För att bli pilot ska du ha gått ut gymnasiet och ha betyg i fysik, matematik och engelska. När du antas till en utbildning måste du klara vissa lämplighetstester och medicinska prov.
1 av 3: För att bli pilot ska du ha gått ut gymnasiet och ha betyg i fysik, matematik och engelska. När du antas till en utbildning måste du klara vissa lämplighetstester och medicinska prov. Foto: Colourbox
Det finns ett antal olika typer av utbildningar att söka sig till.
2 av 3: Det finns ett antal olika typer av utbildningar att söka sig till. Foto: Colourbox
Ett annat alternativ är att utbilda sig utomlands. Under 70- till 90-talet var USA ett vanligt val, men nya EU-regler gör den vägen lite knepigare numera.
3 av 3: Ett annat alternativ är att utbilda sig utomlands. Under 70- till 90-talet var USA ett vanligt val, men nya EU-regler gör den vägen lite knepigare numera. Foto: Fotolia

Experten svarar – så lätt är det att bli pilot

Pilot är ett yrke med status och glassig framtoning.

Men det kräver också en gedigen utbildning och ställer höga krav.

Här är allt du behöver veta för att bli pilot.

Vad krävs för att bli pilot?

Du ska ha gått ut gymnasiet och ha betyg i fysik, matematik och engelska. När du antas till en utbildning måste du klara vissa lämplighetstester och medicinska prov. I det senare ingår synundersökning - din syn måste vara i det närmaste perfekt.

Sedan kan kraven variera från olika flygbolag, för att bli SAS pilot bör du till exempel vara mellan 157 och 200 centimeter lång och tala minst ett skandinaviskt språk samt engelska flytande.

Vad krävs det för utbildning för att bli pilot?

Det finns ett antal olika typer av utbildningar att söka sig till.

I dag finns det två utbildningsanordnare som årligen utbildar 20 piloter vardera med offentliga medel. Dessa utbildningar är väldigt mycket billigare då endast en bråkdel som till exempel litteratur bekostas av eleven.

De två är Scandinavian Aviation Academy i Västerås och Trafikflyghögskolan i Ljungbyhed (TFHS). Tidigare utbildades många piloter i Flygvapnet men det är mycket sparsamt förekommande numera.

Sedan finns det en rad privata utbildningsanordnare. De kostar mer även om många av dessa utbildningar är studiemedelsberättigade så man kan få bidrag samt söka CSN-lån. Här kan man se av Transportstyrelsen godkända flygutbildningar.

Lära sig flyga utomlands

Ett annat alternativ är att utbilda sig utomlands. Under 70- till 90-talet var USA ett vanligt val, men nya EU-regler gör den vägen lite knepigare numera.

Men flera stora utländska flygbolag som Lufthansa och Emirates har egna utbildningar. Lyckas du väl bli antagen kan du tjäna av utbildningskostnaden genom att fortsätta jobba hos dem. Skulle du misslyckas med utbildningen riskera du dock att bli stående med stora studieskulder.

Lågprisbolaget EasyJet har startat en egen skola i Storbritannien. Där har man gjort en speciell kvinnosatsning och bestämt sig för att ha femton procent kvinnliga elever per klass. Idag är andelen kvinnor i pilotkåren bara 2-3 procent.

En komplett trafikflygarutbildning innebär att man tar ett antal olika licenser varav de som vanligen krävs för att söka jobb på flygbolagen är (minst) CPL (Commercial Pilot Licence),ATPL-teori (Airline Transport Pilot Licence), IR (Instrument Rating) och MCC (Multi Crew Cooperation).

Efter avslutad utbildning gäller det att samla flygtid, ett ofta oavlönat slit med småplan – ju mer flygtid desto större chans få jobb. Det är en tröskel ekonomiskt för många att komma över innan anställning.

För mer information om utbildningar se Svensk Flygutbildarförening.

Vad kostar det att bli pilot?

Runt en miljon i snitt. Vissa utbildningar berättigar till studielån, andra inte. Hos Svensk Pilotutbildning kostar en trafikflygarutbildning cirka 770 000 kronor.

Vad tjänar man som pilot?

Lönerna varierar enormt beroende på vilket företag du arbetar för, vilket land och hur mycket erfarenhet du har, och om du är kapten eller styrman.

– Grundlönen följs av olika tillägg och pensionsvillkor samt bostads- och familjeförmåner utomlands som skola och sjukvård med mera, säger flygexperten Jan Ohlsson.

– Om du är bosatt utomlands påverkas lönen förstås också (och ofta fördelaktigt) av rådande skatteläge på plats.

– En styrman kan tjäna mellan 25-70 000 medan en flygkapten på SAS kan komma upp i en slutlön vid 45 års ålder på en dryg miljon kronor om året. På stora internationella flygbolag som Lufthansa eller i USA eller Arabländerna kan slutlönen hamna på det dubbla eller mer.

Hur ser arbetsmarknaden för piloter ut?

Det är brist på piloter.

– I Sverige är arbetsmarknaden inget vidare, men utomlands finns det stora efterfrågan, säger flygexperten Jan Ohlsson.

– Inte minst i Kina där man betalar oerhört bra. Det är stor efterfrågan på kvinnliga piloter mest överallt.

Hur jobbar man?

Till jobbets natur hör att det sällan innebär nio-till-fem-jobb. Arbetstiderna är högst skiftande.

– Ofta är de i form av långa arbetspass och jobbiga tidsomställningar varvat med längre ledigheter, som faktiskt möjliggör familjeliv numera, säger Jan Ohlsson.

 

LÄS OCKSÅ:

• Packa som en pilot – de åtta bästa knepen

• Piloten bjöd strandade resenärena på pizza

• Pilot avstängd efter sexuella handlingar i cockpit

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande