusade besättningsmedlemmarna på Gardermoen.

– Om man ser på hur mycket man blåser och hur mycket flygtrafik det är så är det oerhört sällan man får utslag. Jag blev förvånad över att alla i besättningen verkar ha varit på fest.

Passagerarna strandade

Passagerarna på charterplanet blev strandade på Osloflygplatsen Gardermoen under lördagsmorgonen. Helena Therese Langeland var en av dem.

För Dagbladet berättar hon att passagerarna fick ett meddelande om att piloten blivit sjuk, och att det var därför flyget ställdes in. Hon säger att hon inte märkte något speciellt på besättningen.

– Egentligen inte. Jag tänkte inte att de druckit eller inte var nyktra. Men jag la märke till en av dem, för han såg så väldigt glad ut, säger Helena Therese Langeland till Dagbladet.

Det var först i efterhand som passagerarna förstod att besättningen inte var sjuk - utan i själva verket blivit tagen i en promillekontroll.

– Då blev jag ganska chockad. Det är överraskande att folk som har ett så stort ansvar i sina jobb inte tar det på allvar och har en så liten arbetsmoral, säger Helena Therese Langeland till tidningen.

Flygbolaget Air Baltic stod för flygningen på uppdrag av Star Tour. Matthias Bergendahl, informationschef på Star Tour, säger att kommunikationen som Air Baltic gick ut med till passagerarna är en av de saker som charterbolaget nu kommer utreda.

– Vi håller just på att titta exakt på hur den konversationen var där. Det har skrivit i norska medier att man först sa att det var ett sjukdomsfall, men jag kan inte i nuläget redogöra för exakt hur den kommunikationen gick, säger han.

Skickade ny besättning

Enligt Matthias Bergendahl skickade Air Baltic direkt en ny besättning från Riga när de gick höra om händelsen. Planet, med den nya besättningen, ska ha lyft klockan 10.30 imorse.

– Det här kommer naturligtvis att leda till en utredning. Vi kommer se över förfarandet, exakt vad det var som hände den här morgonen. Där måste vi ha en dialog med Air Baltic, och ta ställning utifrån den informationen vi får från dem, säger Matthias Bergendahl.

Överväger ni att avsluta samarbetet med Air Baltic?

Först måste vi utvärdera vad de säger till oss om vad som inträffat. Sen får vi ta ställning till det utifrån den informationen.

Har det här hänt tidigare?

– Vad jag känner till så har det inte skett. Det var en ganska ny incident, säger Matthias Bergendahl.

Star Tour tittar nu på om passagerarna får ersättning eller inte för den försenade avgången.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande