1 av 4: "10 000-metersklubben finns" men uppskattas inte av alla
Flygkapten Jakob Stolpe och styrman Jonas Rosin på Norwegian visar säkerhetsrutiner och svarar på Maria Celins frågor.
2 av 4: Flygkapten Jakob Stolpe och styrman Jonas Rosin på Norwegian visar säkerhetsrutiner och svarar på Maria Celins frågor. Foto: Maria Celin
<p>Maria Celin är själv flygrädd.</p>
3 av 4: <p>Maria Celin är själv flygrädd.</p> Foto: Maria Celin
<p>Bland annat förklarar styrman Jonas Rosin varför passagerarna har flygvästar – och inte fallskärmar.</p>
4 av 4: <p>Bland annat förklarar styrman Jonas Rosin varför passagerarna har flygvästar – och inte fallskärmar.</p> Foto: Maria Celin

Så tycker piloten om 10000-metersklubben

Maria Celin, 41 år, är stylist och programledare som älskar att resa men inte att flyga.

Här delar hon med sig av sina funderingar kring skakande plan, termik och 10000-metersklubben.

Att se världen, finns det något härligare? Nya språk, dofter, vyer och människor. Solstol eller alpbacke, bara det är något annat än vardagens bojor. Men. Det finns ett aber. Att ta sig dit.

Jag var så gammal som 17 år när jag flög första gången, en något för gammal hund antar jag. Det var bland det läskigaste jag upplevt. En total brist på kontroll, att sitta inklämd bland 330 andra människor på så liten yta cirka 10 000 meter ovanför fast och säker jord. Bältad. Ha! Vilket skämt.

Övermanna din flygrädsla

Genom åren har jag flugit en massa, både i jobb och privat. Inrikes i Vietnam (då flygvärdinnan satt och höll i dörren hela resan), långdistans till USA, små propellerplan i storm från Köpenhamn (då kysste jag nästa den okände mannen bredvid för jag trodde det var det sista jag skulle göra i mitt liv), tvåvåningsplan, plan i stormen Sven, listan kan göras lång.

Sakta men säkert har jag gett upp. Resignerat. Insett. Om jag vill se världen så är det genom att flyga. Och så länge jag värdesätter resandet så får jag ta det där med flygningen. Enda lösningen. Dör jag så dör jag. Krasst men sant. Även om fakta talar sitt tydliga språk. "Resan i bil till flygplatsen är farligare", "statistiskt dör fler av get-attacker än av flygkrascher". Jorå, jag har googlat allt. Jag vet en massa om ljuden, skakningarna, termiken och syrgas. Okunskap ger rädsla, kunskap är makt. Makt att ta befäl över rädslan.

Jag kommer aldrig älska att flyga men passionen för nya upplevelser är för stor för att inte våga. Jag kan flyga, jag är inte rädd.

10.000-metersklubben inte populär

Efter att ha pratat med piloten Jakob Stolpe och hans styrman Jonas Rosin på Norwegian känns det dessutom lite bättre:

– Vi gör en "pre-flight inspection" inför varje flygning, och kollar att allt ser bra ut, samt kollar på några specifika saker lite extra. Vi kollar att motorn ser bra ut, att bromsarna inte är för slitna och att det är rent framtill på nosen bland annat, berättar flygkapten Jakob Stolpe.

Finns 10.000 metersklubben?

– Svar ja. Alltså, det har vi fått berättat för oss i tid och annan. Vi är inga fans av den, kan vi säga. Jag tycker inte det är speciellt snyggt för de andra passagerarna om det är någon som har fått för sig en sådan idé.

Varför har man inte fallskärmar istället för flytvästar?

– Det är en klassiker. Det är inte möjligt på den höjden som vi är på. Dels har vi en tryckkabin och du kan inte öppna dörrarna med den tryckskillnaden som är. Och skulle man börja kasta ut folk på den här höjden så har du inte tillräckligt med syre och det är väldigt kallt, det är runt minus 60 grader på den höjden vi är nu, säger styrman Jonas Rosin.

 

LÄS OCKSÅ:

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande