Också minstingen i familjen har rätt till förseningsersättning.
1 av 2: Också minstingen i familjen har rätt till förseningsersättning. Foto: GETTY IMAGES
Domen kommer gälla alla spädbarn inom EU.
2 av 2: Domen kommer gälla alla spädbarn inom EU. Foto: GETTY IMAGES

Ny dom ger spädbarn ersättning vid försening

En dansk domstol har fattat en unik dom som berör alla inom EU:

Också spädbarn har rätt till kompensation för flygförseningar.

Domstolen ålägger nu ett flygbolag att ersätta en dansk baby med nära 6 000 svenska kronor (600 euro).

Barnet, som var yngre än två år, skulle resa med sin mor och äldre syster från Köpenhamn till Phuket, Thailand den 27 januari 2015. Men planet blev försenat och familjen krävde kompensation från flygbolaget Thomas Cook Scandinavia Airlines A/S. 

Spädbarn på flyg – ett undantag

I många år har flygbolag hävdat att spädbarn under två år är undantagna från reglerna om kompensation för flygförseningar då de inte behöver eget säte under flygning. 

Men advokater som familjen anlitat menade att då familjen fått betala en extra avgift för sitt yngsta barn så hade det inte åkt gratis. 

Därför var spädbarnet liksom de andra flygpassagerarna berättigat till ersättning för flygförseningen. 

LÄS MER: Flygförsening – få vet om sin rätt till ersättning 

Och domstolen höll med.

De två äldre familjemedlemmarna har tidigare fått ersättning, men nu får minstingen det också (beloppet är på 600 euro).

Även om du reser i mammas knä har du rätt till ersättning. Foto: GETTY

Air Help som hjälp

Till sin hjälp hade familjen anlitat Air Help, ett företag som specialiserat sig på att hjälpa passagerare som på olika sätt hamnat i tvist med researrangörer. Just kompensation för flygförseningar är ett vanligt tvisteämne.

Enligt Air Help är den danska domen ett juridiskt genombrott. Företaget hävdar att den innebär nytt rättsligt prejudikat i EU-lagstiftningen (EG261) och ger alla spädbarn utan eget säte på flygplan rätt till kompensation vid försenade eller inställda flyg.

– Det här är en jättevinst för barnfamiljer och en stor framgång för Air Helps juridiska expertis, säger Andreas Hermansson, Sverigechef för Air Help. 

Ett steg framåt för EU-lagen

– Det är ett välkommet steg framåt för EU-lag. Passagerarrättigheter är en fundamental del av konsumenträttigheter i Sverige. Det här domslutet kommer att ha en positiv effekt för alla som söker kompensation för flygförseningar.

Företaget säger sig ha kämpat med ärendet i två år på uppdrag av barnfamiljen.

– Flygbolag har i åratal vilselett föräldrar genom att hävda att barn under två år tekniskt sett inte har en egen plats på planet, och därför heller inte har haft rätt till kompensation, säger Air Helps chefsjurist Christian Nielsen.

LÄS MER: Flygen som är bäst & sämst på ersättning

– Men spädbarnet lider ju också av förseningen, varför ska en teknikalitet som en icke-tilldelad sittplats göra att de inte har rätt till kompensation?

– Den här domen kommer att ge spädbarn under två år samma rättigheter som andra människor när de drabbas av flygavbrott som omfattas av EU-lagstiftningen. Domslutet är inte bara bindande för Danmark, det kommer även att påverka domstolar runtom i Europa att ta snarlika beslut. 

Kontor i Europa, Asien och Nordamerika

Sedan Air Help grundades för fyra år sedan har företaget hjälpt mer än två miljoner resenärer att granska och behandla kompensationsärenden gällande flygtrafik till ett värde av mer än 1,7 miljarder kronor. Företaget har kontor i fem städer i Europa, Asien och Nordamerika och finns representerade i 30 länder, samt erbjuder stöd och rådgivning på 15 språk. 

Företaget sysselsätter över 500 anställda globalt.

Aktuellt just nu