Passagerarna är placerad i ”vingarna”.
1 av 5: Passagerarna är placerad i ”vingarna”. Foto: Edwin Wallet, Studio OSO
Flying-V har mindre luftmotstånd och är lättare än en A350, vilket gör att den drar mindre bränsle.
2 av 5: Flying-V har mindre luftmotstånd och är lättare än en A350, vilket gör att den drar mindre bränsle. Foto: ALEXANDRE DOUMENJOU - MASTER FIL / AIRBUS
Den V-formade designen har gett modellen sitt namn från ikoniska Gibson-gitarren, Flying-V.
3 av 5: Den V-formade designen har gett modellen sitt namn från ikoniska Gibson-gitarren, Flying-V. Foto: Edwin Wallet, Studio OSO
Stora likheter med Gibson-gitarren.
4 av 5: Stora likheter med Gibson-gitarren. Foto: KLM
Det är hög tid för en annan typ av design på flygplan.
5 av 5: Det är hög tid för en annan typ av design på flygplan. Foto: KLM

V-formade planet ska göra flygandet mer klimatsmart

Framtidens klimatsmarta flygplan är här. Effektiv och bränslesnål, med en aerodynamisk design hämtad från ikoniska Gibson-gitarren Flying-V.  

– Vi är stolta över vårt samarbete med Delft tekniska universitet som rimmar väl med KLM:s strategi för hållbarare flygtrafik, säger Pieter Elbers, vd och chef för KLM till CNN

En V-formad flygplanskropp som samtidigt utgör vingarna. Bränslesnål, effektiv och med en förbättrad passagerarupplevelse. Framtidens flygplan är här och det är inte bara på papper. Modellen går under namnet The Flying-V och är ett högeffektivt långdistansflyg. Den spektakulära och aerodynamiska designen har placerat resenärer, fraktgods och bränsle i den V-formade flygplanskroppen som samtidigt ger lyftkraft. 

Förbättrad passagerarupplevelse

Flying-V är något kortare än en Airbus A350, men tar samma antal passagerare och lika stor mängd last. Den unika utformningen på flygplanskroppen ger spännande möjligheter att designa inredningen så att det ska bli bekvämare för resenärerna. 

– Vi undersöker nya alternativ för att kunna vila och inta måltider. Att erbjuda mat från en buffé är ett av alternativen vi diskuterar, säger Peter Vink, professor i tillämpad ergonomi och design vid fakulteten för industriell designteknik i ett pressmeddelande.

LÄS MER: 13 dyra misstag du gör när du bokar resan 

Samarbete med KLM

Flying-V är under utveckling på Delft tekniska universitet i Nederländerna. Idén är Justus Benads, student på Berlins tekniska universitet som var intresserad av att utveckla hållbarheten inom flygbranschen.

 Nu går KLM in som finansiärer i projektet.

– Vi är stolta över vårt samarbete med Delft tekniska universitet som rimmar väl med KLM:s strategi för hållbarare flygtrafik, säger Pieter Elbers, vd och chef för KLM till CNN.  

Drar 20 procent mindre bränsle än A350

Tack vare den aerodynamiska designen ger Flying-V mindre luftmotstånd än en A350, vilket kan minska bränsleåtgången med 20 procent på samma distans, enligt Roelof Vos, projektledare på Delft tekniska universitet.

Flygbranschen redo för ny design

– Vi har använt den tubformade designen på flygplan i decennier nu, och har hamnat i ett läge där vi inte längre kan effektivisera bränsleåtgången. Med den här nya modellen skapas en synergi mellan flygplanskroppen och vingarna. Flygplanskroppen bidrar aktivt med lyftkraften och skapar mindre aerodynamiskt drag, säger Roelof Vos till CNN. 

Flying-V, flitigt använd av bland andra Eddie Van Halen, Jimi Hendrix, Brian May och Keith Richards. Foto: SHUTTERSTOCK
https://youtu.be/G9DB1LelqCw

Befinner du dig på Schiphol Airport mellan den 3 och 13 oktober i år har du chans att se prototypen med egna ögon. Då kommer utvecklarna att testa om modellen är stabil i lägre fart, under take-off och landning. 

Den nya modellen beräknas vara i trafik med start någon gång under 2040 och 2050.

LÄS MER: 5 hälsomyter om flygplan som du måste sluta tro på 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande