ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Piloterna: Så ser vi om något är fel när vi reser

Det finns vissa saker som lediga piloter inte kan släppa när de flyger privat.

Det finns vissa saker som lediga piloter inte kan släppa när de flyger privat.

1/3

Foto: GETTY IMAGES

En pilot tipsar om att alltid räkna antalet stolsrader till närmsta nödutgång.

En pilot tipsar om att alltid räkna antalet stolsrader till närmsta nödutgång.

2/3

Foto: GETTY IMAGES

Ljud och vingarnas utseende är också något som de gärna kontrollerar.

Ljud och vingarnas utseende är också något som de gärna kontrollerar.

3/3

Foto: GETTY IMAGES

Piloterna: Så ser vi om något är fel när vi reser

Att vara servitris och gå på krogen eller tandläkare och besöka lokaltandvården kan kännas udda.

Men att vara pilot och resa som passagerare är snudd på jobbigare.

Det är inte helt lätt att koppla av om du är yrkespilot men exempelvis flyger i väg på en privat semesterresa.

Det visas av inläggen från piloter på webbsajten Quora där de öppenhjärtigt berättar vad de tänker på när de är ute och flyger som vanliga passagerare bland alla andra.

De visar sig vara tämligen på sin vakt inför eventualiteten att något skulle gå fel.

John Chesire, en pensionerad flygkapten skriver:

"Jag ser mig alltid om efter närmaste nödutgång. Sedan räknar jag antalet stolsrader dit. Jag gör så för att jag, om det skulle behövas, kan ta mig dit i mörker, under vatten, genom rök eller om planet hamnat upp-och-ner. För jag vet ju var nödutgången är och jag kan räkna stolsraderna bara genom att röra vid dem".

Slår larm om något är fel

Piloten Robin Brewer:

"Jag kollar in vingarna på planet genom kabinfönstret. Jag kanske inte är någon expert på just det här aktuella flygplanet men jag vet hur normalt ser ut. Jag skulle absolut slå larm om jag upptäckte något felaktigt. Innan jag blev pilot visste inte vad som var normalt i sammanhanget och vad som inte var det".

Tom Farrier, en före detta flygsäkerhetschef skriver:

"Ljud är alltid viktiga att lyssna till men en passagerarkabin är oftast ganska isolerad från ljud som kan indikera någon form av flygproblem. Lukter å andra sidan når kabinen lättare och en del av dem, som de av bränsle, är ganska distinkta.

En oväntad och större förändring av planets vinkel mot solen kan vara första tecknet på en kursändring. Surr som kallar kabinpersonalen till intercomsamtal är en annan signal att ha koll på".

Planet svängde fel

Yrkespiloten Alan Matthews skriver om när han var passagerare vid en landning i Miami nyligen:

"Plötsligt svängde inte piloten till vänster som väntat. I stället svängde han till höger och bort från landningsbanan. Då fattade jag direkt att något hade gått fel. Det visade sig att vi hade en trasig vingklaff. Ingen stor grej men vi var tvungna att cirkla runt i luften medan piloten förberedde en landning utan klaffar och flygplatsen fick räddningsutrustning på plats vid landningsbanan".

Källa: indy100.com

 

LÄS MER:

Annons

ELISABETH MONTGOMERY