Hur SAS väljer att tackla den nya flygskatten är ännu oklart.
1 av 2: Hur SAS väljer att tackla den nya flygskatten är ännu oklart. Foto: SAS
Medan konkurrenten Norwegian aviserar mer direkt att det kan bli prissänkningar.
2 av 2: Medan konkurrenten Norwegian aviserar mer direkt att det kan bli prissänkningar. Foto: NORWEGIAN

Så påverkas du av den nya flygskatten

Nya flygskatten är verklighet sedan 1 april.

SAS och Norwegian spår dock olika om dess effekter.

Blir det färre flyg – eller rentav lägre biljettpriser?

Införandet av den nya flygskatten har föregåtts av mycket bråk kring dess effekter. Flygbranschen är inte förtjust.

Enligt en utredning på uppdrag av regeringen ska skatten leda till att flygresorna blir färre. Vilket i sin tur ska leda till minskade utsläpp av växthusgaser på upp till 2 procent.

Men detta ifrågasätts, såväl när det gäller minskat antal resor som miljöeffekten.

Varken SAS eller Norwegian har sett någon minskad efterfrågan på flygresor.

LÄS MER: TUI krävde felaktigt resenärer på flygskatt

Så mycket kostar flygskatten

Miljöeffekten av skatten anses av en del som tveksam då flyget ingår i EU:s system för utsläppsrätter.

– Mängden utsläppsrätter är konstant, vilket gör att dessa utsläppsrätter kommer att användas på annat håll i Europa, har Svante Mandell, forskningschef inom miljöekonomi vid Konjunkturinstitutet, tidigare sagt till TT.

Hur stor är den nya flygskatten?

Det handlar om belopp från 60 till 400 kronor. Inrikes och inom EU blir skatten 60 kronor, resor till länder utanför EU mindre än 600 mil bort kostar 250 kronor och för resor längre än så blir skatten 400 kronor.

LÄS MER: Vårens billigaste weekendstäder – hela listan 

Effekter av flygskatten

Osäkerheten om hur den kommer att drabba flygbolaget är stor. En oväntad effekt kan faktiskt bli lägre biljettpriser. 

– Det är en starkt konkurrensutsatt marknad, så hur biljettpriserna förändras framöver återstår att se, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS till Expressen.

Norwegian aviserar mer direkt att det kan bli prissänkningar: 

– För att vi ska kunna fortsätta sälja biljetter till låga priser kommer vi behöva sänka priset på ett antal flyglinjer. Det blir en kostnad för flygbolagen. Resenärerna har vant sig vid att flyga billigt och kommer förvänta sig att fortsätta kunna göra det, säger kommunikationschefen Charlotte Holmbergh Jacobsson, till Expressen. 

Men man säger också att det kan bli indragna linjer och färre avgångar: 

– Som exempel kanske Stockholm–Los Angeles får en avgång mindre än i dag. Likadant kan det bli på inrikeslinjerna. En linje har vi redan lagt ner: Karlstad–Alicante. Det är en direkt följd av flygskatten och det kan bli fler, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

LÄS MER: SAS utsett till ett av världens säkraste flygbolag

SAS och Norwegian om flygskatten

Miljöpartiet har varit drivande bakom skatten. Skatten kan tyckas gå på kollisionskurs mot  regeringens ambition att göra Arlanda till Nordens flygplats nummer ett. Flygplatsägaren  Swedavia kommer de närmaste åren att investera 13 miljarder på Arlanda.

SAS och Norwegian anser att satsningar på mer biobränsle är bättre för miljön än en flygskatt. 

Om skatten får vara kvar  efter valet i höst återstår att se, en mätning från DN/Ipsos dock att stödet för flygskatten under det senaste året ökat till hela 53 procent av de tillfrågade. 

SAS har bakat in flygskatten för resor efter 1 april i biljettpriset redan sedan årsskiftet.

FAKTA FLYGSKATTEN

Skatten är avståndsbaserad och har tre olika nivåer. 

För inrikesresor och resor inom Europa blir skatten 60 kronor. 

Resor till länder utanför EU, som dock inte är längre än 600 mil, blir skatten 250 kronor. 

För resor längre än 600 mil blir skatten 400 kronor. 

Skatten gäller inte för barn under två år. 

Skatten tas ut vid flygstart från svenska flygplatser. 

Det är flygbolagen som ska betala skatten. 

Källa: Regeringen 

Aktuellt just nu