EU- och handelsminister Ann Linde klipper bandet på invigningen.
1 av 6: EU- och handelsminister Ann Linde klipper bandet på invigningen. Foto: SÖREN ANDERSSON
Singapore Airlines A350 välkomnas till Stockholm Arlanda med vattensalut.
2 av 6: Singapore Airlines A350 välkomnas till Stockholm Arlanda med vattensalut. Foto: SÖREN ANDERSSON
<p>Vinod Patel, försäljningsansvarig på Singapore Airlines i Sverige, under Allt om Resors <a href="https://business.facebook.com/130175883673897/videos/1575148749176596/" target="_blank">livesändning från invigningen</a>. <br></p>
3 av 6: <p>Vinod Patel, försäljningsansvarig på Singapore Airlines i Sverige, under Allt om Resors <a href="https://business.facebook.com/130175883673897/videos/1575148749176596/" target="_blank">livesändning från invigningen</a>. <br></p> Foto: Helena Lundberg
Singapore Airlines har 42 säten i business class.
4 av 6: Singapore Airlines har 42 säten i business class. Foto: Singapore Airlines
I premium economy finns 24 säten.
5 av 6: I premium economy finns 24 säten. Foto: CHRISSISARICH
Singapore Airlines ekonomiklass med 187 säten.
6 av 6: Singapore Airlines ekonomiklass med 187 säten. Foto: Singapore Airlines

Singapore Airlines A350 från Stockholm – så är nya flyglinjen

Den 30 maj invigdes Singapore Airlines nya flyglinje från Stockholm till Singapore med pompa och ståt på Arlanda.

Allt om Resor hängde med på premiärturen och testade hur det är att flyga i premium economy och business class med flgybolagets A350-900. 

När Singapore Airlines lyfte från svensk mark den 30 maj var det inte bara premiär för ett nytt flygbolag och en ny flyglinje från Arlanda. Det var också startskottet för den första Airbus A350 att gå i reguljär trafik från Stockholm. 

Flyglinjen invigdes i gate F69 på förmiddagen med bland annat alkoholfria Singapore Slings, sång- och dansuppträdanden av Singapore Airlines kabinpersonal och flera tal innan EU- och handelsminister Ann Linde klippte bandet. 

– Det här är en historisk dag för oss. Vi har väntat på rätt tillfälle och nu har vi hittat det i samarbete med SAS och A350:n som är väldigt modernt och det mest miljövänliga flygplanet man kan använda, Vinod Patel, försäljningsansvarig på Singpore Airlines i Sverige under Allt om Resors livesändning från invigningen.  

Singapore Airlines satsar medvetet framför allt på de högre kabinklasserna, vilket är vad Allt om Resor har testat: Premium economy på premiärflighten till Singapore och business class tillbaka till Stockholm några dagar senare. 

LÄS MER: 13 dyra misstag när du bokar flygresan 

Premium Economy på Singapore Airlines A350

I premium economy får passagerare – precis som i ekonomiklass – välja mellan två lunchalternativ innan det är dags att gå ner i Moskva, som vi ska återkomma till. Från Moskva till Singapore finns tre middagsalternativ och senare tre frukostalternativ. Servicen ombord lever upp till flygbolagets goda rykte och när det största missödet är att Prosecco lastats på i stället för champagne från Moskva är det lätt att ha överseende med. 

Singapore Airlines nya underhållningssystem har en uppsjö av västerländska och asiatiska filmer och tv-serier – nästan så många att det är svårt att bläddra igenom listan med alla. Brusreducerande hörlurar ingår och alla säten utom de på första raden i premium economy, rad 31, har touch screens. 

Stolarna har utfällbara fotstöd och tre olika knappar för att justera stolen i olika lägen. 

Wi-fi ingår inte i någon klass och kostar 22 SGD (cirka 140 kronor) för hela resan. Är du villig att betala är hastigheten å andra sidan så pass snabb att du kan instagramma utan problem. 

LÄS MER: 17 saker du vill veta om flyg – men inte vågar fråga 

Mellanlandning i Moskva.
1 av 3: Mellanlandning i Moskva. Foto: Helena Lundberg
Prosecco i premium economy p&#229; premi&#228;rflygningen.
2 av 3: Prosecco i premium economy p&#229; premi&#228;rflygningen. Foto: Helena Lundberg
Chicken Kiev med pasta till middag.
3 av 3: Chicken Kiev med pasta till middag. Foto: Helena Lundberg

Mellanlandning i Moskva

Mellanlandningen i Moskva tar drygt en timme och även om du behåller din plats på planet är alla passagerare tvungna att ta med sig sitt handbagage och gå igenom pass- och säkerhetskontroll i Ryssland. 

Det är knappast en trevlig upplevelse jämfört med behandlingen ombord – snarare en intressant resa bakåt i tiden med handskrivna passagerarlistor och en ovanligt liten och trång säkerhetskontroll. Reser du i business eller premium economy är du relativt snabbt igenom och på väg mot 2000-talet igen. Är du bland de sista 253 passagerarna att komma ut från planet kan väntan bli lång. 

– Vi har inte tillräckligt många flyglinjer än och Moskva var tillfälligt ledigt, så därför kopplade vi på det stoppet. Så fort vi har fått fler flygplan hoppas vi kunna göra Moskva till en egen linje, säger Vinod Patel.

LÄS MER: Här är flygplanet som hyllar Hello Kitty 

Business class på Singapore Airlines A350 

Business class på Singapore Airlines är uppdelad i två sektioner: Raderna 11–18 och 19–22. Har du möjlighet så hugg en plats på rad 11 eller 19. Enligt flygexperten The Points Guy är dessa platser så avgörande att han rekommenderar passagerare som inte lyckas haffa någon av de åtta mest åtråvärda plasterna på planet att helt enkelt vänta tills nästa avgång. Varför? Allt handlar om benutrymme. 

Raderna 11 och 19 har nämligen en ottoman som är lika bred som sätet. I de andra stolarna är benutrymmet vinklat in under armstödet på stolen framför. Men är du under 170 och/eller inte har en sovställning rak som en käpp så funkar alla platserna i business class fint. Den ljudkänslige bör dock undvika raderna 18 och 19, då det kan skramla en del från galleriet när personalen förbereder maten. 

Servicen på flygresan tillbaka från Singapore var fläckfri, kabinpersonalen tilltalade alla passagerare vid efternamn. Menyn lång och variationsrik. Ett extra plus för att flygresan från Moskva till Stockholm erbjuder frukost eller lunch – beroende på i vilken tidszon man tycker sig befinna sig i.

För den som vill prova på en matupplevelse utöver det vanliga finns även tjänsten "Book the Cook" att förbeställa. Uppemot 80 procent väljer Classic Lobster Thermidor, enligt Henrik Havenold, försäljningsansvarig på Singapore Airlines i Norge.  

LÄS MER: Så är det att flyga business class i Finnairs A350 

Plats 22A i business class.
1 av 5: Plats 22A i business class. Foto: Helena Lundberg
Knapparna f&#246;r att styra stolen.
2 av 5: Knapparna f&#246;r att styra stolen. Foto: Helena Lundberg
Krabbsallad till f&#246;rr&#228;tt.
3 av 5: Krabbsallad till f&#246;rr&#228;tt. Foto: Helena Lundberg
Grillad kyckling till varmr&#228;tt.
4 av 5: Grillad kyckling till varmr&#228;tt. Foto: Helena Lundberg
Mille feuille med hallons&#229;s till dessert.
5 av 5: Mille feuille med hallons&#229;s till dessert. Foto: Helena Lundberg

Sätet har utfällbar säng

Det som skiljer Singapore Airlines business class från de allra flesta andra flygbolags är sängen. I stället för att, som på exempelvis Finnairs A350, fälla stolen tills den blir helt horisontell får du här i stället ställa dig upp och fälla ut en säng från ryggstödet av stolen. Kan tyckas lite bökigt, men komforten när sängen väl är utfälld och bäddad är överlägsen det mesta. Här är det en njutning att sova många timmar i sträck.

Det enda som saknas i Singapore Airlines business class är en necessär med toalettartiklar, även om tandborstar finns på toaletterna. Touch screen på de enorma tv-skärmarna i varje säte hade också varit önskvärt för den som inte orkar sätta sig in i hur handkontrollen fungerar. 

På den kortare flygturen från Moskva till Stockholm kan det kännas omständligt att fälla ner sängen igen. Men vad gör väl det när man ändå somnar med stolen i maximal lutning och endast vaknar av att en flygvärdinna stoppar om en med ett täcke från den lediga stolen bredvid? 

Singapore Airlines utmärkta service och ypperliga business class-kabin gör transportsträckan till en upplevelse man inte vill vara utan. 

Singapore Airlines A350-900

BUSINESS CLASS

42 säten i business class med 1-2-1-rader. 

Sätesbredd: 130 cm med 136 graders fällbarhet.

Tv-skärm: 46 cm. USB-laddare.

PREMIUM ECONOMY

24 säten i premium economy med 2-4-2-rader. 

Sätesbredd: 95 cm med 125 graders fällbarhet. 

Tv-skärm: 33 cm med touch screen. USB-laddare.

EKONOMIKLASS

187 säten i ekonomiklass med 3-3-3-rader.

Sätesbredd: 81 cm med 115 graders fällbarhet.

Tv-skärm: 28 cm med touch screen. 

Singapore Airlines flyger direkt från Stockholm till Singapore med mellanlandning i Moskva fem dagar i veckan (mån, tis, tors, fre, lör). Flygtiden är cirka 13,5 timmar. 

Airbus A350-900 är ett långdistansflygplan i lätta kompositmaterial som gör det tystare och mer bränslesnålt än äldre flygplansmodeller. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande