Thomas Cook har tolv fall på listan, samtliga gäller försenade eller inställda flyg.
1 av 5: Thomas Cook har tolv fall på listan, samtliga gäller försenade eller inställda flyg. Foto: Alexander Hassenstein
British Airways: Ställde in flight på grund av dåligt väder medan andra bolag flög.
2 av 5: British Airways: Ställde in flight på grund av dåligt väder medan andra bolag flög. Foto: Francois Mori
Ryanair: Inställt flyg från Kroatien.
3 av 5: Ryanair: Inställt flyg från Kroatien.
Lufthansa: Inställt flyg till Frankfurt.
4 av 5: Lufthansa: Inställt flyg till Frankfurt. Foto: Federico Gambarini
Wizzair: Fem försenade flyg och en betalning som aldrig drogs från kontot och resenärerna inte fick flyga.
5 av 5: Wizzair: Fem försenade flyg och en betalning som aldrig drogs från kontot och resenärerna inte fick flyga.

Flygbolagen på Svarta listan – de är allra värst<br />

Charterarrangörernas flygbolag Thomas Cook Airlines och Primera Air hör till värstingarna i senaste Svarta listan som publiceras av Råd & Rön.

Thomas Cook är värst. I tolv fall vägrar bolaget betala ersättning till försenade resenärer.

Två gånger om året presenterar Råd & Rön listan på företag som vägrar att betala ersättning när de fällts i Allmänna reklamationsnämnden. I senaste listan förekommer 16 reseföretag, tolv av dem är flygbolag. Värstingen Thomas Cook har tolv fall på listan, samtliga gäller försenade eller inställda flyg. Bolaget uppmanas att betala mellan 800 och 3 200 euro (cirka 7 400 till 29 500 kronor) till resenärerna. Thomas Cook flyger åt charterbolaget Ving som däremot inte förekommer på Svarta listan.

– Vi följer alltid ARN men Thomas Cook är ett danskt bolag och följer dansk praxis, förklarar Barbro Holmberg, informatör på Ving.

Hävdar att de följer praxis

Inte heller Solresor är med på Svarta listan, däremot deras flygbolag Primera Air. I båda fallen har flygbolagen säte utanför Sverige och hävdar att de följer praxis i Danmark respektive Island.

Normalt ska man vända sig till den man handlat varan av med sina klagomål, men just resor är ett undantag. Enligt EG-förordningen 261/2004 ska man få kompensation från flygbolaget om ett flyg är kraftigt försenat eller inställt. Och då ska man ställa kravet direkt till flygbolaget. Det gör att charterresenärer hamnar i kläm. Har de klagomål på hotellet och bolaget blir fällt får de ersättning, men är flyget försenat riskerar de att inte få det.

Övriga resebolag på Svarta listan:

Air China: Fyra personer som inte hade visum till Singapore vägrades gå ombord, trots att visum inte behövdes.

Amiga Turism & Service: Tvist om fjällstuga.

Austrian Airlines: Åtta personer missade ett anslutningsflyg på sin skidresa.

British Airways: Ställde in flight på grund av dåligt väder medan andra bolag flög.

Framtidsresor: Tre ärenden om brister i paketresor varav bolaget följt ARN i ett.

Hip Travel: Brister i resa till Sydafrika.

Lufthansa: Inställt flyg till Frankfurt.

Meritus Travel Management: Betalade inte tillbaka depositionsavgift på avbokad resa.

Primera Air: Försenat flyg till Antalya.

Ryanair: Inställt flyg från Kroatien.

TAP Portugal: Flyg till Lissabon omdirigerades till Oslo med fyra timmars försening som följd.

Thomas Cook Airlines: Försenade eller inställda flyg i tolv fall.

Thomson Airways: Flygresa till Thailand försenad 15 timmar.

Turkish Airlines: Försenat flyg till Antalya.

White Airlines: Försenat flyg till Sharm el Sheikh.

Wizzair: Fem försenade flyg och en betalning som aldrig drogs från kontot och resenärerna inte fick flyga.

Dina rättigheter om flyget ställs in eller försenas:

Service från flygbolaget (till exempel måltid och hotell) och ekonomisk kompensation om förseningen är:

-två timmar eller mer vid flygningar på högst 1 500 kilometer. Kompensation: 250 euro.

-tre timmar eller mer vid alla flygningar på mellan 1 500 och 3 500 kilometer. Kompensation: 400 euro.

-fyra timmar eller mer vid flygningar på över 3 500 km. Kompensation: 600 euro.

Återbetalning av biljetten om förseningen är mer än fem timmar och du inte vill fortsätta resan.

Ersättning om flyget ställs in nära inpå avresetiden. Flygbolaget ska erbjuda dig att välja mellan att biljetten återbetalas inom sju dagar, att du ombokas till slutdestinationen under liknande villkor och, om nödvändigt, service (till exempel mat och övernattning).

 

Källa: Råd & Rön

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande