Nu visas världens sista Concorde upp på Aerospace Bristol i Storbritannien.
1 av 6: Nu visas världens sista Concorde upp på Aerospace Bristol i Storbritannien. Foto: AIRBUS/AEROSPACE BRISTOL
Planet, med numret 216, var det sista som byggdes och även det sista att flyga.
2 av 6: Planet, med numret 216, var det sista som byggdes och även det sista att flyga. Foto: AIRBUS/AEROSPACE BRISTOL
Den berömda flygplansmodellen fann i trafik från 1976 till 2003.
3 av 6: Den berömda flygplansmodellen fann i trafik från 1976 till 2003. Foto: BRITISH AIRWAYS
Sedan flygplanet landade 26 november 2003 har det stått stilla på flygplatsen i Bristol.
4 av 6: Sedan flygplanet landade 26 november 2003 har det stått stilla på flygplatsen i Bristol. Foto: BRITISH AIRWAYS
Kabinen på en Concorde var trång och högljudd.
5 av 6: Kabinen på en Concorde var trång och högljudd. Foto: AEROSPACE BRISTOL
 
På museet får du även kliva in i flygplanet. Bild från en flygsimulator för Concorde.
6 av 6: På museet får du även kliva in i flygplanet. Bild från en flygsimulator för Concorde. Foto: BRITISH AIRWAYS

Nu kan du ta en rundtur i världens sista Concorde

Concorde är ett av tidernas mest ikoniska flygplan.

Nu utgör det allra sista exemplaret hjärtat i ett nytt Mecka för alla flygentusiaster:

Det nya stora flygmuseet i brittiska Bristol som öppnade i tisdags.

"Det finns fler amerikanska astronauter än det finns Concordepiloter".

Så står det på en stor affisch vid ingången till Aerospace Bristol, det nya flygmuseet i Bristol som kostade drygt 200 miljoner att uppföra.

Citatet säger en hel del om det berömda överljudsplanet. Concorde blev berömt för att avverka sträckan London–New York på bara tre och en halv timme. Det fanns i trafik från 1976 till 2003 då det pensionerades på grund av sina allt för höga bränslekostnader (en flygolycka med planet 2000 bidrog också).

Concorde Alpha Foxtrot i Bristol

Det exemplar av planet som står på hedersplats i det nya museet är det med numret 216, även känt som Alpha Foxtrot. 

Det var det sista planet som byggdes av modellen och även det sista att flyga. Sista landning ägde rum till storpublik på flygplatsen just i Bristol den 26 november 2003.

LÄS MER: Delar av Concordeplanen auktioneras bort 

Innan Alpha Foxtrot hamnade på museet stod det parkerat i en flyghangar i staden i 14 år. 

Bristol har en lång och ärorik historia som flygstad och det speglas förstås när flygets framväxt under 1900-talet berättas kronologiskt i museets salar, skriver The Telegraph.

Nu utgör Alpha Foxtrot hjärtat i det nya museet – och besökare välkomnas in i planet. Foto: ADAM GASSON/AEROSPACE BRISTOL

Gå ombord på museets Concorde

Berättelsen börjar 1910 när det först började byggas flygplan i staden och därefter möts besökaren av en lång rad historiska flygplan, stridsflyg från båda världskrigen, tävlingsplan från 1930-talet, efterkrigstidens helikoptrar och flygplan ända fram till dagens Airbus (vars vingar tillverkats i Bristol) och modern satellitteknologi.

Här finns också ett flertal flygsimulatorer och interaktiva aktiviteter att testa. 

LÄS MER: Nya framtidsplanet: "Concorde Junior"

Men höjdpunkten är Concordeplanet som än i dag ser futuristiskt ut. I själva verket var en resa med planet knappast någon lyxupplevelse – kabinen var trång, motorljuden volymstarka och biljettpriset mycket högt. Men den korta flygtiden gjorde planet svårslagbart.

I Bristol kan man ta en rundtur i planet och lyssna till anekdoter från piloter och andra som var med under flygplansmodellens gyllene era.

En flygresa med Concorde var trång och dyr – men den korta flygtiden gjorde planet svårslaget. Foto: ADAM GASSON/AEROSPACE BRISTOL

LÄS MER: Ny flyglinje från Stockholm till Bristol i höst 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande