Gunnel Jonsson har väntat en vecka på sitt bagage.
1 av 2: Gunnel Jonsson har väntat en vecka på sitt bagage. Foto: PRIVAT
Gunnel hade semestrat på Mallorca.
2 av 2: Gunnel hade semestrat på Mallorca. Foto: DANIEL SIDENBLADH

Gunnels väska försvann – nu får hon ingen hjälp

Gunnel Jonsson, 66, hade precis landat efter en skön vecka på Mallorca.

Då märkte hon att en av hennes incheckade resväskor försvunnit på vägen.

Nu har hon kämpat i över en vecka för att hitta väskan – och upplever att hon inte får någon hjälp av researrangören Ving.

– Jag tycker att det är ett svinaktigt beteende på ren svenska, säger Gunnel Jonsson.

Den 10 juni flög Gunnel Jonsson, 66, till Mallorca med Ving för att fira en bekants bröllop. En vecka senare, den 17 juni, checkade hon in sitt bagage på flygplatsen i Palma och satte sig på planet hem till Umeå igen.

Men när hon stod vid bagagebandet märkte hon att resväskan med alla hennes kläder hade försvunnit. Då anade hon inte att hon skulle tillbringa den kommande veckan i ändlösa telefonsamtal på svenska, engelska och knagglig spanska. 

– Jag gick direkt och pratade med Swedavia på flygplatsen och de tog alla uppgifter. De hade lite problem med datorn, men de fick alla uppgifter om hur resväskan såg ut och var den hade försvunnit, säger Gunnel Jonsson.

 

LÄS MER: Ving-resan blev en mardröm 

Ving ville inte hjälpa henne

Väl hemma i Åsele bestämde sig Gunnel för att ringa sitt försäkringsbolag Folksam för att informera om den försvunna väskan. De hänvisade henne i sin tur vidare till researrangören Ving. 

Men Ving ville inte kännas vid situationen, enligt Gunnel Jonsson. De tyckte i stället att hon skulle ringa flygbolaget Air Europa, som var de som flög själva planet.

– ”Jaha flygbolaget”, sa jag till dem. Men är inte det Ving? Jag har köpt en charterresa, jag har åkt med Ving och de är huvudleverantörer, ändå är det jag som ska ta reda på allt här, säger Gunnel.

 

LÄS MER: Över 100 fick kräksjuka på svenskhotellet 

Ving skickade henne vidare – igen

Air Europa kunde inte heller hjälpa Gunnel, utan hänvisade henne tillbaka till Ving. Men inte heller den här gången ville Ving ta hand om situationen. De tyckte i stället att Gunnel borde prata med Gouda, bolaget som sköter Vings reseförsäkringar.

Men inte heller de har någon aning om var hennes bagage finns. Efter att Gunnel ringt till  samtal till flygplatsen i Palma har hon åtminstone fått reda på att det finns en anmälan om försvunnet bagage där nere.

Med den är gjord av Swedavia – inte av Ving.

– Nu har bagaget varit borta i åtta dagar. Jag har hållit på varenda dag, och det är inte bara ett samtal. Jag har suttit i telefonköer i flera timmar. Jag undrar vilket ansvar Ving har. Kan de bara de skjuta över det här på kunderna? Jag har ju dessutom betalat för en extraförsäkring, men de tvår sina händer, säger Gunnel Jonsson.

”Jag tycker att det är ett svinaktigt beteende på ren svenska”, säger Gunnel om Vings agerande. Foto: PRIVAT

LÄS MER: Kritik mot Ving efter delfinshowen: ”Fasansfullt” 

”Kommer aldrig resa med Ving igen”

På Ving beklagar man att Gunnels bagage har varit borta så länge, men säger också att man måste gå via flygbolaget för att kunna spåra det.

– Det är bara flygbolaget som kan eftersöka försvunnet bagage. Men självklart så försöker vi hjälpa till så gott vi kan. Det är klart att det här är jättejobbigt för hon har ju väntat väldigt länge på att få sin väska. Nu ska min kollega ringa till Swedavia för att se om de kan göra en ny eftersökning, säger Charlotte Hallencreutz, informatör på Ving.

För Gunnel spelar den sena ursäkten ingen roll. Hon kommer aldrig att resa med Ving igen:

– Jag tycker att det är ett svinaktigt beteende på ren svenska. När jag ringer upp Ving tycker jag att de ska kontakta Mallorca och fråga om det finns något bagage där. Jag har köpt en resa och då förväntar jag mig lite service. Jag är heligt förbannad, rent ut sagt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande