1 av 4: Valkompassen - Höja flygskatten
Flygskatten infördes den 1 april 2018 – men redan nästa år kan den slopas.
2 av 4: Flygskatten infördes den 1 april 2018 – men redan nästa år kan den slopas. Foto: PATRIK C ÖSTERBERG
Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor och Moderaternas Ulf Kristersson har fått igenom en budget som avskaffar flygskatten.
3 av 4: Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor och Moderaternas Ulf Kristersson har fått igenom en budget som avskaffar flygskatten. Foto: OLLE SPORRONG
Om beslutet går igenom slopas flygskatten den 1 juli 2019.
4 av 4: Om beslutet går igenom slopas flygskatten den 1 juli 2019. Foto: Adobe Stock

Flygskatten kan behållas – trots den nya budgeten

Flygskatten slopas från den 1 juli nästa år, enligt den nyantagna budgeten.

Men helt säkert är det inte –  en ny regering har möjlighet att ändra beslutet.

Enligt den nya M+KD-budgeten avskaffas flygskatten till sommaren.

Den kontroversiella skatten infördes så sent som den 1 april i år och ser alltså ut att inte bli mer än ett drygt år gammal.

Dock är det ännu inte hundra procent säkert att skatten avskaffas. 

En ny regering skulle ha möjlighet att bevara den via en ändringsbudget framöver. Det uppger tjänstemän på riksdagsförvaltningen som Allt om resor talat med. 

Den regering som röstas fram i kammaren, alternativt blir vald vid ett extra val, måste inte avskaffa flygskatten. Om det blir en M- och KD-ledd regering blir det förmodligen så, eftersom det ingår i deras budget. Men blir det en annan regering så återstår det att se om den väljer att ta bort flygskatten.

Flygskatten är mycket omdiskuterad då åsikterna om dess effekt går brett isär. 

Enligt den utredning som lade grund för skatten beräknades den leda till att flygresorna blev färre vilket skulle ge minskade utsläpp av växthusgaser på upp till 2 procent.

Men detta ifrågasätts, både när det gäller minskat antal resor som miljöeffekten.

LÄS MER: 6 bästa resmålen för en klimatsmart semester 

Oklara resultat av flygskatt

Något stort trendbrott när det gäller svenskarnas resande har inte noterats. 

SAS har gått strålande under året och lockat fler resenärer än någonsin.

Också Norwegian uppvisar rekordsiffror (14 procent fler resenärer i oktober jämfört med samma månad 2017). 

Stora charterarrangörer som TUI och Ving visar även de upp starka resultat.

Miljöeffekten då?

Den sågs redan från början som tveksam av vissa då flyget ingår i EU:s system för utsläppsrätter.

– Mängden utsläppsrätter är konstant, vilket gör att dessa utsläppsrätter kommer att användas på annat håll i Europa, sa Svante Mandell, forskningschef inom miljöekonomi vid Konjunkturinstitutet, till TT.

Flygskatt i Sverige infördes 2018

Skatten (som infördes 1 april 2018) är avståndsbaserad och har tre olika nivåer. 

För inrikesresor och resor inom Europa blir skatten 60 kronor. 

Resor till länder utanför EU, som dock inte är längre än 600 mil, blir skatten 250 kronor. 

För resor längre än 600 mil blir skatten 400 kronor. 

Skatten gäller inte för barn under två år. 

Skatten tas ut vid flygstart från svenska flygplatser. 

Det är flygbolagen som ska betala skatten. 

Källa: Regeringen 

Kritik mot att slopa flygskatten

Något facit för flygskattens effekter på klimatskadliga utsläpp finns inte ännu. 

På onsdagen redovisade Naturvårdsverket dock sina årliga utsläppssiffror för 2017.  De visar att Sveriges klimatskadliga utsläpp minskade med mindre än 1 procent under 2017. Det är långt under den minskning som krävs för målet om nollutsläpp till senast 2045.

Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl är kritisk till att flygskatten slopas. 

– Flyget är det transportslag som inte betalar något för sina miljökostnader, säger hon till etc.se.

– Att då, dessutom mitt under klimattoppmötet, avveckla denna lilla skärva av extra kostnad för flyget är otidsenligt.

LÄS MER: 5 hälsomyter om flygplan som du måste sluta tro på

Aktuellt just nu