1 av 4: Det finns många knep för att undvika rädslan när du åker flygplan – här är fem av dem!
På Princess Juliana International Airport flyger planen in precis ovanför badgästerna.
2 av 4: På Princess Juliana International Airport flyger planen in precis ovanför badgästerna. Foto: SHUTTERSTOCK
History Channel har utnämnt flygplatsen i Lukla i Nepal till världens farligaste 20 år i rad.
3 av 4: History Channel har utnämnt flygplatsen i Lukla i Nepal till världens farligaste 20 år i rad. Foto: SHUTTERSTOCK
Landningsbanan på Madeiras flygplats räknas som en av världens svåraste.
4 av 4: Landningsbanan på Madeiras flygplats räknas som en av världens svåraste. Foto: SHUTTERSTOCK

Världens läskigaste landningsbanor

Att landa ett passagerarplan är alltid ett ansvarsfullt jobb, men vissa gånger är det svårare än vanligt. Det kan bero på att flygplatsen har en extremt kort landningsbana, ligger vid ett högt berg eller att man måste flyga strax över huvudena på badgäster på en strand. 

Sajten List25 har sammanställt några av världens läskigaste landningsbanor. Vilka vågar du landa på?

1. Gustaf III Airport, Saint Barthélemy

Som svensk är det förstås lite kul att namnet på flygplatsen på Sveriges sista koloni har tagit sitt namn från vår gamle 1700-talskung. Frågan är vad kungen hade tyckt om landningsbanan, som är en av världens kortaste – bara 650 meter – och dessutom ligger vid foten av ett berg, vilket gör att piloten måste flyga över berget och passera det 30 meter före landningen. Det krävs specialutbildning för de piloter som ska landa på denna karibiska ö, så man kan förstå att besökare som har råd föredrar att åka hit med ett kryssningsfartyg eller egen lyxyacht.

Gustaf III Airport på Saint Barthélemy räknas som en av världens farligaste. Foto: SHUTTERSTOCK

2. Princess Juliana International Airport, Sint Maarten

Princess Juliana International Airport på Sint Maarten är inte bara en av Karibiens mest trafikerade, det är också en av de svåraste att landa på. Innan planet når landningsbanan måste piloten nämligen flyga bara några meter över en populär strand, en gärdsgård och en väg. Och vid starten måste man göra en U-sväng för att undvika att köra in i bergen som ligger vid slutet av startbanan. Inte konstigt att de landande flygplanen som flyger över huvudet på badgästerna har blivit en populär turistattraktion som är tacksam att lägga upp på sociala medier. 

Princess Juliana International Airport skadades svårt av orkanen Irma 2017 men kunde öppna igen efter en månad. Foto: SHUTTERSTOCK

LÄS MER: 5 saker du troligtvis inte visste om flygplan 

3. Cristiano Ronaldo Madeira International Airport, Portugal

Ögruppen Madeira är inte bara känt för sina Madeiraviner. Även öns flygplats – uppkallad efter öns största kändis, fotbollsstjärnan Cristiano Ronaldo – har nått internationell berömmelse. Även om den tidigare mycket korta landningsbanan har förlängts i flera omgångar gör kastvindarna från Atlanten på ena sidan och de höga bergen på den andra att den fortfarande anses den som en av världens svåraste flygplatser att landa på. 

Landningsbanan på Madeiras flygplats har förlängts flera gånger, men anses fortfarande vara svår att landa på. Foto: SHUTTERSTOCK

4. Gibraltar International Airport, Gibraltar

Vid första ögonkastet ser Gibraltars flygplats rätt normal ut, men kollar man lite närmare ser man problemet: start- och landningsbanan passerar rakt över stans huvudgata, den fyrfiliga Winston Churchill Boulevard. Så när ett plan ska lyfta eller landa måste bilarna helt enkelt stanna, ungefär som vid en järnvägsövergång. Fast här snackar vi alltså flygplan i stället för tåg.

Bilvägen måste stängas av varje gång ett plan ska starta eller landa på Gibraltars flygplats. Foto: SHUTTERSTOCK

5. Courchevel Altiport, Frankrike

Flygplatsen i alpparadiset Courchevel är tveklöst en av världens farligaste. Piloten måste navigera förbi ett antal höga alptoppar innan det är dags för en blodisande landning på Courchevel Altiport. Det är inte bara det att landningsbanan är nästan ofattbart korta 537 meter – den har också en uppåtlutning på nästan 19 grader, vilket inte direkt underlättar. Dessutom saknar den helt landningsljus, vilket gör en landning i mörker eller dimma extremt riskfylld. Men skidåkningen i området är ju bra i alla fall.

På grund av de extrema förhållandena är det huvudsakligen mindre plan som landar på Courchevel Altiport. Foto: SHUTTERSTOCK

LÄS MER: Nu ska världens bästa flygplats bli ännu bättre 

6. Tenzing-Hillary Airport, Nepal

Den lilla flygplatsen i den nepalesiska staden Lukla är utgångspunkt för de flesta turerna till Mount Everest Base Camp, och hit går dagliga turer till och från Katmandu. Flygplatsen – uppkallad efter de första män som besteg Mount Everest – ligger på den respektingivande höjden 2 900 meter över havet, med ett högt berg på den ena sidan och ett stup på över tusen meter på den andra. Kraftiga vindar, täta moln och dålig sikt är andra skäl till att tv-kanalen History Channel har utnämnt flygplatsen till världens farligaste över 20 år i rad.

Luklas flygplats asfalterades inte förrän 2001. Foto: SHUTTERSTOCK

7. Barra Airport, Skottland

Barra Airport på Yttre Hebriderna utanför Skottland är verkligen unik: det är världens enda flygplats med regelbundna ankomster och avgångar som ligger på en sandstrand. Faktum är att även landningsbanorna är gjorda av sand. Två gånger om dagen – vid flod – hamnar landningsbanorna under vatten. Trots detta är sandstranden Traigh Mhor fortfarande öppen för allmänheten. Och besöks främst av badgäster som inte har något emot att de måste flytta på sig varje gång ett flygplan startar eller landar, får man förmoda.

Landningsbanan på Barra Airport ligger på en sandstrand. Foto: SHUTTERSTOCK

LÄS MER: 13 dyra misstag du gör när du bokar flygresan 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande