ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Norwegians vd: "Införs flygskatten kan ni glömma det här"

Norwegians vd är i Stockholm för att träffa näringsminister Mikael Damberg (S).

Norwegians vd är i Stockholm för att träffa näringsminister Mikael Damberg (S).

1/3

Foto: LISA MATTISSON

Regeringen föreslår en svensk flygskatt från 1 januari 2018, som kritiseras av flera flygbolag.

Regeringen föreslår en svensk flygskatt från 1 januari 2018, som kritiseras av flera flygbolag.

2/3

Foto: DAVID PEACOCK

Framtida flygrutter påverkas även av möjligheterna att flyga över Ryssland.

Framtida flygrutter påverkas även av möjligheterna att flyga över Ryssland.

3/3

Foto: HELENA LUNDBERG

Norwegians vd: "Införs flygskatten kan ni glömma det här"

Stockholm Arlanda blir nav för ett stort antal nya flygrutter ut i världen och en ny direktlinje mellan Göteborg och New York lanseras.

Eller: En nedläggning av Stockholm Skavsta, fler flygningar från Oslo och Köpenhamn – och definitivt ingen ny flyglinje från Göteborg. 

Vad som blir verklighet beror på flygskatten och Ryssland, menar Norwegians vd Björn Kjos. 

Det är ett "sliding doors"-scenario som Norwegians vd Björn Kjos målar upp under sitt Sverigebesök. Han är på plats i Stockholm för att träffa närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S). I onsdags blev det klart att regeringen föreslår en höjd flygskatt från den 1 januari 2018. Ett beslut som kritiserats hårt av flygbolagen SAS, Norwegian och BRA. 

Björn Kjos berättar om Norwegians planer att göra Arlanda till ett nav för långdistansflyg och visar upp en lång lista med nya direktlinjer som flygbolaget vill lansera från Arlanda. 

Delhi, Karachi, Calcutta, Mumbai, Islamabad, Lahore, Changdu, Seoul, Osaka och Hong Kong. 

– Införs flygskatten kan ni glömma det här, säger han. 

Flygskatt i Sverige

Syftet med flygskatten är att minska klimatpåverkan och får resenärer att välja andra, mer miljövänliga, alternativ. Med förslaget skulle skatten delas upp i tre nivåer, som Dina Pengar tidigare rapporterat om:

  • 80 kronor i skatt för resor inom Europa.
  • 280 kronor för resor utanför Europa som är max 600 mil från Arlanda.
  • 430 kronor för resor utanför Europa som är längre än 600 mil från Arlanda. 
  • Barn under två år ska undantas från beskattningen. 

– Utsläppen från flygresorna har ökat framför allt till utlandet och prognoserna visar på en fortsatt ökning. Vi måste minska våra utsläpp och därför måste vi minska de här resorna, säger finansmarknadsminister Per Bolund.

SAS, Norwegian och BRA emot

Beslutet fick SAS, Norwegians och BRA:s vd:ar att gå samman i en debattartikel i Dagens Industri med ett löfte att halvera de faktiska fossila koldioxidutsläppen. 

– Folk vill resa oavsett. Blir det dyrare kommer folk i södra Sverige att sätta sig i bilen och köra till Köpenhamn, och Göteborgstrafiken kommer gå till Oslo. De flyger hellre längre än betalar mer. I might be a stupid idiot, men jag menar att det blir mer koldioxidutsläpp då, säger Björn Kjos. 

Lösningen ur hans perspektiv är i stället mer moderna plan – och fler direktflyg.

– Vill du reducera koldioxidutsläppen ska du fortsätta flyga som i dag. Med moderna flygplan kan du minska utsläppen med 40 procent. Då kan du dubbla trafikmängden utan att öka utsläppen. Att folk börjar resa via omvägar på grund av en skatt i Sverige hjälper inte det globala utsläppet. 

Flyg från Göteborg till New York

Norwegian räknar med att flygskatten skulle kosta bolaget närmare 400 miljoner. 

Det planerade direktflyget mellan Göteborg och New York skulle gå på 10 miljoner kronor extra per år, enligt Björn Kjos. Och då blir den inte lönsam nog att starta upp. 

– Det blir för dyrt. Och det är inte bara tomma hot. Vi såg vad som hände med flygplatsen i Rygge. Det var så meningslöst. De trodde att 100 kronor extra för en flygbiljett, det är inte mer än en halvliter öl. Men resenärerna tog inte det, Rygge blev nedlagt och 1 000 arbetstillfällen försvann. Och nu jobbar de för att ta bort skatten igen. 

Norwegianchefen har tidigare förutspått att flygskatten kommer tvinga Skavsta flygplats att stänga, och det håller han fast vid.

– Personligen tror jag inte att Skavsta överlever, säger Björn Kjos. 

Om flygskatten inte blir av, kan du garantera att flyglinjen mellan Göteborg och New York blir av då?

– Vi har det på kartan, definitivt. Den kommer när vi får våra nya plan 2019.

Får inte flyga över Ryssland

Nu hoppas Norwegianchefen i stället på ett flygtillstånd över Ryssland. I dagsläget är SAS det enda bolaget som får flyga över Sibirienkorridoren i Ryssland från Arlanda. 

Det innebär att en flygresa till Thailand tar upp till en timme längre. Bearbetningen av Ryssland är också en del av anledningen till att Björn Kjos träffar Mikael Damberg. 

– Oavsett om man gillar det eller inte så är det ett politiskt beslut. Det är bara politiker som kan ingå sådana avtal mellan länder.

Hur långt bort kan ett sådant beslut vara?

– Det ska förhandlas innan året är slut, säger Björn Kjos. 

Om ni får grönt ljus, vilka är de första destinationerna ni skulle satsa på då?

– Tokyo, Seoul, Beijing och Shanghai för att nämna några. 

Ett ja från Ryssland skulle innebära att Arlanda blir ett ännu större nav för det norska flygbolaget. Norwegian har 250 flygplan beställda som ska sättas in i trafik de närmaste åren. 

– Vi har sagt att vi planlägger 30 rutter till Asien från Arlanda om det blir verklighet, säger Björn Kjos. 

En klar ökning av antalet flyglinjer – men också en klar förkortning av flygtid jämfört med nuvarande flygrutter.

 

LÄS MER:

Annons

ELISABETH MONTGOMERY