1 av 5: Det finns många knep för att undvika rädslan när du åker flygplan – här är fem av dem!
<p>Kommersiella flygplan kan flyga även om en motor skulle stanna.<br></p>
2 av 5: <p>Kommersiella flygplan kan flyga även om en motor skulle stanna.<br></p> Foto: Istock
Prata med personalen om din rädsla – de är vana att lyssna och svara på frågor.
3 av 5: Prata med personalen om din rädsla – de är vana att lyssna och svara på frågor. Foto: Getty
Ju mer du utsätter dig för det du är rädd för, desto mindre kommer ångesten att bli.
4 av 5: Ju mer du utsätter dig för det du är rädd för, desto mindre kommer ångesten att bli. Foto: Airbus
Om inget annat hjälper finns det kurser som är specialiserade på flygfobi.
5 av 5: Om inget annat hjälper finns det kurser som är specialiserade på flygfobi. Foto: Istock

Så botar du din flygrädsla – enkla tips som funkar

Flygrädsla fortsätter att plåga många. Men det finns sätt att bli av med den.

Här är de 12 bästa tipsen.

Många människor är rädda för att flyga, trots att det statistiskt sett är ett av de säkraste transportsätten. Anledningen är att rädslan oftare är starkare än logiken och kroppen inte känner skillnad på om rädslan är fantasi eller verklighet.

Men risken för att ett flygplan kraschar är minimal. Att flyga med dagens moderna trafikflygplan är otroligt säkert och har bara blivit allt säkrare genom åren.

Kommersiella flygplan är utrustade med minst två motorer, vilket innebär att om en motor mot förmodan skulle stanna, kan flygplanet flyga med enbart en motor. Dock värt att veta är att det är vingarna, och inte motorerna, som gör att flygplan kan flyga. Det vill säga att om båda motorerna teoretiskt sätt skulle stanna kan planet glidflyga. Trots detta finns det många som känner oro inför att flyga.

Fobi för att flyga

– Genom att identifiera rädslan blir det ofta lättare att hantera den, säger Peter Rasmussen, Nordeuropachef på British Airways.

– Det finns mycket som flygbolaget kan göra för att hjälpa och personalen ombord är vana vid att hantera flygrädda passagerare. Om du som flygrädd till exempel känner dig tryggare på ett visst ställe i flygplanet, kanske längst fram eller i mitten, så kan du be om att få boka den platsen. Personalen kan även hjälpa dig lindra oron genom att svara på frågor som kan vara lugnande, till exempel vad turbulens egentligen beror på. Det finns även effektiva kurser som flygrädda kan gå för att minska eller bota flygrädsla och flygfobi.

 

12 bästa tipsen på hur du kan minska flygrädslan (enligt British Airways):

1. Identifiera din rädsla

Är det kanske känslan av att inte ha kontroll som skrämmer dig? Eller är det rädslan över att vara instängd? Det blir lättare att identifiera och bearbeta oron om du försöker komma på när flygrädslan började.

2. Förlita dig på säkerheten

Försök lita på fakta kring att flyg är ett av de säkraste sätten att färdas på. Du har säkert hört det förr, men man löper betydligt större risk när man sätter sig i bilen och kör till flygplatsen än under själva flygningen.

3. Läs på om flygplan

Flygplan är utformade för att flyga. Läs på om flygplan och flygresor och lär dig vad som orsakar olika ljud, rörelser och så vidare. Många upplever exempelvis turbulens som obehagligt, men turbulens är naturligt och inte alls farligt utan beror oftast på mild vind i luften.

4. Besök en flygplats

Åk till en flygplats och vänj dig vid miljön utan att känna stressen över att behöva flyga. Titta på flygplan som startar och landar medan du tar en fika i lugn och ro.

5. Stressa inte

Sov och ät ordentligt innan du ska flyga, det hjälper till att lugna nerverna. Kom i god tid till flygplatsen så att du hinner förbereda dig inför avfärd.

 

Kom till flygplatsen i god tid så att du slipper stressa. Foto: Shutterstock

6. Var öppen med din rädsla

Du är inte ensam om att vara flygrädd så försök inte att dölja eller undertrycka dina känslor. Prata om dem i stället.

7. Prata med personalen

Personalen är vana vid flygrädsla och kan lugna dig genom att lyssna på dig och svara på frågor om något oroar dig.

8. Undvik alkohol

Att försöka lindra rädslan med alkohol kan ge motsatt effekt och i stället ge känslan av att du tappar kontrollen. Dessutom bearbetar du inte rädslan utan behåller den, kanske till och med förstärker den inför nästa gång du ska flyga.

9. Testa avslappningsövningar

Olika avslappningsövningar kan få dig att tänka på annat och ge dig kontroll över situationen. Ta djupa andetag, fokusera på ditt semestermål och försök att slappna av i stället för att hålla krampaktigt i armstödet vid start och landning.

10. Gå en kurs

Om inget hjälper så finns kurser, så kallad kognitiv beteendeterapi, för att minska eller bota flygrädsla och flygfobi. Dessa kurser arrangeras av både flygbolag, flygplatser och kliniker specialiserade på flygfobi. De allra flesta kan flyga utan några större problem efter behandling.

11. Upptäck skönheten i att flyga

I den kritikerrosade bästsäljaren "Skyfaring: A journey with a pilot" berättar piloten Mark Vanhoenacker hur han ger upp en akademisk karriär för att uppfylla pojkdrömmen att bli pilot. Boken har fascinerat läsare världen över genom Marks poetiska beskrivningar över en i dag så vardaglig sak som att flyga.

12. Flyg, flyg, flyg

Ju mer du utsätter dig själv för det du är rädd för så kommer ångesten att minska och till sist försvinna. Det värsta du kan göra är att undvika det du är rädd för. Njut, det är fantastiskt att kunna flyga.

Källa: British Airways

 

MISSA INTE:

Sex är bästa botet mot flygrädsla – enligt terapeuten

Allt du vill veta om flyg – men inte vågar fråga

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande