1 av 2: Ett av Europas största flygbolag har problem med sina datasystem.
Förseningar i flygtrafiken efter problem med datasystemen.
2 av 2: Förseningar i flygtrafiken efter problem med datasystemen. Foto: DAVID ZALUBOWSKI

Stora flygförseningar: Globalt systemavbrott

Problem med datasystemen orsakade stort kaos i flytrafiken på lördagen.

Flera olika flygplatser drabbades av problemen och British Airways bekräftade på Twitter att det handlar om ett "globalt systemavbrott".

– Vi fortsätter att jobba hårt för att återställa alla våra IT-system och siktar på att kunna ha trafiken i gång i stort sett som vanligt på Gatwick och delar av Heathrow under söndagen, säger en talesperson för British Airways till Sky News. 

BBC rapporterade på lördagen att British Airways drabbats av förseningar. Flygplatsen Heathrow har sedan dess jobbat intensivt tillsammans med flygbolaget för att åtgärda problemet, men enligt BBC ska det har rapporterats om förseningar från flera olika passagerare från flera olika flygplatser. 

British Airways gick ut på Twitter och skrev att det rör sig om ett "globalt systemavbrott".

Hoppas få i gång flygtrafiken under söndagen

På söndagen meddelade British Airways att arbetet fortfarande pågår.

– Vi fortsätter att jobba hårt för att återställa alla våra IT-system och siktar på att kunna ha trafiken i gång i stort sett som vanligt på Gatwick och delar av Heathrow under söndagen, säger en talesperson för British Airways till Sky News. 

Problem kan kvarstå flera dagar

Och fortsätter:

– Vi är hemskt ledsna för problemen det här lett till för våra kunder och förstår hur frustrerande deras upplevelser varit.

Enligt flygbolaget kan det dock ta flera dagar innan flygtrafiken fungerar precis som vanligt igen. Alla drabbade kunder ges dock möjlighet att boka om sina biljetter eller få pengarna tillbaka för sina biljetter.

Svenska passagerare påverkas

Journalisten Martyn Kent satt på ett av de drabbade planen och han berättar för BBC att piloten sagt till passagerarna att dataproblemen var "katastrofala". Datorhaveriet påverkade även passagerare i Sverige. Ett plan som skulle ha lyft från Arlanda klockan 11.35 på lördagen med destination Heathrow blev försenat och ny avgångstid är i nuläget oklart.

– Den som skulle ha gått 11.35 har vi ännu inget besked om. Det är flygbolaget som har dialogen med sina resenärer och om det är någon som har frågor ska man vända sig till sitt resebolag eller flygbolaget, säger Adam Ekman på Swedavias pressjour.

Ytterligare två plan skulle lyfta under lördagen men fick ställas in.

Samtliga flyg ställs in

Under lördagseftermiddagen meddelade flygbolaget att de ställer in samtliga flyg från Heathrow och Gatwick fram till klockan 17 svensk tid, rapportera BBC.

Senare samma kväll meddelade British Airways att de ställer in samtliga flyg från de två flygplatserna för resten av dygnet. 

 

https://twitter.com/British_Airways/status/868405615533731840?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fnyheter%2Fa%2Fb0loB%2Fbritish-airways-datasystem-ligger-nere

Kan vara cyberattack

Enligt Daily Mail har flera passagerare uppgett att piloter och flygplatspersonal sagt att det kan handla om en cyberattack. Uppgifterna är inte bekräftade och British Airways har sagt att det i nuläget inte finns någonting som tyder på att det ska vara en cyberattack, rapporterar Sky News. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande