Commercial Aircraft Corporation of China, Comac, satsar för att komma in på marknaden.
1 av 3: Commercial Aircraft Corporation of China, Comac, satsar för att komma in på marknaden. Foto: SHUTTERSTOCK
Comac är ett bolag som bildades i Shanghai för tio år sedan.
2 av 3: Comac är ett bolag som bildades i Shanghai för tio år sedan. Foto: SHUTTERSTOCK
Företaget, och dess plan, beräknar att tas i tjänst 2020.
3 av 3: Företaget, och dess plan, beräknar att tas i tjänst 2020. Foto: SHUTTERSTOCK

Okända företaget satsar – på att bli nästa flygjätte

Boeing och Airbus har ståtat som flygtillverkarbranschens två orubbliga giganter länge nu.

Men nu får de en utmanare värd att ta på allvar:

Kinesiska staten och flygbolaget du knappast hört talas om.

I konkurrensen med Boeing och Airbus ter sig de flesta andra flygtillverkare som dvärgar. 

Men sedan tio år tillbaka håller kinesiska staten på att bygga upp sin egen flygtillverkning.

Det handlar om Comac – eller Commercial Aircraft Corporation of China – ett bolag som bildades i Shanghai för tio år sedan.

Sedan dess har man utvecklat ett jetplan i mellanstorlek kallat ARJ21 Xiangfeng och med plats för 105 passagerare, skriver The Telegraph.

LÄS MER: Nytt flygbolag på EU:s svarta lista – för osäkert

Dock är den globala marknaden tuff för Comac, där konkurrenter som Boeing och Airbus regerar. Foto: SHUTTERSTOCK

Comac tar plan i tjänst 2020

Men nu är bolagets stora hopp knutet till planet C919, ett tvåmotorigt jetplan som premiärflögs i maj och beräknas tas i tjänst 2020. 

Planet sägs ha plats fört upp till 190 passagerare. Den är också utvecklad för att klarar av flygningar om upp till omkring 500 mil. Vilket, till exempel , skulle göra planet lämpligt för sträckan New York - Los Angeles.

Främsta syftet med Comac är att minska Kinas beroende av Boeing och Airbus fört landets inhemska flygnät.

LÄS MER: SAS utsett till ett av världens säkraste flygbolag

General Electric har lagt en order

Men Asiens supermakt drömmer också om en internationell marknad för sin unga flygtillverkare.

Av de 785 beställningar Comac har i dag är den stora merparten från kinesiska flygbolag. Men det är värt att notera att amerikanska General Electric har lagt en order om 20 plan – och redan 2011 skrevs ett samarbetsavtal om utvecklingen av nya C919 mellan Comac och lågprisjätten Ryanair.

Så vem vet - att utmana Boeing och Airbus kan kännas som en snudd på vansinnig idé. Men det moderna Kina är inte känt för att sakna varken drivkraft eller uthållighet.

Som en jämförelse mellan flygplanstillverkare kan nämnas att amerikanska Boeing 2016 levererade 748 plan och europeiska Airbus 688. De enda andratillverkare som kom något så när nära de två jättarna var  kanadensiska Bombardier med 249 plan och Embraer (med bas i Brasilien) med 225.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande