Brandenburg Airport skulle egentligen öppna 2012.
1 av 4: Brandenburg Airport skulle egentligen öppna 2012. Foto: Shutterstock
<p>Flygplatsen ser färdig ut, men ännu har inte ett enda flygplan lyft härifrån. Foto: <a href="https://www.flickr.com/photos/simpel1/15270698749/" target="_blank">Flickr/Nick Simanek</a><br></p>
2 av 4: <p>Flygplatsen ser färdig ut, men ännu har inte ett enda flygplan lyft härifrån. Foto: <a href="https://www.flickr.com/photos/simpel1/15270698749/" target="_blank">Flickr/Nick Simanek</a><br></p> Foto: / Nic
<p>Tidigare den här månaden nådde projektet en ny botten när vd:n avgick. Foto: <a href="https://www.flickr.com/photos/hotgear/7203538882/" target="_blank">Flickr/bytesheiber</a><br></p>
3 av 4: <p>Tidigare den här månaden nådde projektet en ny botten när vd:n avgick. Foto: <a href="https://www.flickr.com/photos/hotgear/7203538882/" target="_blank">Flickr/bytesheiber</a><br></p> Foto: Dirk Eubel - Berlin / Dirk Eubel - Berlin
<p>Avgångshallen ekar tom. Foto: <a href="https://www.flickr.com/photos/hotgear/7203547074/in/album-72157629741188312/" target="_blank">Flickr/bytesheiber</a></p>
4 av 4: <p>Avgångshallen ekar tom. Foto: <a href="https://www.flickr.com/photos/hotgear/7203547074/in/album-72157629741188312/" target="_blank">Flickr/bytesheiber</a></p> Foto: Dirk Eubel - Berlin / Dirk Eubel - Berlin

Övergivna flygplatsen – Berlins pinsamma fiasko

2012 skulle Brandenburg Airport i Berlin öppna, men fem år senare står den i princip helt övergiven.
Flygplatsen har nu blivit en nationell driftkucku och det råder tvivel om den överhuvudtaget kommer att öppna.
– Om du kollar på listan över misslyckande så börjar du tvivla på tyskarnas beryktade ingenjörskonst, säger journalisten Hans Brandt till News.com.au.

Brandenburg Airport skulle öppna upp sina portar 2012.

Men fortfarande har inte ett enda flygplan lyft från den tyska huvudstadens nya flygplats.

Samtidigt tickar kostnaderna på och enligt australiska News.com.au kostar den skattebetalarna cirka en 9,5 miljoner kronor per dag. Samtidigt har den beräknade kostnaden på 19 miljarder kronor stigit till 57 miljarder kronor.

Tidigare den här månaden nådde projektet en ny botten när vd:n avgick.

– Den kanske aldrig öppnar, säger en tidigare anställd om flygplatsen till News.com.au.

Övergiven flygplats i Berlin

De ansvariga står dock på sig och menar att 82 procent av milstolparna - som krävs för att öppna flygplatsen - är uppnådda.

Men en talesperson var av en annan ståndpunkt.

– Bara en människa som går på droger kan ge dig garantier för denna flygplats, sa hen i fjol.

Flygplatsen hånas nu av tyskarna och hela projektet ses som en förödmjukelse mot den berömda tyska effektiviteten.

"Det är ingen flygplats. Det är en för stor busstation eftersom du inte kan boarda ett flyg, men det finns bussar som avgår varje timme", lyder ett av skämten som gör narr av projektet.

LÄS MER: Här är flygplatsen som är bäst i hela världen 

Stora misslyckande med flygplatsen

Vad är det då som har gått snett?

Enligt News.com.au beror misslyckandet på flera olika orsaker: Från de 90 kilometer långa kablarna som installerades fel och alla 4 000 dörrar som fick fel nummer till de alldeles för korta hissarna.

Även det "futuristiska" brandsäkerhetssystemet har misslyckats fullständigt i tester med larm som inte utlöstes och en överhängande explosionsrisk.

LÄS MER: Greps av polis – efter tre veckor på flygplats 

Riv den – och bygg upp den igen

Travelnews skriver 20 mars att Thomas Dirks, hög chef på Eurowings, har tröttnat på att vänta och vill att man river flygplatsen och bygger upp den igen. Dock har han inte med sig ledning i Lufthansa.

Kostnaden för den nya flygplatsen är nu upp i 7,3 miljarder euro, uppger Travelnews.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande