Ving: ”Våra resor går som vanligt igen”
Nu går Ving ut med information om att verksamheten är i gång som vanligt igen efter gårdagens besked om att Vings ägare Thomas Cook Airlines bergärts i konkurs.
”Har du en inbokad resa på tisdagen kommer ditt flyg att gå som normalt”, meddelar de via hemsidan.
Vings verksamhet är i gång som vanligt, och har du en inbokad under tisdagen kommer ditt flyg att gå som normalt.
Det brittiska företaget Thomas Cook Group, som bland annat äger Vinggruppen ansökte i går om konkurs, vilket orsakade oro hos många resenärer.
Ving jobbar fortfarande intensivt med olika lösningar för resenärer som fortfarande är strandsatta i olika delar av världen.
Nordiska Ving har inte gått i konkurs
Hur ska man tänka om man har bokat en höstlovsresa eller en Thailandsresa med Ving i jul?
– Ving har inte gått i konkurs i Norden. Alla framtida resor är planerade att gå precis som vanligt, säger Charlotte Hallencreutz, pressinformatör på Ving.
Detta har hänt
Konkursansökan var nödvändig då bolaget inte har kunnat genomföra en nödfinansiering 11 miljoner kronor. Thomas Cook Airlines, bolaget som flyger majoriteten av Vinggruppens gäster i Norden ägs av Thomas Cook Group. Därför kommer resenärer under måndagen att drabbas av inställda flyg som en följd av konkursen.
Värt att veta, Allmänna reklamationsnämnden, ARN, prövar inte tvister då företag har gått i konkurs.
Detta gäller om ett flygbolag går i konkurs
Enligt hallå konsument ska du vända dig till din researrangör om du bokat en paketresa. Om arrangören inte kan ordna ersättningstransport och du inte kommer i väg på resan har du rätt att få tillbaka pengarna för resan. Om du befinner dig på resmålet har arrangören en skyldighet att se till att du transporteras tillbaka till avreseorten.
Om du köpt en vanlig reguljärbiljett och flygbolaget går i konkurs finns det olika möjligheter att få tillbaka dina pengar.
Om du har betalat flygbiljetten med kreditkort: Vänd dig i första hand direkt till kreditgivaren och framställ dina krav. Om ni inte kommer överens kan du vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information och hjälp.
Om du handlat med betalkort kan kortföretaget ha egna regler som ger rätt till ersättning. Kontakta kortföretaget och fråga vad som gäller för ditt kort.
Om flygresan ingår som en del i en paketresa kan du vända dig till arrangören för att få hjälp.
Om bolaget du ska resa hem med går i konkurs när du är i ett annat land kan det finnas möjlighet att få låna pengar av utrikesdepartementet, tag kontakt med ambassaden eller konsulatet på den plats du befinner dig. Observera att sådan hjälp är ett lån, som måste betalas tillbaka.
Källa: Hallå Konsument