Ett tips för en resa längs med Göta kanal är att ha god tid på er och räkna inte med att komma fram på en speciell tid eller till en viss hamn. Slussningen kan ta längre tid än ni räknar med. Här tar båten Symfoni sig igenom slussen Mem.
1 av 15: Ett tips för en resa längs med Göta kanal är att ha god tid på er och räkna inte med att komma fram på en speciell tid eller till en viss hamn. Slussningen kan ta längre tid än ni räknar med. Här tar båten Symfoni sig igenom slussen Mem. Foto: Christian Örnberg
Nervositeten vid den första slussen släpper ganska snart och framme vid Brådtom öster om Norsholm börjar RES reporter Elin Gunnarsson slappna av.
2 av 15: Nervositeten vid den första slussen släpper ganska snart och framme vid Brådtom öster om Norsholm börjar RES reporter Elin Gunnarsson slappna av. Foto: Christian Örnberg
Östkustens första sluss finns i Mem.
3 av 15: Östkustens första sluss finns i Mem. Foto: Christian Örnberg
Det tar på krafterna att vara utomhus på en båt hela dagen, vi märker snabbt att vi kommer in i samma sköna dygnsrytm som alla andra - i säng tidigt och upp tidigt.
4 av 15: Det tar på krafterna att vara utomhus på en båt hela dagen, vi märker snabbt att vi kommer in i samma sköna dygnsrytm som alla andra - i säng tidigt och upp tidigt. Foto: Christian Örnberg
Längs kanalen finns mysiga butiker, bed and breakfast och restauranger.
5 av 15: Längs kanalen finns mysiga butiker, bed and breakfast och restauranger. Foto: Christian Örnberg
Slussen i Söderköping är en turistmagnet.
6 av 15: Slussen i Söderköping är en turistmagnet. Foto: Christian Örnberg
På Smultronstället i Söderköping kan du beställa de mest fantasifulla glassdesserterna du nånsin ätit.
7 av 15: På Smultronstället i Söderköping kan du beställa de mest fantasifulla glassdesserterna du nånsin ätit. Foto: Christian Örnberg
Längs kanalen vinkar cyklister ofta glatt.
8 av 15: Längs kanalen vinkar cyklister ofta glatt. Foto: Christian Örnberg
Anders Lund, 63, och hustrun Carina, 66, från Västerås åker Göta kanal för tredje gången. Med på båten Mishanda är Norfolkterriern Harry, 7, och Jackrusselterriern Sally, 2. "Det är verkligen en upplevelse att åka kanalen. Det är så vackert hela vägen. Också är det trevligt folk", säger Anders.
9 av 15: Anders Lund, 63, och hustrun Carina, 66, från Västerås åker Göta kanal för tredje gången. Med på båten Mishanda är Norfolkterriern Harry, 7, och Jackrusselterriern Sally, 2. "Det är verkligen en upplevelse att åka kanalen. Det är så vackert hela vägen. Också är det trevligt folk", säger Anders. Foto: Christian Örnberg
Christer Samuelsson och Anna-Lena Sånnell på båten i Mem.
10 av 15: Christer Samuelsson och Anna-Lena Sånnell på båten i Mem. Foto: Christian Örnberg
I Borensberg finns också ett motorbåts- och leksaksbilsmuseum som är väl värt ett besök.
11 av 15: I Borensberg finns också ett motorbåts- och leksaksbilsmuseum som är väl värt ett besök. Foto: Christian Örnberg
Kor och ankor är en vanlig syn.
12 av 15: Kor och ankor är en vanlig syn. Foto: Christian Örnberg
13 av 15 Foto: Christian Örnberg
Husbilsturister campar bredvid kanalen.
14 av 15: Husbilsturister campar bredvid kanalen. Foto: Christian Örnberg
Kanalen är öppen från 4 maj till sista september. Räkna med att det tar minst 6-7 dagar att åka.
15 av 15: Kanalen är öppen från 4 maj till sista september. Räkna med att det tar minst 6-7 dagar att åka. Foto: Christian Örnberg

Glid fram längs underbara Göta kanal

Upptäck lugnet, den omväxlande naturen och de mysiga hamnarna längs en av Sveriges största turistattraktioner - Göta kanal. RES har åkt hela sträckan och njutit av att glida fram i fem knop.

Text: Elin Gunnarsson Foto: Christian Örnberg

En varm eftermiddag i slutet av juli börjar vi vår färd med motorbåt mot Göta kanal. Efter två övernattningar på vägen från Stockholm når vi Mem, där kanalen börjar på östkusten. Vi vet inte riktigt vad vi ska förvänta oss av den 19 mil långa Göta kanal. Kvällen innan har vi förberett oss genom att titta på 80-talsfilmen "Göta kanal eller Vem drog ur proppen?". Men vi gissar att den framför allt visar hur man inte ska bete sig på kanalen.

Vi har också laddat med att titta på kanalbolagets instruktionsvideo för hur man slussar, fyllt förråden med lättlagad mat som sill och potatis och självklart har vi satt på oss flytvästarna.

 

Inför den första slussen i Mem är vi nervösa och spända, vi vill ju inte göra bort oss inför båtproffsen som verkar vara födda på en båt. Medan vi under stort allvar planerar exakt hur vi ska genomföra slussningen verkar alla andra vara hur avspända som helst. Men så lägger vi märke till den danska segelbåten där alla verkar vara absoluta nybörjare. Då känner vi oss helt plötsligt betydligt proffsigare, speciellt efter att vi har klarat den första slussen galant.

Under tiden som vi pustar ut puttrar vi långsamt in på kanalen. Det enda vi behöver tänka på är att styra så vi inte kommer för nära kanterna av den ganska smala kanalen. Vattnet når nästan upp till markhöjd och kanalen är sällan bredare än 10 meter, så det gäller att alltid hålla minst ett öga på var man kör.

 

Maxfarten ligger på fem knop, ett tempo som inte kan vara annat än avslappnande. Längs vattnet betar får och kor, längs gångvägen som följer hela kanalen vaggar ibland ankor framåt. Men mest av allt möter vi cyklister som ofta glatt vinkar till oss.

Efter en mindre sluss som vi lätt tar oss igenom kommer vi till slussen i Söderköping. Här är slussningen en turistattraktion. Vi uppskattar att det står runt 100 personer vid slussen, och alla kollar på båtarna som ska ta sig igenom slussen.

Vi blir genast nervösa igen, och lite stressade. Stressen gör såklart att allt inte går som vi tänkt oss. Men fördelen med att ha publik är att det finns alltid någon där som gärna hjälper till, den här gången får vi assistans av en man som glatt och lite stolt hjälper oss med en tamp.

 

När vi har kommit upp ur slussen glider vi in i Söderköpings gästhamn där vi har bestämt oss för att stanna för natten. Men innan det är dags att krypa till kojs har vi god tid på oss att utforska staden. Att inte bara brassa på, utan att ha tid att besöka sevärdheter vid varje stopp är något som gör kanalfärden till en mycket större upplevelse.

Söderköping visar sig vara riktigt mysigt, med fina gamla trähus och söta bed and breakfasts längs kanalen. Vid gästhamnen ligger flera restauranger och caféer som alla har antingen Göta eller kanal i namnet. Här kan du äta bland annat rökt ål och sik.

Men vi är mest sugna på att besöka Smultronstället, Söderköpings berömda glassbar som ligger precis vid slussen. Där ringlar kön lång och när vi kommer fram förstår vi varför. Här finns inte bara fantastiska smaker som hallon-saltlakrits, rabarber och punchrulle att välja mellan. Om du slår dig ner på uteserveringen kan du beställa de största och mest fantasifulla glassdesserterna vi någonsin sett.

 

Vi bestämmer oss för en "Hinke", en hink med fem kulor glass, toppad med mjukglass och strössel och en spade. Ljuvligt gott, men vi orkar knappt hälften.

Trots att hamnen i Söderköping är stor och nästan full av båtar blir kvällen lugn. Det är likadant i alla hamnar vi kommer till, på Göta kanal lägger man sig tidigt och går upp tidigt. Antagligen för att de allra flesta som åker Göta kanal antingen är par i medelåldern eller äldre, eller barnfamiljer.

Dessutom tar det på krafterna att vara utomhus på en båt hela dagen, vi märker snabbt att vi kommer in i samma sköna dygnsrytm. Fast vi sover gärna en timme längre än de allra morgonpiggaste kanalresenärerna.

 

När vi nästa dag fortsätter vår färd känner vi oss lugna, trots att vi åker igenom våra första dubbelslussar. Solen skiner och det är nästan helt vindstilla. Inte ens att vi får vänta en stund på att ett passagerarfartyg ska passera en sluss får oss på dåligt humör. Istället tar vi tillfället i akt och njuter av en kopp kaffe.

