ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Efter skandalen – flygbolaget hånas med humor

Den uppmärksammade incidenten på ett överbokat United Airlines-plan har väckt många reaktioner.

Den uppmärksammade incidenten på ett överbokat United Airlines-plan har väckt många reaktioner.

1/2

I Chicago protesterade människor mot flygbolaget under tisdagen.

I Chicago protesterade människor mot flygbolaget under tisdagen.

2/2

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Efter skandalen – flygbolaget hånas med humor

United Airlines tilltag att brutalt släpa en fullt betalande passagerare ur planet är en av flygbranschens värsta PR-katastrofer på länge.

Bitska kommentarer från såväl allmänhet som proffskomiker har inte låtit vänta på sig.

Vad sägs till exempel om det här förslaget till ny Unitedslogan:

"Om vi inte kan slå våra konkurrenter så slår vi våra kunder".

PR-avdelningen på det amerikanska flygbolaget United Airlines måste vara en av de värsta platserna att jobba på i dag.

Detta sedan filmen på hur en av deras kunder brutalt släpas ut ur ett plan av tre poliser vållat en jättestorm i medier världen runt.

Händelsen utspelade sig i söndags då United ansåg sig vara tvungna att skapa plats för fyra av sina anställda på ett redan fullsatt på från Chicago till Louisville, Kentucky.

Då ingen passagerare anmälde sig som frivillig lät man lotta fram vilka fyra passagerare ombord som skulle tvingas kliva av (mot ersättning om 800 dollar och hotellövernattning).

En av de fyra, en 69-årig läkare, vägrade med hänvisning till att han hade patienter som väntade på honom morgonen därpå.

Jimmy Kimmels reklam för United Airlines

Efter en meningsutväxling tillkallades tre flygplatspoliser som filmades av medpassagerare när de brutalt släpade mannen genom kabingången och ut ur planet. Under avhysningen slog mannen ansiktet mot en flygplansstol och började blöda.

De brutala scenerna har väckt bestörtning världen över och inte minst  fått sociala medier att svämma över av vassa kommentarer.

Den amerikanska tv-komikern Jimmy Kimmel var snabbt framme med en påhittad ny reklamfilm för United där en vacker blond flygvärdinna till bilder av bland annat den omtalade avhysningen säger följande:

”Du gör som vi säger, när vi säger det, så kommer vi inte ha något problem. Capisce? Om vi säger att du ska flyga, flyger du. Om inte, tuff skit. Om du gör motstånd kommer vi slå dig så illa att du får använda ditt eget ansikte som flytväst.”

United Airlines kallas Fight Club

Huffington Post citerar inlägg på Twitter där folk jämför det inträffade med filmen "Fight Club" och skojar om att United Airlines infört en ny klass ombord på sina flyg döpt till just det.

"Välkomna till United Airlines Fight Club", heter det i en tweet, "om du vägrar dra försäkrar vi oss om att du gör det."

På Facebook syns en brutal scen från en av "Titta vi flyger"-filmerna med Leslie Nielsen – scenen, där en passagerare mörbultas av flygpersonal, kallas "United Airlines nya träningsvideo".

Bored Panda har gjort en sammanställning av några av de vassaste inläggen i sociala medier.

Som den här: "Du behöver inte oroa dig för överbokning om du inte har några kunder".

Eller förslaget till konkurrerande flygbolaget Southwests nya slogan:

"Southwest. Vi slår våra konkurrenter – inte dig".

En variant på den parodiska slogan som lagts ut i många sociala medier:

"Om vi inte kan slå våra konkurrenter så slår vi våra kunder".

Även den amerikanska talkshow-värden Ellen DeGeneres skämtar om händelsen:

Även flygbolag – som Royal Jordanian och Emirates – hakar på och driver med konkurrenten:

Källor: Café, Boredpanda, Huffington Post mfl


LÄS MER:

Annons

ELISABETH MONTGOMERY