Att en långflygning är fysiskt påfrestande vet alla vana resenärer – tänk då på att flygvärdinnorna gör flera sådana resor per vecka. Nu tipsar de om hur du snabbt återhämtar dig.
1 av 2: Att en långflygning är fysiskt påfrestande vet alla vana resenärer – tänk då på att flygvärdinnorna gör flera sådana resor per vecka. Nu tipsar de om hur du snabbt återhämtar dig. Foto: SHUTTERSTOCK
Efter en lång flytning är det frestande att snabbt runda av och gå och lägga sig, men gör inte det. Kämpa emot till mörkret infaller. Då får kroppen bästa chansen att anpassa sig till den lokala tiden.
2 av 2: Efter en lång flytning är det frestande att snabbt runda av och gå och lägga sig, men gör inte det. Kämpa emot till mörkret infaller. Då får kroppen bästa chansen att anpassa sig till den lokala tiden. Foto: SHUTTERSTOCK

Så hämtar du dig efter en påfrestande långflygning

Att en långflygning är fysiskt påfrestande vet alla vana resenärer.

Men tänk då på flygvärdinnorna som gör flera sådana resor per vecka.

Hur återhämtar de sig så snabbt?

Här är deras åtta bästa tips:

1. Fötterna i luften

Lägg dig på rygg och sätt fötterna i luften så fort du kommer hem, är ett av de bästa tipsen skriver thrillist.com. Det kan kännas lite ovant och fånigt men det får svullnader i benen att lätta. 

2. Håll dig vaken till ditt normalt läggdags

Det är svårt att inte gå och lägga sig direkt efter en lång flygning. Men kämpa emot tills mörkret infaller. Det ger kroppen bästa chansen att anpassa sig till den lokala tiden. Måste du absolut vila en stund så sov en stund - men aldrig mer än en timme.

3. Sov inte extremt länge

När det väl blivit mörkt och det är okej att sova så gör det inte i typ arton timmar i sträck. Ställ väckarklockan på en mer normal tid. Även om du känner dig lite trött när du stiger upp så är det bättre för kroppen på lång sikt.

LÄS MER: Ekonomiklass på flygplan kan bli nutidens Titanic 

4. Frossa i kolhydrater

Dagen du långflyger är också den då du kan unna dig både pizza, bullar och andra onyttiga godsaker. Hög insulinnivå hjälper kroppen att anpassa sig från dina vanliga sov- och måltidstider till nya.

5. Skölj näsan med saltvatten

Det finns alltid en risk att bli smittad av någon sjuka ombord. Förbättra ditt skydd genom att skölja näsan med saltvatten när du landat. Det rensar näsan från damm och andra partiklar som kan tänkas rymma baciller.

LÄS MER: Tekniken kommer göra dina flygresor enklare 

6. Få lite motion

Lite träning strax efter ankomst får i gång blodflödet och får dig att känna dig bättre. Yoga eller lite enklare motion på hotellrummet är bättre än ingenting alls.

7. Eller se i alla fall till att få lite frisk luft

Myterna om den smutsiga luften ombord är till stora delar avskriven numera. Men den gör dig fortfarande torr och uttorkad och den lägre halten av syre får dig att känna dig trött. En liten promenad och du mår genast bättre.

8. Kosta på dig en massagebehandling

Det behöver inte vara en svindyr spabehandling på hotell. En enklare variant duger bra. Det får kroppen må bra på massor av olika sätt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande