Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa resor i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Sajten Thrillist har gått igenom nyhetsbrevet Callback, som är en del av Nasas Aviation Safety Reporting System, och plockat ut några av de mest uppseendeväckande rapporterna som piloter delat med sig av under det senaste decenniet.
Sajten Thrillist har gått igenom nyhetsbrevet Callback, som är en del av Nasas Aviation Safety Reporting System, och plockat ut några av de mest uppseendeväckande rapporterna som piloter delat med sig av under det senaste decenniet.
Sajten Thrillist har gått igenom nyhetsbrevet Callback, som är en del av Nasas Aviation Safety Reporting System, och plockat ut några av de mest uppseendeväckande rapporterna som piloter delat med sig av under det senaste decenniet.
Historierna som rullas upp är både skrämmande, skrattretande – och smått otroliga.
Historierna som rullas upp är både skrämmande, skrattretande – och smått otroliga.
Historierna som rullas upp är både skrämmande, skrattretande – och smått otroliga.
Flygrädda gör klokt i att inte läsa artikeln.
Flygrädda gör klokt i att inte läsa artikeln.
Flygrädda gör klokt i att inte läsa artikeln.
1 AV 3
Sajten Thrillist har gått igenom nyhetsbrevet Callback, som är en del av Nasas Aviation Safety Reporting System, och plockat ut några av de mest uppseendeväckande rapporterna som piloter delat med sig av under det senaste decenniet.
Foto: Colourbox
2 AV 3
Historierna som rullas upp är både skrämmande, skrattretande – och smått otroliga.
Foto: Colourbox
3 AV 3
Flygrädda gör klokt i att inte läsa artikeln.
Foto: Istock

Piloterna avslöjar sina värsta misstag i luften

"Att flyga är säkrare än att åka bil". Påståendet är visserligen sant, men när misstag väl sker ombord på flyg kan de få stora konsekvenser.

Här avslöjar några piloter sina värsta erfarenheter ombord.

Sajten Thrillist har gått igenom nyhetsbrevet Callback, som är en del av Nasas Aviation Safety Reporting System, och plockat ut några av de mest uppseendeväckande rapporterna som piloter delat med sig av under det senaste decenniet.

Och historierna som rullas upp är både skrämmande, skrattretande – och smått otroliga. Flygrädda gör klokt i att sluta läsa nu. Här är nämligen de tio bästa av de värsta händelserna som piloterna varit med om:

1. Det kommer en snöplog på landningsbanan 

"Det var några centimeter snö på marken och jag såg en plogbil på taxibanan, men hörde inga markfordon som använde sig av trafikrådgivningen. Jag gjorde en visuell sista check av landningsbanan, och eftersom jag varken såg eller hörde någon trafik påbörjade jag starten.

Under accelerationen svänger plötsligt en snöplog in på landningsbanan från en korsande bana. Snöplogen gör en 90 graders högersväng, och börjar köra mot oss. Vid den tidpunkten har jag redan fått upp en sådan hastighet att det bara är att fortsätta och lyfta. Jag skulle uppskatta att vi passerade snöplogen med 30 meters vertikal marginal och 15 meter horisontellt."

Foto: Colourbox

2. Vingen saknar några bultar, säger passageraren

"Efter en avslutad flygning ville en passagerare som suttit på den vänstra sidan av planet prata med oss. Passageraren tog fram en ritning av den vänstra vingen och påstod att det saknades bultar och en del av panelen på vingen. Vi tog det vidare till underhåll. Flygplansmekanikerna bekräftade att det saknades bultar och att en vingpanel var lös. Det hade sett normalt ut innan vi lyfte, men lossnat under flygningen."

3. Passagerare ramlar ner i elektronikrummet

"Jag behövde gå ner i elektronikrummet i planet och sa till flygvärdinnan att det inte var okej att börja boardingen av planet. Jag hörde själv när hon vidarebefordrade meddelandet till gaten. Innan jag gick ner i elektronikrummet (som man kommer till genom en golvlucka nära huvudingången) sa jag till flygpersonalen att inte låta någon komma i närheten.

Strax efter att jag kommit ner hörde jag en duns. Jag tittade till höger och insåg att en passagerare hade ramlat ner. Jag frågade honom om han var okej, och han sa ja. Efter någon minut ställde han sig upp och klättrade upp igen. Jag vet fortfarande inte vem som tillät passagerarna att boarda planet."

Foto: Colourbox

4. Hårsmån från en kollision 

"Vi var nära att krocka med ett litet propellerplan på 2 500 meters höjd. Det kom emot oss i en klockan elva-riktning från nordväst med riktning mot sydöst. Planet passerade ungefär 100–150 meter framför oss och inte mer än 30 meter ovan oss. Propellerplanet var så nära att vi kände av dess turbulens. Vår kollisionsvarnare var på och visade inga andra flygplan. Trafikledningen gav inga varningar. Och ingen undanmanöver gjordes eftersom händelsen var över innan vi hann reagera."

5. Tuschpennor orsakar dramatisk vändning

"På 10 000 meters höjd kände plötsligt vi piloter en stark lukt av målarfärg. Cockpitpersonalen initierade en rökundersökning, och efter att ha satt på masker och skyddsglasögon tog vi kontakt med flygvärdinnorna. Både den första och en bakre flygvärdinna kände lukten. Eftersom vi inte kunde lokalisera vart lukten kom från bestämde vi oss för att göra en nödlandning på närmsta flygplats.

Efter att ha fått klartecken från trafikledningen påbörjade vi en 180 graders gir, när den första flygvärdinnan ringde in till cockpit och berättade att källan till lukten var identifierad. Tydligen hade två barn i förstaklass tagit upp sina tuschpennor och satt och målade..."

6. Rätt landningsbana – fel flygplats

En pilot fick klartecken för visuell inflygning till landningsbana 18 och blev tillsagd att följa trafiken. Piloten sa att han såg trafiken framför sig och skulle följa den. Sedan går han ner och landar på en flygplats 10 kilometer norrut. När piloten ringde trafikledningen frågade de vad som hade hänt. Piloten förklarade att när han svängde för att följa trafiken hamnade han i perfekt läge för landningsbana 18 på den andra flygplatsen, så han fokuserade på den och landade helt enkelt där i stället.

7. På kollisionskurs med en hängflygare

"Trafikledningen rapporterade att vi hade ett flygande objekt i klockan 10–11-riktning 120 meter under oss. Objektet kommunicerade inte med trafikledningen och såg ut att vara på väg mot oss vänster ifrån. Vi bad om att få göra en liten vänstersväng, och fick okej. Jag tyckte då att jag såg objektet framför oss och frågade förstepiloten om han såg något, men han sa nej. Jag tittade på flygradarn och ingen trafik syntes där heller. Jag fortsatte titta...

Efter ett tag tyckte jag mig kunna uttyda att det var en stor fågel, och nu såg även förstepiloten ett det var något där. Plötsligt gjorde objektet en vänstersväng, och jag kunde se att det var en hängflygare. Kollisionen närmade sig med hög hastighet. Jag kopplade omedelbart ur autopiloten och gjorde en högersväng. Hängflygaren passerade vår vänstra vinge på 150 meters avstånd, i samma höjd. Vi informerade trafikledningen om hur nära ögat det varit och de var lika förvånade som vi över att en hängflygare lyckats komma upp i en sådan höjd."

Foto: Colourbox

8. Dryckesvagnen från helvetet

"Vi avslutade en passagerarfri flygning och landade mjukt. Förstepiloten kopplade ur autobromsarna och vi rullade i cirka 150 kilometer i timmen när en serveringsvagn plötsligt for in i cockpit som en projektil. Den slog i instrumentbrädan och min vänstra arm innan den flög upp i luften. Vätskorna sprutade över hela cockpit när vi kände lukten av något som verkade brinna.

Kaptenen behöll kontrollen över flygplanet och körde dit vi hänvisades. Vi gick igenom skadorna. Panelbelysningen på instrumentbrädan var ur funktion och själva formen hade böjts. Vagnen var helt bucklig och hade även skadat två kabinsäten. Vi kom fram till att hela situationen hade kunnat förhindras om vi hade säkrat dörren till cockpit innan avgång."

9. Flygning under en bro

"Under en start med ett sjöflygplan närmade vi oss flyghastighet när en speedboat i mycket hög hastighet plötsligt kom runt hörnet under bron som var mitt framför oss. Jag tror att båtföraren såg oss i sista sekund, men eftersom han körde så fort kunde han inte ändra sin kurs särskilt mycket. Det var i alla fall tillräckligt för att svänga precis framför oss.

Vi färdades för snabbt för att manövrera och undvika faran för båten och oss själva, men för långsamt för att lyfta. När vi slog i hans svallvågor lyfte planet. Vi accelererade för att inte hamna i vattnet igen, samtidigt som sikten av bron började fylla hela vår vindruta. Det fanns bara ett alternativ – att flyga under bron. Vi var ungefär två-tre meter över vattnet och knappt 15 meter under bron."

10. En hjälm hade varit bra

"Jag blev tillsagd att öka från 5 000 meters höjd till 5 800. Jag gjorde som jag blev tillsagd, men hamnade i en kraftig turbulens och slog mig medvetslös. När jag vaknade igen var planet nere på 4 500 meters höjd. Turbulensen var över, och jag landade."

 

Källa: Thrillist

 

LÄS OCKSÅ:

 Desperata ropet på hjälp mot flygfisarna
17 saker du vill veta men inte vågar fråga om flyg
10 flygplatser som är bättre än alla andra