Att stressa framåt på kanalen är nämligen det sämsta du kan göra. Dels för att det bara kommer att göra dig frustrerad när du måste vänta vid till exempel broöppningar eller slussköer, dels för att du då missar kanalens charm. Åk hellre en kortare sträcka per dag och ta det lugnt.

 

Efter en skön dag kommer vi fram till Norsholm och lägger till med sidan mot kajen i gästhamnen. Hamnen är kanske inte den charmigaste, men här finns en fin köttbutik, Britta och Lennarts. Där säljs både lokalproducerat och KRAV-märkt kött som passar fint på grillen på kvällen.

Att grilla är det absolut enklaste sättet att laga god mat längs kanalen, särskilt om man inte har en stor båt med ordentligt kök. Vi har med oss en grillhink som är perfekt för två personer och lätt att förvara i en låda på båten. Den blir flitigt använd under hela resan.

I flera hamnar finns det anvisade platser för grillning och framåt kvällen samlas där mycket folk. Det är ett perfekt tillfälle att prata med andra resenärer och få tips om allt från bra stopp till smarta båtprylar.

 

Efter ytterligare en god natts sömn tar vi oss över sjön Roxen, den största sjön längs kanalen, förutom Vättern. I andra änden av Roxen ligger Bergs slussar, kungen av slussar och kanalens största utmaning. Den berömda slusstrappan, Carl Johans slussar, består av sju sammankopplade slussar som tar oss 18,8 meter uppåt. Även här samlas mycket folk för att titta på turistattraktionen som vi blir en del av.

Efter en timmes väntan åker vi in i den första slussen och tar oss sedan utan missöden uppför hela trappan på drygt en och en halv timme. En av segelbåtarna som ligger på motsatt sida under uppslussningen spelar Nationalteatern på ganska hög volym under tiden. Det känns lite absurt men ändå som ett tecken på hur det är på Göta kanal.

 

För det är väldigt vänligt och avslappnat här. På kanalen färdas alla från vana båtproffs till nybörjare med hyrd båt och dessutom är här väldigt internationellt. Under vår färd träffar vi på folk från bland annat Danmark, England, Tyskland och Holland. I hamnarna får vi ofta hjälp med att lägga till och framför allt männen börjar gärna småprata med varandra om givna samtalsämnen som båtmodeller eller motorer. Det är helt enkelt en trevlig stämning som är lätt att gilla.

Vi stannar över natten i Bergs gästhamn, som ligger mellan den långa slusstrappan och fyra dubbelslussar. Här kan man besöka det gamla klostret, spela minigolf eller fika på Fröken Jennys café.

 

Nästa dag åker vi vidare mot Borensberg, på vägen längs kanalen ligger Museihuset. Det är ett kombinerat motorbåts- och leksaksbilsmuseum som är väl värt ett besök. Men mest av allt njuter vi av att långsamt puttra framåt och beundra utsikten över böljande sädesfält och trädbeklädda kullar. Ingen stress har blivit vårt motto.

Efter en natt i Borensberg stannar vi till i Motala för att proviantera. I det som är kanalens största gästhamn finns både all service du behöver, restauranger och den trevliga Göta kanalutställningen där du kan lära dig allt om bygget av kanalen.

Efter en avstickare till Vadstena korsar vi Vättern. Den skumpiga och regniga turen tar oss till Karlsborg där vi också stannar till och besöker fästningen och det tillhörande museet. När vi kommer ut har molnen lättat och vi fortsätter in på kanalen.

 

Vi passerar Forsvik, kanalens högst belägna och äldsta sluss, nu är det dags att börja slussa neråt istället för uppåt. Vi kryssar ut på sjön Viken, här finns många grund så det gäller att passa sig så man kör rätt. Men eftersom solen är framme igen gör det inte oss något om det tar lite tid. Och när vi får vänta på en broöppning passar vi på att fiska lite. Det är en sysselsättning som du absolut kan ägna dig åt på många ställen längs kanalen och i de mellanliggande sjöarna.

 

Vi sover i Vassbacken och är uppe med tuppen dagen efter för att kunna börja slussa så fort kanalen öppnar klockan nio. Dagens sträcka innehåller nämligen både många slussar och broar. Bland annat passerar vi Töreboda där norra stambanan går över en bro. Här finns också Sveriges minsta reguljära färja, den gulliga färjan Lina som trafikerar Göta kanal på tvären. Förbindelsen startades 1919, sedan 1930-talet består den av en linfärja som dras över för hand. Färden tar cirka 25 sekunder och kostar 1 krona tur och retur.

Efter en lång dag kommer vi fram till Sjötorp, som är kanalens sista hamn innan man kommer ut i Vänern. När vi har lagt till kopplar vi av med en öl till den vackra solnedgången över Vänern och tänker på att vi har klarat hela Göta kanal med 58 slussar.

 

Vi konstaterar att vi på en vecka har förvandlats från nervösa och stressade nybörjare till riktigt lugna slussproffs. Det var lättare än vi trodde, men framför allt var färden både trevligare och mer avslappnande än vi kunde föreställa oss. Vi är faktiskt lite besvikna över att resan redan är slut och tänker att det här måste vi göra om. För även om det kan vara lite jobbigt med alla slussar så är det mest av allt helt fantastiskt och underbart att åka Göta kanal.

3 fina stopp

1 Söderköping

Vandra omkring i mysiga Söderköping, som under medeltiden var en av landets viktigaste hamnstäder. Ät fisk vid gästhamnen och glass på Smultronstället vid slussen. Passa också på att besöka de söta butikerna i centrum, som Söderköpings bokhandel som startades 1815 eller vandra i kvarteren där Madicken-filmerna spelades in.

2 Borensberg

Lilla Borensberg är en söt pärla vid Motala Ström och Göta kanal. Här finns en av de få slussarna som fortfarande manövreras med handkraft och en liten, men trevlig gästhamn. Passa på och ät på Värdshuset Göta Hotell eller Gästgivargården. Besök hembygdsmuseet och Brunneby musteri som ligger ett par kilometer från Borensberg.

3 Vadstena

Gör en avstickare från kanalrutten och besök det anrika Vadstena. Gästhamnen ligger fint i vallgraven runt slottet, den ingår tyvärr inte i kanalavgiften men här är det ändå värt att stanna en natt eller två. Besök slottet, Sancta Birgittas klostermuseum, vandra längs gågatan i centrum och fynda i de roliga loppis- och antikbutikerna. Här finns också fina delikatessbutiker. Under sommaren finns det ett rikt utbud av teaterföreställningar och konserter.

FAKTA

Göta kanal

Ta sig dit: Om du kommer från östkusten åker du med din båt till Mem där den första slussen är. Från Stockholm tar det 1-3 dagar beroende på väder och vilken typ av båt du har. Vill du åka från västkusten med båten måste du först åka igenom Göta älv och Trollhätte kanal och korsa Vänern innan du kommer till Sjötorp som är första slussen från det hållet.

När: Kanalen är öppen 4 maj-30 september 2012. Under perioderna 4/5-3/6 och 24/8-30/9 måste du förboka din resa.

Tid: Räkna med minst 6-7 dagar.

Kostnad: För en båt som är max 8,99 meter lång och 3,30 meter bred kostar en enkelbiljett för hela Göta kanal 4 600 kronor. Tur och retur kostar 6 500 kronor. Du kan också välja att åka olika delsträckor. Ju större båt, desto högre pris. I biljetten för hela kanalen ingår de 21 gästhamnarna med wc, dusch och elplatser (begränsat antal). Du får ligga max fem dygn i varje hamn utan extra avgift. Har du inte egen båt kan du åka med någon av kanalbåtarna.

Läs mer: www.gotakanal.se

FAKTA

Tänk på det här - 5 tips för en kanalresa

1 Ha god tid på er och räkna inte med att komma fram på en speciell tid eller till en viss hamn. Slussningen kan ta längre tid än ni räknar med, till exempel om ni måste vänta på att en turbåt ska passera.

2 Läs på innan. Har ni aldrig slussat är det en bra idé att kolla in kanalbolagets film om hur ni ska göra. Våga be slussvakterna om hjälp, de är där för er skull.

3 Packa praktiskt. Det är onödigt att ta med hela garderoben, du kan tvätta i många av gästhamnarna om du skulle behöva det.

4 Använd flytväst. Det spelar ingen roll hur båtvan du är, flytvästen kan rädda dig om du skulle trilla i vattnet i en sluss.

5 Bra skor är en fördel när du ska hoppa av och på båten i slussarna. Skippa flip flopsen och satsa på ett par skor som sitter ordentligt på foten och som gärna har en bra sula.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor – hela 52 % rabatt! Beställ här!