Planet skapare, företaget Boom Supersonic, har döpt det till Boom Overture.
1 av 5: Planet skapare, företaget Boom Supersonic, har döpt det till Boom Overture. Foto: Boom Supersonic press
Företaget beskriver det som "Son of Concorde".
2 av 5: Företaget beskriver det som "Son of Concorde". Foto: Boom Supersonic press
En prototyp (hälften så stor som det färdiga planet) är tänkt att provflygas senare i år.
3 av 5: En prototyp (hälften så stor som det färdiga planet) är tänkt att provflygas senare i år. Foto: Boom Supersonic press
Blir planet verklighet kommer det att korta restiden till mindre än hälften på många rutter.
4 av 5: Blir planet verklighet kommer det att korta restiden till mindre än hälften på många rutter. Foto: Boom Supersonic press
Laurene Powell Jobs, Steve Jobs änka, står bakom satsningen på det nya superplanet.
5 av 5: Laurene Powell Jobs, Steve Jobs änka, står bakom satsningen på det nya superplanet. Foto: Shutterstock

Mindre än halva restiden med nya överljudsplanet

Sedan det berömda överljudsplanet Concorde slutade flyga för sexton år sedan har flygentusiasterna drömt om en gång få uppleva ett lika snabbt passagerarplan igen.

Och nu kan det bli verklighet.

Bakom satsningen står Steve Jobs änka Laurene Powell Jobs .  

Steve Jobs änka Laurene Powell Jobs är delägare i det amerikanska investeringsföretag som nu satsar 100 miljoner dollar på  projektet att bygga ett nytt överljudsflygplan avsett för kommersiell passagerartrafik.  

Planet skapare, företaget Boom Supersonic, har döpt det till Boom Overture och beskriver det som “Son of Concorde”, Concordens arvinge. Hastigheten blir drygt två gånger ljudets.

En prototyp (hälften så stor som det färdiga planet) är tänkt att provflygas senare i år.

– Det är det snabbaste civilflygplan som nånsin byggts, säger Boom Sonics grundare Blake Scholl till The Independent

Blir planet verklighet kommer det att korta restiden till mindre än hälften på många rutter. En flygning från London till Bombay, eller från London till Dallas, kommer bara att ta runt fyra timmar. 

En resa från New York till London kommer nu bara ta drygt tre timmar i stället för sju. Att flyga mellan Sydney och Los Angeles kommer ta sex timmar och 45 minuter i stället för 15 timmar. 

Att flyga mellan Sydney och Los Angeles kommer ta sex timmar och 45 minuter i stället för 15 timmar. Foto: Boom Supersonic press

LÄS MER: Flyg stående - framtidens lågprisflyg 

Flera hinder på vägen att bygga Boom Overture 

Till flygbolagen som uttryckt intresse för att köpa det nya överljudsplanet hör Virgin Atlantic och Japan Airlines. 

Men det finns många hinder att övervinna om överljudsplanen i kommersiell trafik ska kunna återuppstå.

Ett är den stora bränsleförbrukningen, en avgörande orsak till att flygningarna med Concorde upphörde. Experterna menar att det kommer att gå åt mellan fem till sju gånger så mycket bränsle jämfört med dagens vanligaste passagerarplan.

Ett annat är bullret. Fast Boom Sonic hävdar att deras plan inte kommer att mullra mer än andra.

Ett tredje hinder är det faktum att det i dag är förbjudet att flyga över USA med den här typen av plan. 

LÄS MER: Testa att flyga Concorde – på planets egna museum 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande