Visste du att hälften av piloterna har somnat under en flygning – och att du skulle kunna nödlanda ett flygplan själv?
1 av 3: Visste du att hälften av piloterna har somnat under en flygning – och att du skulle kunna nödlanda ett flygplan själv? Foto: Getty Images
Bortglömda väskor måste lagras under 90 dagar. Sedan kan de säljas.
2 av 3: Bortglömda väskor måste lagras under 90 dagar. Sedan kan de säljas. Foto: Getty Images
Flygplan träffas av blixten oftare än vad man kan tro.
3 av 3: Flygplan träffas av blixten oftare än vad man kan tro. Foto: Getty Images

Här är flygvärldens 14 största hemligheter

Visste du att piloterna nickar till ibland? Eller att nödlandningar är relativt vanliga?

Flygvärlden är full av hemligheter som både kan lugna och skrämma passagerare. 

Här är 14 av flygvärldens största hemligheter som The Telegraph har sammanställt.

1. Du skulle kunna landa planet

Skulle båda piloterna insjukna eller på annat sätt blir oförmögna att landa planet kan en passagerare tvingas ta över spakarna.

Men det låter värre än vad det är.

Faktum är att med hjälp av assistans från marken samt autopilotsystemet finns det en god chans att du lyckas landa planet.

Det enda du ska göra är att lokalisera radion, ropa "mayday" och sen följa instruktionerna från assistenterna. 

2. Nödlandning sker hela tiden

Många hade troligtvis blivit nervösa, eller till och med fått panik, när piloten meddelar att planet måste göra en nödlandning. 

Men egentligen är oron ganska obefogad.

Bara på Londons flygplats Heathrow inträffar i snitt en nödlandning per vecka. Under 2013 inträffade 51 nödlandningar på Londonflygplatsen. 

3. Det händer att piloterna nickar till 

I samband med ett förslag om förändrade arbetstider avslöjade en studie från European Aviation Safety Agency, EASA, att nästan hälften av piloterna har somnat under en flygtur.

4. Du kan köpa bortglömda väskor

Det finns en lag som säger att glömda väskor måste förvaras i minst 90 dagar.

Men sen då? 

Då doneras eller auktioneras väskorna ut och pengarna går då till välgörande ändamål. 

5. Du kan sakna en flytväst

Alla platser på ett flygplan ska ha en flytväst nära till hands, men så är inte alltid fallet. 

George Hobica, flygexpert berättade för Huffington Post att: 

– Människor tar flytvästarna som souvenirer. Det är en fruktansvärd och straffbar handling. 

Så det kan vara värt att kolla att flytvästen verkligen är där den ska vara. 

6. Plan träffas ofta av blixten

Och det är inte så farligt som det låter. 

Patrick Smith, pilot och författare till boken Cockpit Confidential, berättade för The Telegraph att ett plan kan träffas av blixten 2-3 gånger per år.

Men det är ingen fara på taket då planen är byggda för att klara blixtnedslag. 

Energin som kommer från en blixt når aldrig in i kabinen, utan urladdas när den träffar planets aluminium. 

7. Så får du en uppgradering

De flesta av oss drömmer nog om att blir uppgraderade till första klass – utan extra kostnad. 

Den chansen finns, och för somliga är den större. 

Enligt The Telegraph så säger de flesta flygbolagen att man har en större chans att uppgraderas om man väljer en trafikerad sträcka, är en regelbunden kund, reser ensam och har en genuin anledning till varför en ska uppgraderas. 

En sådan genuin anledning kan till exempel vara din längd, graviditet eller smekmånad. 

Om du reser ensam och är en trogen kund ökar chanserna till en fri uppgradering. Foto: Getty Images

8. Flygbolagen manipulerar tiden

Ofta tar resan längre tid på papperet än i verkligheten. 

Anledningen är att flygbolagen vill gardera sig för att förbättra sin "punktlighetsstatistik". 

Därför kan det ibland stå att en resa tar två timmar, när den i själva verket bara tar 1 timme och 45 minuter. 

9. Det går inte att öppna dörrarna

Att öppna en flygdörr mitt under resan är för många en förbjuden men samtidigt frestande tanke, medan andra kanske är rädda för att råka stöta till hantaget. 

Men oavsett hur man ser på det, så är det omöjligt att öppna en flygplansdörr. 

På grund av kabintrycket så är den helt enkelt för tung för att öppnas. 

10. Därför smakar maten dåligt

Flygplansmat är troligtvis världens mest bespottade kök. 

Men det handlar faktiskt inte om en dålig kock eller om en ekonomisk fråga, i stället är det våra smaklökar som bär skulden. 

Den låga luftfuktigheten på flygplan torkar helt enkelt ut våra näsgångar och lufttrycket desensibiliserar våra smaklökar. 

11. Planen måste ha en askkopp

Trots att rökning på flygplan har varit förbjudit i flera år, så är det fortfarande krav på att flygplan har en askkopp på toaletten. 

Det är helt enkelt en försiktighetsåtgärd. 

Skulle någon bryta mot reglerna och ta en cigarett på planet så anser man att det är bättre om det finns en askkopp att fimpa i, än att denna person lägger fimpen där brandrisken är större.

12. Därför är fönstren runda och inte fyrkantiga

Det har funnits plan som hade fyrkantiga fönster. 

Och det blev också deras fall. 

Två flygolyckor år 1954 orsakades av strukturella svagheter i planet som i sin tur orsakades av farliga spänningar vid hörnen på de då fyrkantiga fönstren. 

Sedan dess håller man sig till cirkulära fönster. 

13. 16 000 flyg är i luften samtidigt

FlightRadar24 håller koll på alla flygplan som cirkulerar världen över och när trafiken är som mest är det hela 16 000 flygplan på väg mot olika destinationer. 

Trafiken är som mest på fredagseftermiddagar mellan klockan 14 och 16. 

14. 85 flygplan har försvunnit spårlöst

Alla flygplan når inte sin destination och mellan åren 1948 och 2014 har 85 flygplan försvunnit spårlöst. 

26 av planen var passagerarplan och 59 av de totalt 85 flygplanen försvann ute på havet och 26 försvann över land. 

 

LÄS MER: 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande